Havsalger

Historik
Makroalger i kosten och i terapeutiskt syfte är något som man använt sig av runtom i hela världen i tusentals år på bl.a. Orkneyöarna, i Sydamerika och runt Stilla havet.

I Japan och Korea konsumerar man dagligen makroalger såsom wakame och kombu. I andra länder konsumeras också hel mikroalg. I västvärlden får man i sig algextrakt, alginater, agar-agar, karragen, flera ggr om dagen eftersom algerna används som förtjockningsmedel i mat, kosttillskott, tandkräm och medicin. Agar och karragen extraheras från röda alger samt algin från bruna algsorter som kelp.

I Europa, inklusive Irland och Storbritannien har man använt och fortsätter att använda havsalger som mat och medicin både för sig själva och för sin boskap. Det är fortfarande vanligt med hostmedicin gjord på irländsk mossa (Chondrus crispus) och mjölkpudding innehållande dulse (Palmaria palmata) anses vara stärkande. Det finns en begränsad användning av alger i Europa som livsmedel. Idag använder man i västvärlden alger i terapeutiskt syfte, främst kelp som jodtillskott. Det vanligaste sättet de allra flesta får i sig alger är när de äter norirullar på sushi/japansk restaurang. Inom vissa grupper som makrobiotiker är användning av alger mycket stor och bidrar till stor del till de hälsobefrämjande effekterna av den makrobiotikiska kosten. För recept och idéer hur man använder alger mera i kosten se kokböcker med japansk mat, makrobiotisk mat eller hälsokost.

 

Botanik
Alger representerar mer än 90 procent av alla marina växter. De tusen olika sorterna är indelade i olika grupper efter deras pigment: bruna (kelp, Phaeophyceae), röda (Rodophyceae), gröna (Chlorophyceae), eller blågröna (Cyanophyceae). Phycology är studier av alger. De bruna och röda algerna innehåller polysackarider som är mycket värdefullt för kommersiellt bruk. Det förekommer flitigt inom, livsmedels- och läkemedelsbranchen samt kosmetiska industrier. Alger kan antingen vara makrofyter (havsalger) eller mikrofyter, encelliga alger såsom klorella.

Egenskaper och näringskälla
Polysackarider: De flesta kommersiella phycokolloider (alla är polysackarider) utvinns från bruna och röda mikroalger
Makroalgen innehåller betydelsefulla mängder omega-3-fettsyror, koncentrerade i galaktolipid-delen och är en utmärkt proteinkälla. Algen porfyra har t.ex. i torrvikt upp till 47 procent protein. En alg som vanligtvis konsumeras är brunalgen undaria som innehåller mellan 12–21 procent protein. Proteinet i undaria- och laminariasorterna innehåller alla essentiella aminosyror. Alger är en viktig källa av så väl mineraler som protein i Asien.

Makroalger innehåller relativt höga mängder kalium, natrium, kalcium, magnesium, spårelement och jod. Vitamininnehållet skiljer sig mellan olika sorter, men brunalgen innehåller mycket tokoferoler, B-vitaminer samt betakaroten. Porfyrasorterna har betydelsefulla mängder D-vitamin. Makroalger är också en god källa för hälsosamma fibrer. Havsalger är utmärkt som komplement till foder för djur på bondgården samt för husdjur.

Bristsjukdom och terapeutisk användning
Alger är en mycket god källa av koncentrerade näringsämnen och det är en fördel att använda alger i sin matlagning men de flesta har inte den traditionen.
De senaste århundradena har man använt makroalger i viktminskningsprogram, främst p.g.a. dess påverkan på fettomsättningen och dess balanserande effekt på sköldkörteln.
Idag använder man fortfarande brunalger i tillskott som ska främja viktminskning.

Maorierna på Nya Zeeland använde durvillea (Rimu) och poryphora (Karengo) externt och internt för att avgifta sig, som laxativ substans och som inflammationshämmare. Dessutom användes den för att bli av med mask, behandla brännskador, vid sköldkörtelproblem och veneriska sjukdomar.

De vanligaste algextrakten inom traditionell skolmedicin är agar och alginater. Alginiksyra hämmar sura uppstötningar och således risken för frätning på matstrupen.
Natriumalginat (Laminaria digitata/Ascophyllum nodosum) används vanligtvis inom alternativmedicinen som en del av ett reningsprogram eller avgiftningsprogram, speciellt för avgiftning av tungmetaller. Natriumalginat binder sig till strontium, kalcium, barium, kadmium, tenn, mangan, zink, radium. Den binder inte lika bra till bly och kvicksilver som de föregående.

Natriumalginat har visat sig skydda kor och människor vid strålning, t.ex. om man utsätts för strålning från strontium 90. Natriumalginat används även som effektiv behandling av halsbränna och som kolesterolsänkande medel. Natriumalginat anses vara en löslig fiber och liksom andra lösliga fibrer som pektin och psyllium så bidrar den till att minska förhöjda mängder kolesterol eller blodfetter. Dessutom så har den en gynnsam effekt på blodsockerbalansen.

Man använder sig av alger i terapeutiska sammanhang p.g.a. dessa övriga egenskaper:
virus- och bakteriedödande, tumörhämmande, anticancerogena, immunstärkande, blodförtunnande, blodtryckssänkande, tillväxtreglerande, sköldkörtelreglerande, sårläkande och antiinflammatoriska egenskaper. Alla havsalger innehåller antivirala polysackarider. Algernas antibakteriella egenskaper beror delvis på att de innehåller jod och polyfenoler. Inom folkmedicinen har man använt sig av alger vid behandling av feber, eksem, gallsten, leversjukdomar, gikt, menstruationsbesvär, högt blodtryck samt vid njursjukdomar.

