handen på hjärtat

Stressexperten: “Visa kärlek till dig själv”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

I denna den 15:e och avslutande delen av Karin Isbergs skola om stresshantering får vi lära oss att vara omtänksamma mot oss själva. 

Att visa medkänsla med andra människor är naturligt för de allra flesta av oss. När du ser någon lida vill du trösta, när andra råkar ut för hemskheter vill du stötta. Samma godhjärtade känslor kan du rikta mot dig själv i svåra stunder menar Karin.
– Det kallas för självmedkänsla och är ett relativt nytt forskningsområde
På engelska kallas det för self compassion och kan enklast förklaras som att du är lika förstående och omtänksam med dig själv som du är med din partner, barn, vänner och andra som du tycker om.

Motsatsen till självkritik
Att visa självmedkänsla kan du göra både genom dina ord och dina handlingar enligt Karin. Ett sätt är att tala snällt och förstående till dig själv, vilket är motsatsen till att vara självkritisk och dömande.
– Du kan också lägga en hand på ditt hjärta eller krama om dig själv. Då får du en ökad oxytocinutsöndring, vilket lindrar stress.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”

Vänd på steken och gör tvärtom
Karin ger följande exempel; du har kanske haft en tuff dag på jobbet, blivit orättvist utskälld, känner dig misslyckad, har ont i axlarna eller har en uppsvälld mage. I alla sådana situationer kan självmedkänsla hjälpa dig.
– Tänk på dig själv som din egen bästa vän. En god vän skulle inte döma dig eller säga att du får skylla dig själv. En god vän erbjuder tröst, stöd och visar förståelse, säger hon.
Även om du brukar göra det går det att förändra menar Karin som rekommenderar att du nästa gång som du känner självkritiken komma istället lägger en hand på hjärtat och säger till dig själv, högt eller tyst: ”Det är okej. Jag förstår att det känns svårt just nu. Jag finns här för dig.” Med en sådan enkel gest av vänlighet visar du samma omtanke och medkänsla med dig själv som du helt naturligt visar om andra människor förklarar Karin.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig att säga nej

Övning i kärleksfull vänlighet
Det här är en klassisk meditation som du gör i tre steg. Det handlar om att du framkallar kärleksfulla känslor för någon som du tycker om och sedan riktar de känslorna till dig själv. Så här gör du:
• Tänk på någon som du känner kärlek för. Det kan vara en människa eller ett djur, någon som är levande eller död. Det viktiga är att personen naturligt väcker varma känslor i dig.
• Blunda och se den här personen framför dig. Önska sedan honom eller henne allt gott. Du kan till exempel göra det genom att tänka eller säga: ”Jag önskar att du ska vara frisk. Jag önskar att du ska känna dig stark. Jag önskar att du ska vara glad och lycklig.”
• Stanna kvar i känslan av omtanke och rikta den nu till dig själv. Fortsätt blunda och önska sedan dig själv allt gott på samma sätt som du gjorde i första steget. ”Jag önskar att jag ska vara frisk. Jag önskar att jag ska känna mig stark. Jag önskar att jag ska vara glad och lycklig.”

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.