Kvinna som yogar utomhus

Yoga ger dig styrka och inre lugn

Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Yoga är en tradition med 5000 år på nacken. Kurera träffade yogaläraren Elisabeth Andersson för att lära oss mer om träningsformen.

Yoga är en minst 5000 år gammal tradition, men startpunkten för den moderna yogan kom först 1873 då den indiske gurun Swami Vivekananda besökte religionsparlamentet i Chicago. Yogan börjar då sprida sig utanför Indiens gränser och många gurus flyttade från Indien till USA för att lära ut yoga. Yogan spreds även till Sverige men den stora massan började upptäcka yogan i början på 2000–talet. Då började Power Yoga dyka upp på gym och sporthallar vilket gjorde att många vågade pröva och man insåg att det faktiskt inte var något flummigt utan en fantastiskt bra träning för både kropp och sinne.

 

Vad är yoga?

– Jag kan inte lära någon vad yoga är, utan yoga är något vi upplever. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, teknik och gammal kunskap. Yoga är en fortgående process som leder till utveckling och förståelse. Alla yogaformer leder mot samma mål, vare sig vi använder oss av lugn eller fysisk yoga, och det är att stilla vårt hjärta/sinne. Det vi försöker göra i yogan är att lugna ner bruset för att se klarare, få lite tomrum mellan våra tankar, bli mer närvarande i nuet, för att kunna ta klokare beslut, kanske göra viktiga förändringar för att nära oss på bästa sätt. Sen handlar yoga också om att få igång energi flöde i kroppen, att få vårt system att fungera, att balansera, rena och nära oss på alla plan både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

 

Vad betyder yoga för dig?

– Jag brukar säga att yoga har hjälpt mig att befria mig själv från mig själv? Ofta är vi själva vårt största hinder, och begränsar oss från att leva fullt ut på grund av av präglingar, gamla mönster, rädsla och prestation. När jag började yoga så upptäckte jag först att jag blev lugnare, att det inte var så mycket tjatter i mitt huvud och att jag hanterade vardagen på ett helt annat sätt, blev inte lika lätt stressad, stod ut med oliktänkande på ett helt annat sätt. Fysiskt blev jag både starkare och rörligare, upptäckte också obalanser i kroppen, hur olika kroppshalvorna var och hur mitt arbete som frisör orsakat obalanser i min kropp, vissa muskler var spända och vissa muskler behövde stärkas. Så yogan har påverkat mig på alla plan, jag är starkare, smidigare och mer balanserad både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

Vad är skillnaden mellan olika yogaformer?

– Alla yogaformer leder mot samma mål, den ena yogaformen är inte bättre än den andra utan det handlar om, vad behöver jag mest just nu? Hur ser mitt liv ut? Ett bra sätt är att prova på lite olika yogaformer för att känna vad som passar, och det kan vara föränderligt, ibland kan det vara väldigt körigt runt omkring oss och då kan det vara skönt med en lugnare yoga, ibland har vi kraft kvar och vill svettas lite och längtar efter en mer fysik yoga. I min egen dagliga träning på yogamattan, gör jag alltid en inventering i hur det känns, och hur min dag varit och väljer yogaform utifrån det.

Du har skrivit en bok, kan du berätta mer?

– Jag har gett ut ett Yin Yoga-kit bestående av en bok, en CD och fem stycken kort med förslag på pass som påverkar olika delar i kroppen. Jag har under åren mött många deltagare med alltifrån kroniska sjukdomar till funktionshinder, skador och utbrändhet, och Yin Yogan har varit ett helt fantastisk redskap för många. De flesta rörelserna görs sittande på mattan och är väldigt enkla att göra. Vi tränar på att lugna ner systemet, att tämja vår rastlöshet, att öppna upp kroppen på djupet, att få igång energiflöde och blodcirkulation. Vi tränar oss på att fokusera på vår andning och närvarande i nuet.


 Tre övningar att prova hemma

I Yin Yogan lägger vi mycket fokus på bindväv, leder, ligament och senor. Vi lägger dessutom mycket fokus på vävnaden runt våra leder, vävnaden som binder ihop våra ben, bindväv.  Den vävnaden är inte lika elastisk som muskelvävnaden så vi behöver ”träna” den på ett annat sätt genom att vara kvar en lång stund i positionen med avslappnade muskler och bara fälla oss fram till vi hittar ett lagom motstånd. Muskelvävnad älskar däremot rörelse och repetition.

