hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktionen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Att alkohol dödar hjärnceller är en etablerad sanning men det lär framför allt röra sig om nybildade hjärnceller visar en studie från Universitetet i Texas som också visar att kvinnor är mer sårbara för riklig och frekvent alkoholkonsumtion än män. Alkohol inverkar nämligen negativt på vår förmåga att behålla nybildade hjärnceller vilket kan vara en av förklaringarna till den kraftiga försämringen av hjärnhälsan som uppstår vid omfattande alkoholkonsumtion.

Hjärnan regenererar sig själv
Men hjärnan har en enastående förmåga att regenerera sig själv om vi bara tillåter den, det kallas neurogenes. Dessutom går det att stimulera den förmågan genom att äta rätt sorts mat vid rätt tider och genom att motionera. Återbildningen av hjärnceller motverkar att vi drabbas av allt från sömnproblem och ångest till Alzheimers och andra demenssjukdomar. Förutom att hålla nere alkoholkonsumtionen finns det en hel del annat vi kan göra för att peppa produktionen av nya hjärnceller.

 

 

LÄS OCKSÅ: “Behåll” hjärnan med träning

Kosten kan hjälpa till
Viss kost gynnar tillväxten på grund av sina höga halter av vissa näringsämnen, samtidigt som den bistår med det skydd som behövs för att nya neuroner ska få växa till sig.

Livsmedel som har gynnsam effekt är
• Grönt te, bär, citrus, äpplen och mörk chokad (flavonoider)
• Blåbär (flavonoider och det nyttiga färgämnet antocyanin)
• Röda vindruvor (reservatrol)
• Vildfångad lax och annan fet fisk (DHA)

Forskare har även konstaterat att mat som kräver att man tuggar mycket bidrar positivt till tillväxten av nya neuroner i hjärnan, så ladda gärna upp med råkost på tallriken.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Andra gynnsamma livsstilsval
Utöver kosten finns det även andra livsstilsval vi kan göra för att öka produktionen av nya hjärnceller.

Det som visat sig gynnsamt är
• Periodisk fasta
• Kalorirestriktion
• Motion

LÄS OCKSÅ: 7 kostråd för att boosta hjärnan

Utmaningar för hjärnan
Förutom fysisk motion är det dessutom bra att ägna sig åt hjärngympa i någon form.

Exempel på bra hjärngympa
• Pussel
• Korsord
• Dataspel*
• Lära sig ett nytt språk

*Spelen SuperMario 3D och Super Mario 64 har i en studie visat sig bidra till ökad aktivitet i hippocampus och därmed bildandet av nya hjärnceller.

Av Nina Törmark

Källa: Suzy Cohen Americas most trusted pharmacist 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.