Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsa, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

1. Träning
För att få barn att röra på sig är det viktigt att det inte blir ett krav, utan att det ska vara något som barnet själv tycker känns kul. Det är lätt att känna för stora krav och att kärleken blir villkorad om barnet behöver prestera för att få ett gillande. Turas om med andra föräldrar att hitta på roliga aktiviteter, där båda parterna får avlastning och slipper tjata ut sitt eget barn. Att hoppa studsmatta, ut och springa och cykla är roliga sätt i vardagen att röra sig på. Försök hitta det barnet tycker är roligt och gå med dem dit de vill gå. För många år sedan ansågs det inte vara lämpligt att barn styrketränade men idag ser man fördelarna med bättre koncentrationsförmåga och bättre sömn kopplat till träning. En bra form är funktionell träning med sin egen kroppsvikt, burpees och knäböj. bålstabilitet och armhävningar med fokus på rätt utförande. Idag har de flesta gym ”träna tillsammans” från 12-års ålder och egna kort får köpas från 16-års ålder. Att röra på sig är såklart jätteviktigt, men för barn och ungdomars hälsa skull jag säga att kosten är det som är viktigast.

LÄS OCKSÅ: Tre tips för en lyckad skolstart

 

2. Näringstillskott
Eftersom våra grödor inte innehåller de näringsämnen de en gång gjorde så tycker jag att det är viktigt att komplettera med ett bra multi-vitamin/mineraltillskott av hög kvalitet. För att verkligen veta vad kroppen behöver är det bra att göra en hårmineralanalys, men följande rekommendation är allmän; Tillskott av omega-3 behövs, inte bara för hjärnan och nervsystemet utan också för bildandet av våra hormoner, framförallt könshormoner och våra antiinflammatoriska prostaglandiner och signalsubstanser. Eftersom feta fiskar tyvärr innehåller mycket tungmetaller så rekommenderar jag att ta en högkvalitativ omega-3 varje dag. För att mildra stressens påverkan brukar jag rekommendera magnesium, gärna ett kombinationspreparat av flera sorters magnesium och synergisten B6, som hjälper till i upptaget. En dos på 400-800 mg, med störst intag på kvällen hjälper nervsystemet att varva ned och få musklerna att slappna av. För att stödja vår viktiga hälsofrämjande tarmflora är det bra att ge probiotika, välj ett bredspektrum av bakteriekulturer. Om barnet verkar ha problem med mage tarm prova att ge enzymer till maten, de hjälper till att bryta ned kolhydrater, fett och proteiner så belastningen på tarmarna minskar.

LÄS OCKSÅ: Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Maria Hellström

Maria Hellström
är näringsterapeut.

3. Kost
Ge barnen bra mat, utan färgämnen och tillsatser. Undvik sockrade produkter och vitt bröd redan när barnen är små, för har de vant sig vid sött så är det nästan omöjligt att backa tillbaka. Begränsa socker till en av helgkvällarna. För att hålla blodsockret på bra nivå kan du servera bra mellanmål så sockersuget inte uppkommer. Undvik helt sockrad dryck som läsk, saft och juice, de innehåller kolhydrater i flytande form och det är lätt att få i sig i för stora mängder vilket gör kaloriintaget för högt. När man får i sig socker i flytande form, utan fibrer och näringsämnen, så påverkas blodsockret mer negativt än när man äter till exempel en hel frukt eller mer komplexa kolhydrater som tar längre tid för kroppen att bryta ned. Vatten är en bra måltidsdryck! Välj komplexa kolhydrater med högt näringsinnehåll och lågt GI så inte blodsockret höjs så snabbt, till exempel fullkornsprodukter, grönsaker, bönor, quinoa och bönpasta och fullkornsbröd. Använd bra fett och uteslut härdade fetter, vegetabiliska oljor som bildar transfettsyror vid upphettning. Dessa fetter finns i produkter som kakor och chips. Bra fett är avokado, nötter, olivolja och kokosfett.  Välj svenskt kött och fågel och gärna närproducerat så barnen får i sig bra proteiner. Ät gärna billigare vegansk mat två dagar i veckan för att kunna välja bättre kvalitet på kött, fisk och kyckling. Proteiner är består av aminosyror och är byggstenar för hår, hud och naglar och muskler samt skapar uppbyggande hormoner som tillväxthormon och könshormoner. För att hjärnan ska kunna producera signalsubstanser som till exempel dopamin (vårt jakt- och fokuseringshormon) behövs aminosyran tyrosin och för att serotonin (vårt lyckohormon) ska produceras behövs tryptofan.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Med en doft av oundvikligt uppror och villkorslös kärlek

Skönhet

Livet ska vara stort, vackert och dofta gott, det tycks tidigt ha varit viktiga aspekter av tillvaron för operasångaren Rickard Söderberg. Det och att värna allt levande, han bestämde sig redan som barn för att han inte ville äta något som hade föräldrar. Nu är han aktuell med den egna doften ”Marsha” – givetvis vegansk och i mesta möjliga mån ekologisk.

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?