smed titti holmer

Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Fakta

Namn: Titti Holmer
Yrke: Legitimerad psykolog med mottagning i Kungsbacka, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu".

Titti Holmer erbjuder Kureras läsare att köpa hennes bok "Förändingskoden : fyra nycklar till ett bättre liv" till rabatterat pris, 79 kronor mot ordinarie pris 154 kronor. Du beställer boken här
Läs mer på Tittis hemsida.

Hur ofta går vi inte omkring och förbereder oss på värsta tänkbara? Visst är det bra att vara beredd om livet skickar svårigheter vår väg men bara i snitt 15 procent av det vi oroar oss för inträffar, resten har ingen verklighetsförankring så varför inte istället visualisera bästa tänkbara. 

Det är inte ovanligt att vi människor kalkylerar kring det värsta som kan hända menar psykologen Titti Holmer. Motsatsen till det heter visualisering och affirmationer och innebär att vi istället lägger vår kraft och energi på att tänka kring det bästa som kan hända.
– Varje sekund tar våra sinnen emot miljontals signaler från omvärlden. Det är våra tankar, erfarenheter, minnen och känslor som avgör vad vi kommer att fokusera på. Är vi rädda ser vi hot, är vi arga märker vi orättvisor och är vi glada ser vi möjligheter säger Titti och fortsätter:
– Vi attraherar, ser och upplever det som finns i våra tankar och känslor. Är vi negativa, rädda och oroliga drar vi till oss problem. Är vi lugna, närvarande och förväntar oss det bästa av livet skapar vi välbefinnande.
Enligt Titti handlar visualisering och affirmationer om att formulera för sig själv vad som är viktigt. Eller vem som är viktig. Samt att ta reda på vad man behöver göra för att närma sig det.

 

Vårt inre bestämmer hur vi uppfattar vår omvärld
Det är vårt fokus som avgör vilken värld vi lever i enligt Titti som menar att en bild inte är mer sann än någon annan.
– Allting finns säger Titti och förklarar:
– Den fysiska yttre världen existerar främst som psykisk inre värld. Saker finns inte primärt utanför oss. De finns inuti oss och riktas utåt.
Det gör att det vi väljer att fokusera på växer menar Titti och förklarar att vi har inre övertygelser och bilder som vi samlar bevis för genom vår perception hur vi uppfattar tillvaron.

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers recept på lycka

Det kan lätt kännas lite skuldbeläggande att det är mitt eget fel att mitt liv är så negativt, hur tänker du kring det?
– Livet är tyvärr inte helt rättvist men jag tänker inte att det är ens eget fel om ens liv är negativt säger Titti och fortsätter:
– Vi föds med olika förmågor, olika grad av omsorg under uppväxten. En del av oss lever rika, välmående och friska. Andra har det fattigt och drabbas av sjukdomar. En del har den där medfödda känsligheten andra är mer robusta. Jag tror vi alla gör så gott vi kan för att skapa oss så goda liv som möjligt.
Men när livet upplevs negativt menar Titti att det finns saker vi kan göra för att förbättra det.
– Mitt jobb handlar mycket om att guida och hjälpa att navigera i en tillvaro där en person har svårt att hantera förändrade negativa livsomständigheter.

LÄS OCKSÅ: Titti vill lära oss vad lycka är

Affirmationer och visualiseringar i all ära men finns det inte en risk att man blir världsfrånvänd och blundar för problem sin omgivning?
– Det är problematiskt om man blir för världsfrånvänd för det hjälper ingen, vi mår bäst när vi tar hand om oss själva OCH gör gott för ”världen”. Allt för mycket navelskåderi kan till och med bidra till nedstämdhet och ångest säger Titti som menar att vi även behöver handla, det räcker inte med att visualisera.
– En av poängerna men affirmationer och visualisering är att det hjälper oss att ta ut en riktning innan vi handlar, löser problemen, hjälper andra människor, så att vi väljer rätt saker att fokusera på och inte bara gör det som förväntas av oss eller det andra gör.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: "Att be är att öka hållbarheten"

Positiv förväntan
Enligt Titti frigörs dopamin när vi tänker på något vi drömmer om och längtar efter.
– Själva förväntningen inför något ger mer lycka än belöningen i sig, säger Titti.
Så att tänka på en resa, fest eller en konsert skänker mer tillfredsställelse än resan, festen eller konserten i sig.
– Genom att ha saker att se fram emot, genom att samla drömmar, fantisera och visualisera skapar vi lycka.

 

Övning
Ta ett djupt andetag. Föreställ dig något du längtar efter att få uppleva, något du ser fram emot. Det kan vara idag, imorgon eller i en obestämbar framtid. Om du vill kan du blunda samtidigt som du föreställer dig din dröm. Beskriv målande inför din inre blick. Hur ser det ut? Hur känns det? Försök att uppleva det du längtar efter. Känn sedan efter i kroppen hur det känns.

Av Nina Törmark

Samtliga lektioner hittar du här:
•  
Tittis Holmers recept på lycka
• Titti vill lära oss vad lycka är
• Tittis lyckoskola: ”Du är värdefull”
• Titti Holmer: ”Är du lycklig just nu?”
• Lyckoövning: Skriv ned tre positiva saker om dagen
• Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”
• 
Tittis lyckoskola: ”Tillåt dig att känna det du känner!”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Titti Holmer
Yrke: Legitimerad psykolog med mottagning i Kungsbacka, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu".

Titti Holmer erbjuder Kureras läsare att köpa hennes bok "Förändingskoden : fyra nycklar till ett bättre liv" till rabatterat pris, 79 kronor mot ordinarie pris 154 kronor. Du beställer boken här
Läs mer på Tittis hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.