Kvinna som yogar utomhus

Yoga ger dig styrka och inre lugn

Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Yoga är en tradition med 5000 år på nacken. Kurera träffade yogaläraren Elisabeth Andersson för att lära oss mer om träningsformen.

Yoga är en minst 5000 år gammal tradition, men startpunkten för den moderna yogan kom först 1873 då den indiske gurun Swami Vivekananda besökte religionsparlamentet i Chicago. Yogan börjar då sprida sig utanför Indiens gränser och många gurus flyttade från Indien till USA för att lära ut yoga. Yogan spreds även till Sverige men den stora massan började upptäcka yogan i början på 2000–talet. Då började Power Yoga dyka upp på gym och sporthallar vilket gjorde att många vågade pröva och man insåg att det faktiskt inte var något flummigt utan en fantastiskt bra träning för både kropp och sinne.

 

 

Vad är yoga?

– Jag kan inte lära någon vad yoga är, utan yoga är något vi upplever. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, teknik och gammal kunskap. Yoga är en fortgående process som leder till utveckling och förståelse. Alla yogaformer leder mot samma mål, vare sig vi använder oss av lugn eller fysisk yoga, och det är att stilla vårt hjärta/sinne. Det vi försöker göra i yogan är att lugna ner bruset för att se klarare, få lite tomrum mellan våra tankar, bli mer närvarande i nuet, för att kunna ta klokare beslut, kanske göra viktiga förändringar för att nära oss på bästa sätt. Sen handlar yoga också om att få igång energi flöde i kroppen, att få vårt system att fungera, att balansera, rena och nära oss på alla plan både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

Vad betyder yoga för dig?

– Jag brukar säga att yoga har hjälpt mig att befria mig själv från mig själv? Ofta är vi själva vårt största hinder, och begränsar oss från att leva fullt ut på grund av av präglingar, gamla mönster, rädsla och prestation. När jag började yoga så upptäckte jag först att jag blev lugnare, att det inte var så mycket tjatter i mitt huvud och att jag hanterade vardagen på ett helt annat sätt, blev inte lika lätt stressad, stod ut med oliktänkande på ett helt annat sätt. Fysiskt blev jag både starkare och rörligare, upptäckte också obalanser i kroppen, hur olika kroppshalvorna var och hur mitt arbete som frisör orsakat obalanser i min kropp, vissa muskler var spända och vissa muskler behövde stärkas. Så yogan har påverkat mig på alla plan, jag är starkare, smidigare och mer balanserad både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

Vad är skillnaden mellan olika yogaformer?

– Alla yogaformer leder mot samma mål, den ena yogaformen är inte bättre än den andra utan det handlar om, vad behöver jag mest just nu? Hur ser mitt liv ut? Ett bra sätt är att prova på lite olika yogaformer för att känna vad som passar, och det kan vara föränderligt, ibland kan det vara väldigt körigt runt omkring oss och då kan det vara skönt med en lugnare yoga, ibland har vi kraft kvar och vill svettas lite och längtar efter en mer fysik yoga. I min egen dagliga träning på yogamattan, gör jag alltid en inventering i hur det känns, och hur min dag varit och väljer yogaform utifrån det.

Du har skrivit en bok, kan du berätta mer?

– Jag har gett ut ett Yin Yoga-kit bestående av en bok, en CD och fem stycken kort med förslag på pass som påverkar olika delar i kroppen. Jag har under åren mött många deltagare med alltifrån kroniska sjukdomar till funktionshinder, skador och utbrändhet, och Yin Yogan har varit ett helt fantastisk redskap för många. De flesta rörelserna görs sittande på mattan och är väldigt enkla att göra. Vi tränar på att lugna ner systemet, att tämja vår rastlöshet, att öppna upp kroppen på djupet, att få igång energiflöde och blodcirkulation. Vi tränar oss på att fokusera på vår andning och närvarande i nuet.


 Tre övningar att prova hemma

I Yin Yogan lägger vi mycket fokus på bindväv, leder, ligament och senor. Vi lägger dessutom mycket fokus på vävnaden runt våra leder, vävnaden som binder ihop våra ben, bindväv.  Den vävnaden är inte lika elastisk som muskelvävnaden så vi behöver ”träna” den på ett annat sätt genom att vara kvar en lång stund i positionen med avslappnade muskler och bara fälla oss fram till vi hittar ett lagom motstånd. Muskelvävnad älskar däremot rörelse och repetition.

Så våra redskap i Yin Yogan är att vi kommer in i positionen tills vi hittar ett lagom motstånd, sitter med avslappnade muskler och stannar i positionen gärna 3-5 minuter. Men från början kan det vara tillräckligt med 1 minut. Lyssna på kroppen och andas som det känns naturligt.


Butterfly

För ihop fotsulor och dra fötterna emot dig, vandra lite bakåt med sittben, fäll överkroppen med rundad rygg framåt tills du hittar ett lagom motstånd och stanna där. Tiden och tyngdkraften gör att du kommer djupare in i positionen. Om det känns bra släpper du ner huvudet framåt, blir det jobbigt för nacken så tittar du upp eller stödjer huvudet i händerna om du kommer så pass långt ner. Slappna av i hela kroppen och stanna ett tag i positionen och fokusera på din andning.


Seal

Ligg på mage och kom upp på armbågarna, slappna av i kroppen. Känner du en ilande smärta i ryggen är du för djupt in i positionen och behöver backa. För många kan det vara svårt att böja ryggen bakåt och då ligger ni istället kvar på magen. Det blir en lätt bakåtböj när vi ligger på mage. Några av er kanske vill sätta i händer och komma upp på raka armar. Hitta positionen som känns rätt för dagen. Fokusera på din andning.

Barnets position med brett isär mellan knän
Sära på ben och knän så gott det går och för rumpan bakåt mot hälarna. Häng på armbågar eller lägg ner bröstet. Blir det för hårt för knäna kan du gärna lägga någonting under. Fokusera på din andning.

Var uppmärksam på din andning. Håller du andan är du förmodligen för djupt in i positionen och bör backa så du kan ha en flödande andning.

 

Av Carolin Helt Foto Lina Rehnstedt

 


Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.

Ingrid: “Äntligen kan jag cykla igen”

Värk

Ingrid Ahlén gillat att cykla och promenera, gärna långt och länge. När värken i höfterna satte stopp för utflykterna blev livet lite fattigare. Nu är hon igång igen – tack vare två nya höftleder och extrakt av nypon. – Till och med min ortoped sa att jag skulle fortsätta med nyponen, för det verkade göra mig så gott, säger Ingrid.

Bota klimatångesten – med engagemang!

Krönikan

Det finns en ny folksjukdom och den sprider sig globalt. Främst drabbar den välutbildade västvärldsmänniskor i storstad med smartphones, matkassar och Netflixabonnemang. Som jag. Vilket är ganska ironiskt, eftersom det också är såna som jag som bär en stor del av skulden till att den ens uppkommit från början skriver Maria Soxbo, journalist och grundare av Klimatklubben.