Ida Warg omslag tidningen Kurera.se

Foto: Jenny Groth

Ida Warg: ”Man ska träna för att man tycker om sig själv”

Fakta

Namn: Ida Warg
Ålder: 28 år
Gör: Bloggar på imactive.se/idawarg samt är PT och entreprenör
Bor: I centrala Stockholm
Familj: Sambo
Aktuell med: Den nya appen WARGPOWER, där Ida delar med sig av delar av sitt liv, med tips, pepp och recept. Uppdaterar löpande sin youtube-kanal: youtube.com/idawarg

Fem saker du inte visste om Ida Warg
Blir stressad av: Folk som äter för snabbt och att ha för mycket planer. Jag blir stressad av att ha tider att passa, och ser till att alltid vara i god tid till allt för att minimera stressen. Det är en svår ekvation när min pojkvän är helt mañana mañana.
Varvar ned med: Yoga eller Paradise Hotel.
Tränar helst: Styrketräning, yoga och poledance, cirka fem dagar i veckan.
Äter gärna: Thaimat.
Bästa melliset: Chiapudding.

Hon driver en av Sveriges största träningsbloggar och har över 70 000 följare på Instagram. Vi träffade Ida Warg för att se vem hon är bakom bloggen och hittade en tjej som är lika stark mentalt som fysiskt. Här berättar hon om hur man hittar balans när maten är ens största fiende, om att våga betraktas som konstig och om att varje dag tampas med prestationsångest och nätmobbning.

Ida Warg har svårt att inte gå all in när hon bestämmer sig för något. Hon började tävlingsdansa när hon var liten och har blivit svensk mästare ett flertal gånger. Bloggen startade hon för att hålla familjen hemma i Åmål ajour med vad som hände medan hon pluggade i Stockholm. Snart började hon skriva om träning och bristen på bra träningsbloggar fick henne slutligen att bestämma sig. Hon skulle börja blogga på riktigt, och hon skulle göra det bra. I våras sa Ida upp sig från jobbet och lever idag på bloggen och på att utveckla sitt eget varumärke.
– Jag vet inte riktigt hur det här gick till! Jag är både förundrad och glad, skrattar hon.

Ida Warg hoppar

Foto: Jenny Groth

 

Utvecklade ätstörning
Men helt överraskande är det kanske inte. Det är inte utan hårt arbete som hon har kommit hit. Ida har alltid velat arbeta med träning. Hon har jobbat som danslärare och gillar att undervisa, vägen till att bli PT var därför inte särskilt snårig. Men att hitta en balans mellan träning och kost i vardagen var inte det lättaste. Under åren på balettakademien utvecklade Ida en ätstörning. Hon lusläste innehållslistor och maten blev hennes största fiende. På skolan uppmuntrades man att äta lite, ta ett glas vatten till mellanmål, även om man förväntades träna åtta timmar om dagen. Ida fick många skador och kroppen orkade aldrig riktigt återhämta sig.
– Mitt immunförsvar gick i botten under denna tid. Jag tränade febrilt men blev aldrig bättre. Till slut frågade jag mig själv vad jag höll på med. Jag bestämde mig då för att äta mer, vila mer och lära mig säga nej, förklarar hon.
Det var då som det började hända saker.
– På bara ett halvår utvecklades jag något enormt. Jag kunde äta hur mycket som helst och blev bara bättre som dansare.

”Att följa en diet slaviskt är vansinne”
Ida sitter bredvid mig i soffan. Det är vinter men hon är fortfarande solbränd efter en träningsresa vid Medelhavet. Hon äter sin medhavda matlåda som består av lax och grönsaker, medan hon lugnt och med värme berättar om sitt liv. Hennes hälsobudskap är viktigt; att alla är olika med olika behov, att vi måste lyssna på kroppen.
– God hälsa är för mig en balans som är väldigt personlig. LCHF uppfanns för att den kosten passade jättebra för en person, men jag tror inte att den passar alla. Man måste hitta sin väg, inom både träning och kost. Att följa en diet slaviskt är vansinne.
En stor del av Idas tid går åt till att svara på sina bloggläsares frågor. De handlar mycket om utseende och träning, om dålig självkänsla och om mat.
– Tyvärr är det vanligt att man har höga krav på sig själv och att man aldrig berömmer sig själv. Det leder ofta till ett osunt beteende kring mat och träning och det försöker jag peppa till att man ska komma bort ifrån.
Hon tror att många börjar träna för att de känner sig fula och tjocka, de tycker inte om sig själva.
– Det är helt fel. Man ska börja träna för att man tycker om sig själv, träna för att må bra. Visst kan man ha mål med utseendet, men fokus måste ligga på att må bättre. Självkänslan kan man arbeta upp och jag tycker att det borde pratas mer om det. Man är inte ensam om att klanka ned på sig själv och det är ett hårt arbete att bryta det.
Hon föreslår att vi ska berömma oss själva, säga tre bra saker om oss själva varje dag. Det är framförallt utseendehetsen hon vill att vi ska komma bort ifrån, för hon ser den själv på nära håll i träningsbranschen. Hon jobbar med det mentala varje dag för att inte haka upp sig på det och trilla tillbaka i osunt tänk och ätstörningar.

