Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som yogar utomhus

Yoga ger dig styrka och inre lugn

Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Yoga är en tradition med 5000 år på nacken. Kurera träffade yogaläraren Elisabeth Andersson för att lära oss mer om träningsformen.

Yoga är en minst 5000 år gammal tradition, men startpunkten för den moderna yogan kom först 1873 då den indiske gurun Swami Vivekananda besökte religionsparlamentet i Chicago. Yogan börjar då sprida sig utanför Indiens gränser och många gurus flyttade från Indien till USA för att lära ut yoga. Yogan spreds även till Sverige men den stora massan började upptäcka yogan i början på 2000–talet. Då började Power Yoga dyka upp på gym och sporthallar vilket gjorde att många vågade pröva och man insåg att det faktiskt inte var något flummigt utan en fantastiskt bra träning för både kropp och sinne.

 

Vad är yoga?

– Jag kan inte lära någon vad yoga är, utan yoga är något vi upplever. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, teknik och gammal kunskap. Yoga är en fortgående process som leder till utveckling och förståelse. Alla yogaformer leder mot samma mål, vare sig vi använder oss av lugn eller fysisk yoga, och det är att stilla vårt hjärta/sinne. Det vi försöker göra i yogan är att lugna ner bruset för att se klarare, få lite tomrum mellan våra tankar, bli mer närvarande i nuet, för att kunna ta klokare beslut, kanske göra viktiga förändringar för att nära oss på bästa sätt. Sen handlar yoga också om att få igång energi flöde i kroppen, att få vårt system att fungera, att balansera, rena och nära oss på alla plan både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

 

Vad betyder yoga för dig?

– Jag brukar säga att yoga har hjälpt mig att befria mig själv från mig själv? Ofta är vi själva vårt största hinder, och begränsar oss från att leva fullt ut på grund av av präglingar, gamla mönster, rädsla och prestation. När jag började yoga så upptäckte jag först att jag blev lugnare, att det inte var så mycket tjatter i mitt huvud och att jag hanterade vardagen på ett helt annat sätt, blev inte lika lätt stressad, stod ut med oliktänkande på ett helt annat sätt. Fysiskt blev jag både starkare och rörligare, upptäckte också obalanser i kroppen, hur olika kroppshalvorna var och hur mitt arbete som frisör orsakat obalanser i min kropp, vissa muskler var spända och vissa muskler behövde stärkas. Så yogan har påverkat mig på alla plan, jag är starkare, smidigare och mer balanserad både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

Vad är skillnaden mellan olika yogaformer?

– Alla yogaformer leder mot samma mål, den ena yogaformen är inte bättre än den andra utan det handlar om, vad behöver jag mest just nu? Hur ser mitt liv ut? Ett bra sätt är att prova på lite olika yogaformer för att känna vad som passar, och det kan vara föränderligt, ibland kan det vara väldigt körigt runt omkring oss och då kan det vara skönt med en lugnare yoga, ibland har vi kraft kvar och vill svettas lite och längtar efter en mer fysik yoga. I min egen dagliga träning på yogamattan, gör jag alltid en inventering i hur det känns, och hur min dag varit och väljer yogaform utifrån det.

Du har skrivit en bok, kan du berätta mer?

– Jag har gett ut ett Yin Yoga-kit bestående av en bok, en CD och fem stycken kort med förslag på pass som påverkar olika delar i kroppen. Jag har under åren mött många deltagare med alltifrån kroniska sjukdomar till funktionshinder, skador och utbrändhet, och Yin Yogan har varit ett helt fantastisk redskap för många. De flesta rörelserna görs sittande på mattan och är väldigt enkla att göra. Vi tränar på att lugna ner systemet, att tämja vår rastlöshet, att öppna upp kroppen på djupet, att få igång energiflöde och blodcirkulation. Vi tränar oss på att fokusera på vår andning och närvarande i nuet.


 Tre övningar att prova hemma

I Yin Yogan lägger vi mycket fokus på bindväv, leder, ligament och senor. Vi lägger dessutom mycket fokus på vävnaden runt våra leder, vävnaden som binder ihop våra ben, bindväv.  Den vävnaden är inte lika elastisk som muskelvävnaden så vi behöver ”träna” den på ett annat sätt genom att vara kvar en lång stund i positionen med avslappnade muskler och bara fälla oss fram till vi hittar ett lagom motstånd. Muskelvävnad älskar däremot rörelse och repetition.

Så våra redskap i Yin Yogan är att vi kommer in i positionen tills vi hittar ett lagom motstånd, sitter med avslappnade muskler och stannar i positionen gärna 3-5 minuter. Men från början kan det vara tillräckligt med 1 minut. Lyssna på kroppen och andas som det känns naturligt.


Butterfly

För ihop fotsulor och dra fötterna emot dig, vandra lite bakåt med sittben, fäll överkroppen med rundad rygg framåt tills du hittar ett lagom motstånd och stanna där. Tiden och tyngdkraften gör att du kommer djupare in i positionen. Om det känns bra släpper du ner huvudet framåt, blir det jobbigt för nacken så tittar du upp eller stödjer huvudet i händerna om du kommer så pass långt ner. Slappna av i hela kroppen och stanna ett tag i positionen och fokusera på din andning.

 


Seal

Ligg på mage och kom upp på armbågarna, slappna av i kroppen. Känner du en ilande smärta i ryggen är du för djupt in i positionen och behöver backa. För många kan det vara svårt att böja ryggen bakåt och då ligger ni istället kvar på magen. Det blir en lätt bakåtböj när vi ligger på mage. Några av er kanske vill sätta i händer och komma upp på raka armar. Hitta positionen som känns rätt för dagen. Fokusera på din andning.

Barnets position med brett isär mellan knän
Sära på ben och knän så gott det går och för rumpan bakåt mot hälarna. Häng på armbågar eller lägg ner bröstet. Blir det för hårt för knäna kan du gärna lägga någonting under. Fokusera på din andning.

Var uppmärksam på din andning. Håller du andan är du förmodligen för djupt in i positionen och bör backa så du kan ha en flödande andning.

 

Av Carolin Helt Foto Lina Rehnstedt

 



Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

 

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

 

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

 

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.