Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsa, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

1. Träning
För att få barn att röra på sig är det viktigt att det inte blir ett krav, utan att det ska vara något som barnet själv tycker känns kul. Det är lätt att känna för stora krav och att kärleken blir villkorad om barnet behöver prestera för att få ett gillande. Turas om med andra föräldrar att hitta på roliga aktiviteter, där båda parterna får avlastning och slipper tjata ut sitt eget barn. Att hoppa studsmatta, ut och springa och cykla är roliga sätt i vardagen att röra sig på. Försök hitta det barnet tycker är roligt och gå med dem dit de vill gå. För många år sedan ansågs det inte vara lämpligt att barn styrketränade men idag ser man fördelarna med bättre koncentrationsförmåga och bättre sömn kopplat till träning. En bra form är funktionell träning med sin egen kroppsvikt, burpees och knäböj. bålstabilitet och armhävningar med fokus på rätt utförande. Idag har de flesta gym ”träna tillsammans” från 12-års ålder och egna kort får köpas från 16-års ålder. Att röra på sig är såklart jätteviktigt, men för barn och ungdomars hälsa skull jag säga att kosten är det som är viktigast.

LÄS OCKSÅ: Tre tips för en lyckad skolstart

2. Näringstillskott
Eftersom våra grödor inte innehåller de näringsämnen de en gång gjorde så tycker jag att det är viktigt att komplettera med ett bra multi-vitamin/mineraltillskott av hög kvalitet. För att verkligen veta vad kroppen behöver är det bra att göra en hårmineralanalys, men följande rekommendation är allmän; Tillskott av omega-3 behövs, inte bara för hjärnan och nervsystemet utan också för bildandet av våra hormoner, framförallt könshormoner och våra antiinflammatoriska prostaglandiner och signalsubstanser. Eftersom feta fiskar tyvärr innehåller mycket tungmetaller så rekommenderar jag att ta en högkvalitativ omega-3 varje dag. För att mildra stressens påverkan brukar jag rekommendera magnesium, gärna ett kombinationspreparat av flera sorters magnesium och synergisten B6, som hjälper till i upptaget. En dos på 400-800 mg, med störst intag på kvällen hjälper nervsystemet att varva ned och få musklerna att slappna av. För att stödja vår viktiga hälsofrämjande tarmflora är det bra att ge probiotika, välj ett bredspektrum av bakteriekulturer. Om barnet verkar ha problem med mage tarm prova att ge enzymer till maten, de hjälper till att bryta ned kolhydrater, fett och proteiner så belastningen på tarmarna minskar.

 

LÄS OCKSÅ: Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Maria Hellström

Maria Hellström
är näringsterapeut.

3. Kost
Ge barnen bra mat, utan färgämnen och tillsatser. Undvik sockrade produkter och vitt bröd redan när barnen är små, för har de vant sig vid sött så är det nästan omöjligt att backa tillbaka. Begränsa socker till en av helgkvällarna. För att hålla blodsockret på bra nivå kan du servera bra mellanmål så sockersuget inte uppkommer. Undvik helt sockrad dryck som läsk, saft och juice, de innehåller kolhydrater i flytande form och det är lätt att få i sig i för stora mängder vilket gör kaloriintaget för högt. När man får i sig socker i flytande form, utan fibrer och näringsämnen, så påverkas blodsockret mer negativt än när man äter till exempel en hel frukt eller mer komplexa kolhydrater som tar längre tid för kroppen att bryta ned. Vatten är en bra måltidsdryck! Välj komplexa kolhydrater med högt näringsinnehåll och lågt GI så inte blodsockret höjs så snabbt, till exempel fullkornsprodukter, grönsaker, bönor, quinoa och bönpasta och fullkornsbröd. Använd bra fett och uteslut härdade fetter, vegetabiliska oljor som bildar transfettsyror vid upphettning. Dessa fetter finns i produkter som kakor och chips. Bra fett är avokado, nötter, olivolja och kokosfett.  Välj svenskt kött och fågel och gärna närproducerat så barnen får i sig bra proteiner. Ät gärna billigare vegansk mat två dagar i veckan för att kunna välja bättre kvalitet på kött, fisk och kyckling. Proteiner är består av aminosyror och är byggstenar för hår, hud och naglar och muskler samt skapar uppbyggande hormoner som tillväxthormon och könshormoner. För att hjärnan ska kunna producera signalsubstanser som till exempel dopamin (vårt jakt- och fokuseringshormon) behövs aminosyran tyrosin och för att serotonin (vårt lyckohormon) ska produceras behövs tryptofan.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.