Nätmobbning hör till vardagen
Ida får, liksom många stora bloggare, sin beskärda del av nätmobbning. I morse skrev någon till henne att hon har en fet midja.
– Man får inte ta åt sig av sådant och det övar jag aktivt på. Jag har blivit van att folk har åsikter, men det kan såklart vara lättare att slå ifrån sig vissa dagar än andra. Debatt är roligt och man behöver absolut inte hålla med mig. Men de som bara hatar, de borde skaffa sig ett liv. Jag orkar eftersom mina bloggläsare är fantastiska, de ger så mycket energi och kraft.
Folk har åsikter om allt möjligt, om hur hon tränar, om hur hon äter – att hon inte dricker alkohol.
– Framförallt att jag inte dricker tycks reta folk. Jag är inte nykterist, jag tycker bara inte om det. Jag har nog alltid varit betraktad som konstig. När jag växte upp hemma i Åmål dansade jag mycket, syntes mycket, gjorde mycket. Det stack i ögonen. Vissa skulle kanske säga att jag var mobbad som ung, men inte jag eftersom jag inte brydde mig.
Ida är sällan helt ledig och bloggen vilar aldrig, inte ens på semestern. En framgångsrik blogg kräver många timmar och hon uppdaterar även en app och en egen youtube-kanal. Hon lever enligt ett hektiskt schema som lätt kan leda till prestationsångest. Det är därför hon inte vill tävla mer. Hon skulle inte må bra av att bli bedömd på det viset.
– Jag har alltid satt väldigt höga krav på mig själv. Jag jobbar varje dag med min prestationsångest. Det som hjälper mig är yoga och avslappningsövningar. Jag försöker ge mig själv en klapp på axeln och säga att jag inte är dålig bara för att jag missar ett träningspass.

80 procent bra mat
Kosten har alltid varit en stor del av Idas liv, men idag är den något bra och sunt. Maten ger henne energi istället för att vara en fiende. Ida räknar aldrig kalorier, utan tänker på att äta ren mat, helst ekologiskt. Hon berättar att hon äter 80 procent bra mat, 20 procent vad hon vill. Hon undviker gluten och laktos, eftersom hennes mage inte mår bra av det. När hon unnar sig något är det mörk choklad eller goda smoothies som gäller. Ida äter också näringstillskott.
– Maten brister i kvalitet idag, därför tror jag att man kan behöva komplettera med vissa ämnen. Man ska emellertid vara noga med att köpa näringstillskott av bra kvalitet på en hälsokost, och kolla så att de inte har sötningsmedel och skit i sig.
Efter intervjun ska Ida fotograferas. Hon är van vid det här laget och ler stort mot kameran. Snart ska hon till gymmet och sedan väntar bloggen under eftermiddagen. Hennes dagar består av många möten och bloggplanering, men hon försöker minimera inbokade saker eftersom det gör henne stressad. Hon vet inte var hon är om fem år, eller var hon vill bo sen. I Stockholm hamnade hon för dansens skull, sedan stannade hon för kärleken.
– Det som händer det händer. Just nu gör jag detta, vill jag bli läkare sedan, då satsar jag på det. Jag behöver inte planera så mycket för
att känna mig lugn inför framtiden.
Den känns för det mesta ljus.

Av Emma V Larsson

Fakta

Namn: Ida Warg
Ålder: 28 år
Gör: Bloggar på imactive.se/idawarg samt är PT och entreprenör
Bor: I centrala Stockholm
Familj: Sambo
Aktuell med: Den nya appen WARGPOWER, där Ida delar med sig av delar av sitt liv, med tips, pepp och recept. Uppdaterar löpande sin youtube-kanal: youtube.com/idawarg

Fem saker du inte visste om Ida Warg
Blir stressad av: Folk som äter för snabbt och att ha för mycket planer. Jag blir stressad av att ha tider att passa, och ser till att alltid vara i god tid till allt för att minimera stressen. Det är en svår ekvation när min pojkvän är helt mañana mañana.
Varvar ned med: Yoga eller Paradise Hotel.
Tränar helst: Styrketräning, yoga och poledance, cirka fem dagar i veckan.
Äter gärna: Thaimat.
Bästa melliset: Chiapudding.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sara ström visar övning sittande

Övning: Yoga mot huvudvärk

Träning

Har du ont i huvudet? Det är lätt att bli spänd när vi sitter mycket och dessutom omedvetet ofta drar upp axlarna mot öronen. Här guidar yogainstruktören Sara Ström dig genom en snäll sekvens som hjälper dig bli av med huvudvärken.

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.