Träna som bloggerskan Ida Warg | Kurera.se
Ida Warg i split

Foto: Jenny Groth

Träna som bloggerskan Ida Warg

Så här gör du:

Gör övningarna cirka 12-20 repetitioner i tre set per övning, alternativt kan du göra dem i intervaller i cirka 30-45 sekunder med 15 sekunders vila i tre set.

Här är träningsprogrammet som pdf för dig som vill skriva ut.

Här är sex av Idas favoritövningar som effektivt arbetar igenom hela kroppen.
Allt du behöver är två kettlebells, eller liknande vikter, en stol och lite peppig musik.
Sedan är det bara att köra!

 

 

Ida Warg med kettlebellsRygg: Rodd med kettlebells
Stå höftbrett isär, rulla bak skuldrorna och spänn bålen. Böj i höften och luta fram över (ju längre fram du böjer desto jobbigare kommer övningen bli). Ta en vikt i varje hand och låt dem hänga ner. Börja med att pressa ihop skulderbladen innan du böjer armbågarna och börjar dra upp vikterna. Håll armbågarna tätt intill kroppen hela tiden.

 

Ida Warg tränar armarArmar: Kettlebell-biceps/axel/triceps-kombination
Stå höftbrett med fötterna och spänn bålen. Greppa en kettlebell, håll armbågarna längst kroppen och gör en bicepscurl. Pressa sedan kettlebellen rakt upp mot taket för att sedan böja armarna och föra den bakom huvudet. Se till att hålla in armbågar och spänna bålen här. Ta samma väg tillbaka.

ida warg visar övningen Core: Mountain climberCore: Mountain climber
Stå i en armhävningsposition och spänn hela kroppen, se till att ej hänga i ländrygg och skulderblad. Dra upp ena foten utanför kroppen så högt du kan och switcha sedan fot genom att hoppa. Växla i tempo från sida till sida.

ida warg visar övningen mage: situps med tå-touchMage: Situps med tå-touch
Ligg raklång på rygg och lyft upp benen raklånga och lyft upp överkroppen (detta är startläget). Försök sedan nudda dina tår med händerna genom att böja benen och gör en sit up. Gå sedan ner till utgångsposition med kontroll.

ida warg visar övningen Ben och rumpa: Bulgariska utfallBen och rumpa: Bulgariska utfall
Lägg upp ena foten på en stol/pall/bänk/soffa och ta ett långt kliv fram med andra foten. Böj främre benet tills låret kommer parallellt med golvet och vänd sedan upp igen.

 

Ida Warg visar övningen Ben och rumpa: Sumo squats
Ben och rumpa: Sumo squats

Sumo Squat med vikt: Stå brett isär med benen och fötterna pekandes lite utåt. Ta tag i en vikt med båda händerna och bör på benen i en squat. Se till att knäna alltid spårar över tårna och att hålla ryggen rak genom hela övningen.

Här är Ida Wargs träningsprogram som pdf. Skriv ut och sätt på väggen!


Av Malin Duvstedt


Så här gör du:

Gör övningarna cirka 12-20 repetitioner i tre set per övning, alternativt kan du göra dem i intervaller i cirka 30-45 sekunder med 15 sekunders vila i tre set.

Här är träningsprogrammet som pdf för dig som vill skriva ut.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.