manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Våra hjärnor har en tendens att uppmärksamma brister och negativa personlighetsdrag hos andra människor, berättar Karin. Fenomenet kallas för negativitetsbias och innebär att vi ser beteenden och personliga egenskaper som gör oss oroliga eller irriterade, eftersom sådana beteenden skulle kunna vara tecken på fientlighet förklarar hon. De goda och vänliga kvaliteterna i andra är inte en fråga om liv och död och därför anser hjärnan att de inte är lika viktiga att uppmärksamma.
– Det handlar alltså återigen om överlevnad, men resultatet om vi känner oss omringade av fientliga människor är att vi får ett behov av att vara på vår vakt, vilket innebär att stress aktiveras.
Fäkta-eller-fly-reaktionen gör att vi ”fäktar” genom att bli aggressiva eller ”flyr”, det vill säga drar oss undan, förklarar Karin.
– Vissa människor reagerar mer med fäkta, andra mer med fly.

Din fientlighet stressar andra
Förutom att det här påverkar oss själva får det också negativa konsekvenser för våra relationer. För vad händer när andra människor känner att vi går in i fäkta-eller-fly? Jo, de känner sig fientligt bemötta av oss och reagerar därför med fäkta-eller-fly, vilket gör att vi känner oss fientligt bemötta och så fortsätter det i en negativ spiral som började med att vi uppmärksammade dåliga sidor i andra och slutar med dåliga relationer. Det blir en ond cirkel förklarar Karin.
– Om vi i stället medvetet väljer att se de goda sidorna hos andra sker motsatsen, vi känner oss trygga med dem och slappnar av. Därmed bemöter vi andra med öppenhet och vänlighet, vilket gör att de känner sig trygga, slappnar av och bemöter oss vänligt tillbaka.
Då hamnar vi i stället i en positiv spiral som gör att vi får bra relationer och gör att vi själva känner oss omtyckta, inkluderade och trygga berättar hon. På så sätt blir förmågan att se det goda i andra dubbelt stresslindrande, eftersom vi slipper känna rädslan för att bli uteslutna ur gruppen.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Att se det goda kräver ansträngning
– Jag säger inte att det är enkelt att se det goda i andra, för det kräver en medveten ansträngning. Omedvetet scannar vi ju alltid efter det som är negativt och potentiellt hotfullt. Att se det goda handlar heller inte om att förneka att människor beter sig illa ibland. Men det är att vara realistisk kring det faktum att alla människor har både goda och dåliga sidor, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Dina tankar styr hur du reagerar på stress”

Vilka goda sidor ser du?
Om du anstränger dig kan du garanterat se egenskaper som vänlighet, noggrannhet, ärlighet, beslutsamhet, generositet, tålamod, glädje och omtanke i andra människor – även de som du har svårt för. Innerst inne är vi ju alla lugna, nöjda, omtänksamma och kreativa. Det var så vi föddes, menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Välj dina strider”

Reflektera över
Vilka goda sidor kan du se i människor som vanligtvis gör dig irriterad eller som du inte tycker om?

Så här sänker du stressen
• Skriv en lista över de personer som du vanligtvis är irriterad på eller är på din vakt mot. Skriv sedan de positiva egenskaper som du kan se hos de här personerna.
• Ta gärna fram listan och titta på den när du känner att du blir irriterad.
• Observera att du väljer att se goda sidor i andra är inte detsamma som att du måste vara nära dem. Det är bra att hålla distans till människor som beter sig illa. Att se det goda handlar om att vår stress sänks och vårt välmående ökar när vi påminner oss om att ingen människa är rakt igenom elak, hur illa de än beter sig.
• Även de som beter sig riktigt illa föddes ju en gång som nakna små barn som inte ville någonting annat än att känna sig trygga och älskade.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen.