Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Våra hjärnor har en tendens att uppmärksamma brister och negativa personlighetsdrag hos andra människor, berättar Karin. Fenomenet kallas för negativitetsbias och innebär att vi ser beteenden och personliga egenskaper som gör oss oroliga eller irriterade, eftersom sådana beteenden skulle kunna vara tecken på fientlighet förklarar hon. De goda och vänliga kvaliteterna i andra är inte en fråga om liv och död och därför anser hjärnan att de inte är lika viktiga att uppmärksamma.
– Det handlar alltså återigen om överlevnad, men resultatet om vi känner oss omringade av fientliga människor är att vi får ett behov av att vara på vår vakt, vilket innebär att stress aktiveras.
Fäkta-eller-fly-reaktionen gör att vi ”fäktar” genom att bli aggressiva eller ”flyr”, det vill säga drar oss undan, förklarar Karin.
– Vissa människor reagerar mer med fäkta, andra mer med fly.

Din fientlighet stressar andra
Förutom att det här påverkar oss själva får det också negativa konsekvenser för våra relationer. För vad händer när andra människor känner att vi går in i fäkta-eller-fly? Jo, de känner sig fientligt bemötta av oss och reagerar därför med fäkta-eller-fly, vilket gör att vi känner oss fientligt bemötta och så fortsätter det i en negativ spiral som började med att vi uppmärksammade dåliga sidor i andra och slutar med dåliga relationer. Det blir en ond cirkel förklarar Karin.
– Om vi i stället medvetet väljer att se de goda sidorna hos andra sker motsatsen, vi känner oss trygga med dem och slappnar av. Därmed bemöter vi andra med öppenhet och vänlighet, vilket gör att de känner sig trygga, slappnar av och bemöter oss vänligt tillbaka.
Då hamnar vi i stället i en positiv spiral som gör att vi får bra relationer och gör att vi själva känner oss omtyckta, inkluderade och trygga berättar hon. På så sätt blir förmågan att se det goda i andra dubbelt stresslindrande, eftersom vi slipper känna rädslan för att bli uteslutna ur gruppen.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Att se det goda kräver ansträngning
– Jag säger inte att det är enkelt att se det goda i andra, för det kräver en medveten ansträngning. Omedvetet scannar vi ju alltid efter det som är negativt och potentiellt hotfullt. Att se det goda handlar heller inte om att förneka att människor beter sig illa ibland. Men det är att vara realistisk kring det faktum att alla människor har både goda och dåliga sidor, säger Karin.

 

LÄS OCKSÅ: Experten: "Dina tankar styr hur du reagerar på stress"

Vilka goda sidor ser du?
Om du anstränger dig kan du garanterat se egenskaper som vänlighet, noggrannhet, ärlighet, beslutsamhet, generositet, tålamod, glädje och omtanke i andra människor – även de som du har svårt för. Innerst inne är vi ju alla lugna, nöjda, omtänksamma och kreativa. Det var så vi föddes, menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Välj dina strider"

Reflektera över
Vilka goda sidor kan du se i människor som vanligtvis gör dig irriterad eller som du inte tycker om?

Så här sänker du stressen
• Skriv en lista över de personer som du vanligtvis är irriterad på eller är på din vakt mot. Skriv sedan de positiva egenskaper som du kan se hos de här personerna.
• Ta gärna fram listan och titta på den när du känner att du blir irriterad.
• Observera att du väljer att se goda sidor i andra är inte detsamma som att du måste vara nära dem. Det är bra att hålla distans till människor som beter sig illa. Att se det goda handlar om att vår stress sänks och vårt välmående ökar när vi påminner oss om att ingen människa är rakt igenom elak, hur illa de än beter sig.
• Även de som beter sig riktigt illa föddes ju en gång som nakna små barn som inte ville någonting annat än att känna sig trygga och älskade.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.