Kvinna som yogar utomhus

Yoga ger dig styrka och inre lugn

Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Yoga är en tradition med 5000 år på nacken. Kurera träffade yogaläraren Elisabeth Andersson för att lära oss mer om träningsformen.

Yoga är en minst 5000 år gammal tradition, men startpunkten för den moderna yogan kom först 1873 då den indiske gurun Swami Vivekananda besökte religionsparlamentet i Chicago. Yogan börjar då sprida sig utanför Indiens gränser och många gurus flyttade från Indien till USA för att lära ut yoga. Yogan spreds även till Sverige men den stora massan började upptäcka yogan i början på 2000–talet. Då började Power Yoga dyka upp på gym och sporthallar vilket gjorde att många vågade pröva och man insåg att det faktiskt inte var något flummigt utan en fantastiskt bra träning för både kropp och sinne.

 

 

Vad är yoga?

– Jag kan inte lära någon vad yoga är, utan yoga är något vi upplever. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, teknik och gammal kunskap. Yoga är en fortgående process som leder till utveckling och förståelse. Alla yogaformer leder mot samma mål, vare sig vi använder oss av lugn eller fysisk yoga, och det är att stilla vårt hjärta/sinne. Det vi försöker göra i yogan är att lugna ner bruset för att se klarare, få lite tomrum mellan våra tankar, bli mer närvarande i nuet, för att kunna ta klokare beslut, kanske göra viktiga förändringar för att nära oss på bästa sätt. Sen handlar yoga också om att få igång energi flöde i kroppen, att få vårt system att fungera, att balansera, rena och nära oss på alla plan både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

Vad betyder yoga för dig?

– Jag brukar säga att yoga har hjälpt mig att befria mig själv från mig själv? Ofta är vi själva vårt största hinder, och begränsar oss från att leva fullt ut på grund av av präglingar, gamla mönster, rädsla och prestation. När jag började yoga så upptäckte jag först att jag blev lugnare, att det inte var så mycket tjatter i mitt huvud och att jag hanterade vardagen på ett helt annat sätt, blev inte lika lätt stressad, stod ut med oliktänkande på ett helt annat sätt. Fysiskt blev jag både starkare och rörligare, upptäckte också obalanser i kroppen, hur olika kroppshalvorna var och hur mitt arbete som frisör orsakat obalanser i min kropp, vissa muskler var spända och vissa muskler behövde stärkas. Så yogan har påverkat mig på alla plan, jag är starkare, smidigare och mer balanserad både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

Vad är skillnaden mellan olika yogaformer?

– Alla yogaformer leder mot samma mål, den ena yogaformen är inte bättre än den andra utan det handlar om, vad behöver jag mest just nu? Hur ser mitt liv ut? Ett bra sätt är att prova på lite olika yogaformer för att känna vad som passar, och det kan vara föränderligt, ibland kan det vara väldigt körigt runt omkring oss och då kan det vara skönt med en lugnare yoga, ibland har vi kraft kvar och vill svettas lite och längtar efter en mer fysik yoga. I min egen dagliga träning på yogamattan, gör jag alltid en inventering i hur det känns, och hur min dag varit och väljer yogaform utifrån det.

Du har skrivit en bok, kan du berätta mer?

– Jag har gett ut ett Yin Yoga-kit bestående av en bok, en CD och fem stycken kort med förslag på pass som påverkar olika delar i kroppen. Jag har under åren mött många deltagare med alltifrån kroniska sjukdomar till funktionshinder, skador och utbrändhet, och Yin Yogan har varit ett helt fantastisk redskap för många. De flesta rörelserna görs sittande på mattan och är väldigt enkla att göra. Vi tränar på att lugna ner systemet, att tämja vår rastlöshet, att öppna upp kroppen på djupet, att få igång energiflöde och blodcirkulation. Vi tränar oss på att fokusera på vår andning och närvarande i nuet.


 Tre övningar att prova hemma

I Yin Yogan lägger vi mycket fokus på bindväv, leder, ligament och senor. Vi lägger dessutom mycket fokus på vävnaden runt våra leder, vävnaden som binder ihop våra ben, bindväv.  Den vävnaden är inte lika elastisk som muskelvävnaden så vi behöver ”träna” den på ett annat sätt genom att vara kvar en lång stund i positionen med avslappnade muskler och bara fälla oss fram till vi hittar ett lagom motstånd. Muskelvävnad älskar däremot rörelse och repetition.

Så våra redskap i Yin Yogan är att vi kommer in i positionen tills vi hittar ett lagom motstånd, sitter med avslappnade muskler och stannar i positionen gärna 3-5 minuter. Men från början kan det vara tillräckligt med 1 minut. Lyssna på kroppen och andas som det känns naturligt.


Butterfly

För ihop fotsulor och dra fötterna emot dig, vandra lite bakåt med sittben, fäll överkroppen med rundad rygg framåt tills du hittar ett lagom motstånd och stanna där. Tiden och tyngdkraften gör att du kommer djupare in i positionen. Om det känns bra släpper du ner huvudet framåt, blir det jobbigt för nacken så tittar du upp eller stödjer huvudet i händerna om du kommer så pass långt ner. Slappna av i hela kroppen och stanna ett tag i positionen och fokusera på din andning.


Seal

Ligg på mage och kom upp på armbågarna, slappna av i kroppen. Känner du en ilande smärta i ryggen är du för djupt in i positionen och behöver backa. För många kan det vara svårt att böja ryggen bakåt och då ligger ni istället kvar på magen. Det blir en lätt bakåtböj när vi ligger på mage. Några av er kanske vill sätta i händer och komma upp på raka armar. Hitta positionen som känns rätt för dagen. Fokusera på din andning.

Barnets position med brett isär mellan knän
Sära på ben och knän så gott det går och för rumpan bakåt mot hälarna. Häng på armbågar eller lägg ner bröstet. Blir det för hårt för knäna kan du gärna lägga någonting under. Fokusera på din andning.

Var uppmärksam på din andning. Håller du andan är du förmodligen för djupt in i positionen och bör backa så du kan ha en flödande andning.

 

Av Carolin Helt Foto Lina Rehnstedt

 

Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.

Örterna som skärper hjärnan

Naturlig hälsa

Ibland behöver vi skärpa oss, vässa tanken och fokusera lite extra. Som inför ett viktigt möte, en tävling eller ett hårt träningspass. Det precis det som framtidens näringstillskott, de nootropiska tillskotten, är tänkta att göra.