Kvinna som yogar utomhus

Yoga ger dig styrka och inre lugn

Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Yoga är en tradition med 5000 år på nacken. Kurera träffade yogaläraren Elisabeth Andersson för att lära oss mer om träningsformen.

Yoga är en minst 5000 år gammal tradition, men startpunkten för den moderna yogan kom först 1873 då den indiske gurun Swami Vivekananda besökte religionsparlamentet i Chicago. Yogan börjar då sprida sig utanför Indiens gränser och många gurus flyttade från Indien till USA för att lära ut yoga. Yogan spreds även till Sverige men den stora massan började upptäcka yogan i början på 2000–talet. Då började Power Yoga dyka upp på gym och sporthallar vilket gjorde att många vågade pröva och man insåg att det faktiskt inte var något flummigt utan en fantastiskt bra träning för både kropp och sinne.

 

Vad är yoga?

– Jag kan inte lära någon vad yoga är, utan yoga är något vi upplever. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, teknik och gammal kunskap. Yoga är en fortgående process som leder till utveckling och förståelse. Alla yogaformer leder mot samma mål, vare sig vi använder oss av lugn eller fysisk yoga, och det är att stilla vårt hjärta/sinne. Det vi försöker göra i yogan är att lugna ner bruset för att se klarare, få lite tomrum mellan våra tankar, bli mer närvarande i nuet, för att kunna ta klokare beslut, kanske göra viktiga förändringar för att nära oss på bästa sätt. Sen handlar yoga också om att få igång energi flöde i kroppen, att få vårt system att fungera, att balansera, rena och nära oss på alla plan både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

 

Vad betyder yoga för dig?

– Jag brukar säga att yoga har hjälpt mig att befria mig själv från mig själv? Ofta är vi själva vårt största hinder, och begränsar oss från att leva fullt ut på grund av av präglingar, gamla mönster, rädsla och prestation. När jag började yoga så upptäckte jag först att jag blev lugnare, att det inte var så mycket tjatter i mitt huvud och att jag hanterade vardagen på ett helt annat sätt, blev inte lika lätt stressad, stod ut med oliktänkande på ett helt annat sätt. Fysiskt blev jag både starkare och rörligare, upptäckte också obalanser i kroppen, hur olika kroppshalvorna var och hur mitt arbete som frisör orsakat obalanser i min kropp, vissa muskler var spända och vissa muskler behövde stärkas. Så yogan har påverkat mig på alla plan, jag är starkare, smidigare och mer balanserad både fysiskt, energimässigt, känslomässigt och mentalt.

Vad är skillnaden mellan olika yogaformer?

– Alla yogaformer leder mot samma mål, den ena yogaformen är inte bättre än den andra utan det handlar om, vad behöver jag mest just nu? Hur ser mitt liv ut? Ett bra sätt är att prova på lite olika yogaformer för att känna vad som passar, och det kan vara föränderligt, ibland kan det vara väldigt körigt runt omkring oss och då kan det vara skönt med en lugnare yoga, ibland har vi kraft kvar och vill svettas lite och längtar efter en mer fysik yoga. I min egen dagliga träning på yogamattan, gör jag alltid en inventering i hur det känns, och hur min dag varit och väljer yogaform utifrån det.

Du har skrivit en bok, kan du berätta mer?

– Jag har gett ut ett Yin Yoga-kit bestående av en bok, en CD och fem stycken kort med förslag på pass som påverkar olika delar i kroppen. Jag har under åren mött många deltagare med alltifrån kroniska sjukdomar till funktionshinder, skador och utbrändhet, och Yin Yogan har varit ett helt fantastisk redskap för många. De flesta rörelserna görs sittande på mattan och är väldigt enkla att göra. Vi tränar på att lugna ner systemet, att tämja vår rastlöshet, att öppna upp kroppen på djupet, att få igång energiflöde och blodcirkulation. Vi tränar oss på att fokusera på vår andning och närvarande i nuet.


 Tre övningar att prova hemma

I Yin Yogan lägger vi mycket fokus på bindväv, leder, ligament och senor. Vi lägger dessutom mycket fokus på vävnaden runt våra leder, vävnaden som binder ihop våra ben, bindväv.  Den vävnaden är inte lika elastisk som muskelvävnaden så vi behöver ”träna” den på ett annat sätt genom att vara kvar en lång stund i positionen med avslappnade muskler och bara fälla oss fram till vi hittar ett lagom motstånd. Muskelvävnad älskar däremot rörelse och repetition.

Så våra redskap i Yin Yogan är att vi kommer in i positionen tills vi hittar ett lagom motstånd, sitter med avslappnade muskler och stannar i positionen gärna 3-5 minuter. Men från början kan det vara tillräckligt med 1 minut. Lyssna på kroppen och andas som det känns naturligt.


Butterfly

För ihop fotsulor och dra fötterna emot dig, vandra lite bakåt med sittben, fäll överkroppen med rundad rygg framåt tills du hittar ett lagom motstånd och stanna där. Tiden och tyngdkraften gör att du kommer djupare in i positionen. Om det känns bra släpper du ner huvudet framåt, blir det jobbigt för nacken så tittar du upp eller stödjer huvudet i händerna om du kommer så pass långt ner. Slappna av i hela kroppen och stanna ett tag i positionen och fokusera på din andning.

 


Seal

Ligg på mage och kom upp på armbågarna, slappna av i kroppen. Känner du en ilande smärta i ryggen är du för djupt in i positionen och behöver backa. För många kan det vara svårt att böja ryggen bakåt och då ligger ni istället kvar på magen. Det blir en lätt bakåtböj när vi ligger på mage. Några av er kanske vill sätta i händer och komma upp på raka armar. Hitta positionen som känns rätt för dagen. Fokusera på din andning.

Barnets position med brett isär mellan knän
Sära på ben och knän så gott det går och för rumpan bakåt mot hälarna. Häng på armbågar eller lägg ner bröstet. Blir det för hårt för knäna kan du gärna lägga någonting under. Fokusera på din andning.

Var uppmärksam på din andning. Håller du andan är du förmodligen för djupt in i positionen och bör backa så du kan ha en flödande andning.

 

Av Carolin Helt Foto Lina Rehnstedt

 


Fakta

Namn: Elisabeth Andersson
Familj: sambo Tomas och fyra katter
Bor: i en fd. gammal kyrka i Bollnäs
Yrke: driver Yogastudion i Bollnäs, och även en frisersalong.
Utbildning: Internationell Yoga licens från Beryl Bender Birch, The Hard & The Soft Yoga Institute USA (500 timmar registrerad hos Yoga Alliance) och utbildad av Sarah Powers USA i Yin Yoga, Mindfulness och Meditation. Har också medverkat i ett 7 dagars yrkesinriktat MBSR (Mindfulness based stress reduction) retreat, med Jon Kabat-Zinn och Saki F Santorelli

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.