Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Våra hjärnor har en tendens att uppmärksamma brister och negativa personlighetsdrag hos andra människor, berättar Karin. Fenomenet kallas för negativitetsbias och innebär att vi ser beteenden och personliga egenskaper som gör oss oroliga eller irriterade, eftersom sådana beteenden skulle kunna vara tecken på fientlighet förklarar hon. De goda och vänliga kvaliteterna i andra är inte en fråga om liv och död och därför anser hjärnan att de inte är lika viktiga att uppmärksamma.
– Det handlar alltså återigen om överlevnad, men resultatet om vi känner oss omringade av fientliga människor är att vi får ett behov av att vara på vår vakt, vilket innebär att stress aktiveras.
Fäkta-eller-fly-reaktionen gör att vi ”fäktar” genom att bli aggressiva eller ”flyr”, det vill säga drar oss undan, förklarar Karin.
– Vissa människor reagerar mer med fäkta, andra mer med fly.

Din fientlighet stressar andra
Förutom att det här påverkar oss själva får det också negativa konsekvenser för våra relationer. För vad händer när andra människor känner att vi går in i fäkta-eller-fly? Jo, de känner sig fientligt bemötta av oss och reagerar därför med fäkta-eller-fly, vilket gör att vi känner oss fientligt bemötta och så fortsätter det i en negativ spiral som började med att vi uppmärksammade dåliga sidor i andra och slutar med dåliga relationer. Det blir en ond cirkel förklarar Karin.
– Om vi i stället medvetet väljer att se de goda sidorna hos andra sker motsatsen, vi känner oss trygga med dem och slappnar av. Därmed bemöter vi andra med öppenhet och vänlighet, vilket gör att de känner sig trygga, slappnar av och bemöter oss vänligt tillbaka.
Då hamnar vi i stället i en positiv spiral som gör att vi får bra relationer och gör att vi själva känner oss omtyckta, inkluderade och trygga berättar hon. På så sätt blir förmågan att se det goda i andra dubbelt stresslindrande, eftersom vi slipper känna rädslan för att bli uteslutna ur gruppen.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Att se det goda kräver ansträngning
– Jag säger inte att det är enkelt att se det goda i andra, för det kräver en medveten ansträngning. Omedvetet scannar vi ju alltid efter det som är negativt och potentiellt hotfullt. Att se det goda handlar heller inte om att förneka att människor beter sig illa ibland. Men det är att vara realistisk kring det faktum att alla människor har både goda och dåliga sidor, säger Karin.

 

LÄS OCKSÅ: Experten: "Dina tankar styr hur du reagerar på stress"

Vilka goda sidor ser du?
Om du anstränger dig kan du garanterat se egenskaper som vänlighet, noggrannhet, ärlighet, beslutsamhet, generositet, tålamod, glädje och omtanke i andra människor – även de som du har svårt för. Innerst inne är vi ju alla lugna, nöjda, omtänksamma och kreativa. Det var så vi föddes, menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Välj dina strider"

Reflektera över
Vilka goda sidor kan du se i människor som vanligtvis gör dig irriterad eller som du inte tycker om?

Så här sänker du stressen
• Skriv en lista över de personer som du vanligtvis är irriterad på eller är på din vakt mot. Skriv sedan de positiva egenskaper som du kan se hos de här personerna.
• Ta gärna fram listan och titta på den när du känner att du blir irriterad.
• Observera att du väljer att se goda sidor i andra är inte detsamma som att du måste vara nära dem. Det är bra att hålla distans till människor som beter sig illa. Att se det goda handlar om att vår stress sänks och vårt välmående ökar när vi påminner oss om att ingen människa är rakt igenom elak, hur illa de än beter sig.
• Även de som beter sig riktigt illa föddes ju en gång som nakna små barn som inte ville någonting annat än att känna sig trygga och älskade.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

 

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.