Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Stressexperten: “Ta ansvar för ditt liv”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del nio fokuserar Karin på vikten av att inte fastna i offerrollen.

Ibland faller vi offer för svåra omständigheter och står maktlösa inför det som sker. Vi själva eller någon som vi älskar får en allvarlig sjukdomsdiagnos, blir oväntat av med jobbet eller är med om olyckor.
– Det är självklart helt naturligt att känna sig hjälplös och maktlös i sådana situationer. Men ibland gör vissa av oss sig till offer som en del av sin identitet.
Det är att gå från att vara offer för svåra omständigheter till att ta på sig offerrollen berättar Karin.

LÄS OCKSÅ:
Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering


Varför fastnar en människa i offerrollen?
– Det korta svaret är, därför att det är belönande. Den som är drabbad får bekräftelse, uppmärksamhet och en paus från att behöva agera.
För den som av olika anledningar inte har tillräckligt med ork för att ta tag i sin livssituation kan det vara vilsamt att för en stund se sig som offer menar Karin. Den som är drabbad får också empati och tröst från andra.
– I situationer där vi är offer för svåra omständigheter är det här en trygghet, vi inser att vi inte är ensamma och att andra människor finns där för att stötta oss.

Blir en ond spiral
Men en person som fastnar i offerrollen har börjat värdesätta den här pausen och uppmärksamheten mer än sin egen känsla av makt och kontroll. Det är det som är så bedrägligt förklarar Karin.
– På kort sikt fungerar offerrollen som tröst och avlastning men långsiktigt leder den till en ständig stress av maktlöshet.
Ju mer maktlös en person känner sig, desto mer skyller han eller hon på andra för hur livet ser ut och desto starkare blir känslan av maktlöshet.
– Det blir en ond spiral av stress som kan leda till depression.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Välj dina strider"

Ansvar är makt
Det enda sättet att ta sig ur offerrollen är att ta ansvar för sitt liv förklarar Karin.
– Det är inte detsamma som att ta på sig ansvaret för det som har skett och som ledde fram till offermentaliteten, men det är att ta ansvar för hur livet ska utvecklas från och med nu.
Det kan vara svårt att göra den omställningen om man länge har identifierat sig som ett offer, fortsätter hon. Det innebär nämligen även att ge upp en del av sin självbild. Dessutom behöver man ge upp bekräftelsen och uppmärksamheten från andra som har följt av offerrollen.
– Det är som att förlora någonting och det är ett vanligt skäl till att inte vilja ta ansvar för sitt liv. Men den krassa sanningen är att så länge som vi inte tar ansvar för våra liv kommer vi känna oss maktlösa och att vara maktlös är detsamma som att vara stressad och inte må bra.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
• Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.