Så våra redskap i Yin Yogan är att vi kommer in i positionen tills vi hittar ett lagom motstånd, sitter med avslappnade muskler och stannar i positionen gärna 3-5 minuter. Men från början kan det vara tillräckligt med 1 minut. Lyssna på kroppen och andas som det känns naturligt.


Butterfly

För ihop fotsulor och dra fötterna emot dig, vandra lite bakåt med sittben, fäll överkroppen med rundad rygg framåt tills du hittar ett lagom motstånd och stanna där. Tiden och tyngdkraften gör att du kommer djupare in i positionen. Om det känns bra släpper du ner huvudet framåt, blir det jobbigt för nacken så tittar du upp eller stödjer huvudet i händerna om du kommer så pass långt ner. Slappna av i hela kroppen och stanna ett tag i positionen och fokusera på din andning.

 


Seal

Ligg på mage och kom upp på armbågarna, slappna av i kroppen. Känner du en ilande smärta i ryggen är du för djupt in i positionen och behöver backa. För många kan det vara svårt att böja ryggen bakåt och då ligger ni istället kvar på magen. Det blir en lätt bakåtböj när vi ligger på mage. Några av er kanske vill sätta i händer och komma upp på raka armar. Hitta positionen som känns rätt för dagen. Fokusera på din andning.

Barnets position med brett isär mellan knän
Sära på ben och knän så gott det går och för rumpan bakåt mot hälarna. Häng på armbågar eller lägg ner bröstet. Blir det för hårt för knäna kan du gärna lägga någonting under. Fokusera på din andning.

Var uppmärksam på din andning. Håller du andan är du förmodligen för djupt in i positionen och bör backa så du kan ha en flödande andning.

 

Av Carolin Helt Foto Lina Rehnstedt

 


Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kycklingsoppa Ulrika Davidssons recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 2

Recept

Enligt forskning tar det 66 dagar att förändra en vana. Med utgång i det har kostrådgivaren Ulrika Davidsson skrivit sin nya bok "66 day challenge". Här får du ett smakprov på några recept ur de sista fem veckornas veckomeny.

Nu slipper Eva rinnande ögon

Hälsa

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

 

Baka semlor på fettisdag – här har du recept på 3 nyttiga semlor

Recept

Idag är det fettisdag och trenden med kreativa semlor fortsätter. I en del semlor finns det mer av allt och andra är bakade efter de nya mattrenderna. I de nyttigare varianterna finns inte mjöl, mjölk och socker. Istället är det semlor bakade med bland annat mandelmjöl, kokosmjölk och honung. Här kommer tre härligt goda och lite mer hälsoinriktade semlor.

Dags för en detox – så renar du dig på bara några veckor

Hälsa

Våren närmar sig med stormsteg och då kan vara dags för en kroppslig rening och hjälpa en utmattad lever. Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Och nu kan du ta hjälp av ett nytt specialdesignat tillskott som storstädar din lever. 

Universitetet i norr blir ännu mer idrottsvänlig

Hälsa

I Luleå ska universitetsstuderande lättare kunna kombinera elitidrott på högsta nivå med sina akademiska studier. Det är Riksidrottsförbundet som vill underlätta för eleverna och har därför utsett det tekniska universitet till vad man kallar ett elitidrottsvänligt lärosäte.

 

Therese Lilliesköld vet vad katter behöver

Husdjur

Therese Lilliesköld är antrozoolog och har skrivit boken ”Katt och människa emellan”, där hon beskriver vår relation till ett av våra mest populära husdjur. I boken ger hon svar på frågor om kattens gåtfulla egenskaper och beskriver det unika band som uppstår mella katten och dess människa.

Ulrika Davidsson recept

Ny livsstil på 66 dagar – del 1

Recept

På bara 66 dagar kan du få mer energi, gå ner i vikt och få en lugnare mage. Här får du ett smakprov på några recept ur de första fem veckornas veckomeny, ur kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya bok "66 day challenge". Nästa vecka publiceras fortsättningen.

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Kost

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

 

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

 

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

 

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.