Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsa, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

1. Träning
För att få barn att röra på sig är det viktigt att det inte blir ett krav, utan att det ska vara något som barnet själv tycker känns kul. Det är lätt att känna för stora krav och att kärleken blir villkorad om barnet behöver prestera för att få ett gillande. Turas om med andra föräldrar att hitta på roliga aktiviteter, där båda parterna får avlastning och slipper tjata ut sitt eget barn. Att hoppa studsmatta, ut och springa och cykla är roliga sätt i vardagen att röra sig på. Försök hitta det barnet tycker är roligt och gå med dem dit de vill gå. För många år sedan ansågs det inte vara lämpligt att barn styrketränade men idag ser man fördelarna med bättre koncentrationsförmåga och bättre sömn kopplat till träning. En bra form är funktionell träning med sin egen kroppsvikt, burpees och knäböj. bålstabilitet och armhävningar med fokus på rätt utförande. Idag har de flesta gym ”träna tillsammans” från 12-års ålder och egna kort får köpas från 16-års ålder. Att röra på sig är såklart jätteviktigt, men för barn och ungdomars hälsa skull jag säga att kosten är det som är viktigast.

LÄS OCKSÅ: Tre tips för en lyckad skolstart

 

2. Näringstillskott
Eftersom våra grödor inte innehåller de näringsämnen de en gång gjorde så tycker jag att det är viktigt att komplettera med ett bra multi-vitamin/mineraltillskott av hög kvalitet. För att verkligen veta vad kroppen behöver är det bra att göra en hårmineralanalys, men följande rekommendation är allmän; Tillskott av omega-3 behövs, inte bara för hjärnan och nervsystemet utan också för bildandet av våra hormoner, framförallt könshormoner och våra antiinflammatoriska prostaglandiner och signalsubstanser. Eftersom feta fiskar tyvärr innehåller mycket tungmetaller så rekommenderar jag att ta en högkvalitativ omega-3 varje dag. För att mildra stressens påverkan brukar jag rekommendera magnesium, gärna ett kombinationspreparat av flera sorters magnesium och synergisten B6, som hjälper till i upptaget. En dos på 400-800 mg, med störst intag på kvällen hjälper nervsystemet att varva ned och få musklerna att slappna av. För att stödja vår viktiga hälsofrämjande tarmflora är det bra att ge probiotika, välj ett bredspektrum av bakteriekulturer. Om barnet verkar ha problem med mage tarm prova att ge enzymer till maten, de hjälper till att bryta ned kolhydrater, fett och proteiner så belastningen på tarmarna minskar.

LÄS OCKSÅ: Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Maria Hellström

Maria Hellström
är näringsterapeut.

3. Kost
Ge barnen bra mat, utan färgämnen och tillsatser. Undvik sockrade produkter och vitt bröd redan när barnen är små, för har de vant sig vid sött så är det nästan omöjligt att backa tillbaka. Begränsa socker till en av helgkvällarna. För att hålla blodsockret på bra nivå kan du servera bra mellanmål så sockersuget inte uppkommer. Undvik helt sockrad dryck som läsk, saft och juice, de innehåller kolhydrater i flytande form och det är lätt att få i sig i för stora mängder vilket gör kaloriintaget för högt. När man får i sig socker i flytande form, utan fibrer och näringsämnen, så påverkas blodsockret mer negativt än när man äter till exempel en hel frukt eller mer komplexa kolhydrater som tar längre tid för kroppen att bryta ned. Vatten är en bra måltidsdryck! Välj komplexa kolhydrater med högt näringsinnehåll och lågt GI så inte blodsockret höjs så snabbt, till exempel fullkornsprodukter, grönsaker, bönor, quinoa och bönpasta och fullkornsbröd. Använd bra fett och uteslut härdade fetter, vegetabiliska oljor som bildar transfettsyror vid upphettning. Dessa fetter finns i produkter som kakor och chips. Bra fett är avokado, nötter, olivolja och kokosfett.  Välj svenskt kött och fågel och gärna närproducerat så barnen får i sig bra proteiner. Ät gärna billigare vegansk mat två dagar i veckan för att kunna välja bättre kvalitet på kött, fisk och kyckling. Proteiner är består av aminosyror och är byggstenar för hår, hud och naglar och muskler samt skapar uppbyggande hormoner som tillväxthormon och könshormoner. För att hjärnan ska kunna producera signalsubstanser som till exempel dopamin (vårt jakt- och fokuseringshormon) behövs aminosyran tyrosin och för att serotonin (vårt lyckohormon) ska produceras behövs tryptofan.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.