handen på hjärtat

Stressexperten: “Visa kärlek till dig själv”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

I denna den 15:e och avslutande delen av Karin Isbergs skola om stresshantering får vi lära oss att vara omtänksamma mot oss själva. 

Att visa medkänsla med andra människor är naturligt för de allra flesta av oss. När du ser någon lida vill du trösta, när andra råkar ut för hemskheter vill du stötta. Samma godhjärtade känslor kan du rikta mot dig själv i svåra stunder menar Karin.
– Det kallas för självmedkänsla och är ett relativt nytt forskningsområde
På engelska kallas det för self compassion och kan enklast förklaras som att du är lika förstående och omtänksam med dig själv som du är med din partner, barn, vänner och andra som du tycker om.

Motsatsen till självkritik
Att visa självmedkänsla kan du göra både genom dina ord och dina handlingar enligt Karin. Ett sätt är att tala snällt och förstående till dig själv, vilket är motsatsen till att vara självkritisk och dömande.
– Du kan också lägga en hand på ditt hjärta eller krama om dig själv. Då får du en ökad oxytocinutsöndring, vilket lindrar stress.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”

Vänd på steken och gör tvärtom
Karin ger följande exempel; du har kanske haft en tuff dag på jobbet, blivit orättvist utskälld, känner dig misslyckad, har ont i axlarna eller har en uppsvälld mage. I alla sådana situationer kan självmedkänsla hjälpa dig.
– Tänk på dig själv som din egen bästa vän. En god vän skulle inte döma dig eller säga att du får skylla dig själv. En god vän erbjuder tröst, stöd och visar förståelse, säger hon.
Även om du brukar göra det går det att förändra menar Karin som rekommenderar att du nästa gång som du känner självkritiken komma istället lägger en hand på hjärtat och säger till dig själv, högt eller tyst: ”Det är okej. Jag förstår att det känns svårt just nu. Jag finns här för dig.” Med en sådan enkel gest av vänlighet visar du samma omtanke och medkänsla med dig själv som du helt naturligt visar om andra människor förklarar Karin.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig att säga nej

Övning i kärleksfull vänlighet
Det här är en klassisk meditation som du gör i tre steg. Det handlar om att du framkallar kärleksfulla känslor för någon som du tycker om och sedan riktar de känslorna till dig själv. Så här gör du:
• Tänk på någon som du känner kärlek för. Det kan vara en människa eller ett djur, någon som är levande eller död. Det viktiga är att personen naturligt väcker varma känslor i dig.
• Blunda och se den här personen framför dig. Önska sedan honom eller henne allt gott. Du kan till exempel göra det genom att tänka eller säga: ”Jag önskar att du ska vara frisk. Jag önskar att du ska känna dig stark. Jag önskar att du ska vara glad och lycklig.”
• Stanna kvar i känslan av omtanke och rikta den nu till dig själv. Fortsätt blunda och önska sedan dig själv allt gott på samma sätt som du gjorde i första steget. ”Jag önskar att jag ska vara frisk. Jag önskar att jag ska känna mig stark. Jag önskar att jag ska vara glad och lycklig.”

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Med en doft av oundvikligt uppror och villkorslös kärlek

Skönhet

Livet ska vara stort, vackert och dofta gott, det tycks tidigt ha varit viktiga aspekter av tillvaron för operasångaren Rickard Söderberg. Det och att värna allt levande, han bestämde sig redan som barn för att han inte ville äta något som hade föräldrar. Nu är han aktuell med den egna doften ”Marsha” – givetvis vegansk och i mesta möjliga mån ekologisk.

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?