Sjömän har använt alger, speciellt kalciumalginat som omslag för sårläkning under hundratals år. Algbad och alginpackningar är kända för sina läkande, avgiftande och lenande effekter för huden vid spabehandling. Man kan gärna öka intag av alger i kosten genom att äta mera av följande: nori, dulse, wakame, arame, isiki, hijiki, kombu m.m.

Dosering
Natriumalginat-tillskott:
ODI: 500–2 000 mg.
TDI: 2 000–6 000 mg för avgiftningskur av tungmetaller.

Toxicitet
Intag av makroalger och dess polysackarider anses vara säkert upp till en total konsumtion av 1 procent av dagligt intag av föda. Det finns vissa fall av toxicitet från makroalger. Överdrivet intag av jod från jodrika makroalger kan störa sköldkörtelfunktionen. Sådana fall är sällsynta. en nyligen gjord studie undersökte 12 olika typer av makroalger. Deras jodinnehåll varierade mycket. Nori (Porphyra Tenera) innehöll 16 µg per g. Kelp (Laminaria digitata) innehöll 8 165 µg per g. Blåstång och kelp anses vara de bästa naturliga källorna av jod.
Vid för högt intag av jod kan man uppleva hyperaktivitet eller snabba hjärtslag. Detta är ovanligt men kan förekomma. Personer med hyperaktiv sköldkörtel eller Hashimotos sjukdom bör använda stor försiktighet vid intag av alger och algtillskott.
Det är säkert att äta alger utom i några undantagsfall. Utbrott av förgiftning av alger har inträffat i Nordostatlanten. Kainiksyra, en pyrolidinsyra isolerad från makroalgen Diginea Simplex och vissa andra röda makroalger är en potent excitotoxin. Dessa alger användes medicinskt i många samhällen för att eliminera mask och parasiter. Det finns naturligtvis giftalger i Östersjön som man ska undvika, men alger som säljs som livsmedel eller tillskott ska vara kontrollerade och säkra källor av näring med minimal risk för skada.

Interaktion med läkemedel
Det finns inte specifika kontraindikationer men intag av alger samtidigt som läkemedel kan minska upptaget av läkemedlet. Separera intagen med minst 1 timme.

Interaktion med näringsämnen
Det finns inte specifika kontraindikationer men intag av alger samtidigt som intag av kosttillskott och näringstäta födoämnen kan nedsätta upptaget av mineraler som kalcium, mangan och zink.
Vid överskott/förhöjda värden av kalcium, mangan, zink och andra mineraler kan alginat användas för att minska lagrade mineraler i kroppen.

Kelp sänker östrogenproduktion
En nyligen publicerad studie som gjorts på råttor visar att kelp sänker östrogenproduktionen, ett hormon som är förknippad med vissa typer av bröstcancer. Kelp minskade även råttornas menscykel med upp till 37 procent. Forskarna testade även kelp på människors äggstockar. Cellerna minskade östrogenproduktionen mellan 18–35 procent beroende på doseringen. Slutligen kunde kelp även blockera östrogenets förmåga att fästa sig vid äggstocksceller.
Skibola C. Journal of Nutrition, February 2005, vol 135:pp 296-300.
News release, University of California, Berkeley. www.my.webmd.com

Triglycerider och blodtryck
Intag av karragen har visat sig sänka blodfetter och kolesterolnivåer.
Panlasigui LN. et al. ”Blood cholesterol and lipid lowering effects of carragenan on human volunteers”.
Asia Pac J Clin Nutr, 2003; 12(2):209-14.

Samma aktivitet sker i andra fiberlösliga livsmedel såsom havre. De lösliga fibrerna binder kolesterolet i tarmen, där det utsöndras istället för att bindas till magsalter.
Wang W. et al. ”Binding of bile salts to soluble and insoluble dietery fibers of seaweeds”. Fisheries Sci, 2001;67(6):1169-73.

Avgiftning
Polysackariderna i makroalger har en kelerande effekt vilket betyder att biotillgängligheten kan vara lägre än man förutsåg genom en enkel uppskattning av mineralinnehållet. Omvänt kan man använda sig av makroalger för att kelera oönskade metaller och gifter ur kroppen. Sådan kelering har man använt på personer som blivit utsatta för strålning.
Hesp R. et al. “Effect of sodium alginate in inhibiting uptake of radiostrontium by the human body”. Nature. 1965; 208(17):1341-2.
Gong YF. et al. “Suppression of radioactive strontium absorption by sodium alginate in animals and human subjects”.
Biomed Environ Sci,1991; 4(3):273-82.

Alger och utveckling av barn
En studie med 11 875 gravida kvinnor (deltagare i Avon Longitudinal Study of Parents and Children) indikerar att intag av alger under graviditeten ger fördelar för neuroutvecklingen hos deras barn. När modern inte åt alger fann man 48 procent ökad risk för att deras barn skulle finnas i den lägsta fjärdedelen när det gällde verbal intelligenskvot jämfört med dem som åt minst 340 g alger per vecka. Bara ett mindre intag av alger kunde också kopplas till 9 procent ökad risk jämfört med dem som åt mer än 340 g alger. Dessutom var intag av alger kopplat till mindre risk för att utveckla beteendestörningar och problem med finmotoriska färdigheter, kommunikation och social utveckling.
Hibbeln, J.R., et al. ”Maternal seafood consumption in pregnancy and neurodevelopmental outcomes in childhood (ALSPAC study): an observational cohort study”. The Lancet 2007; 369:578-585.

Exempel på studier, referenser

Antitumör och immunreglerande aktivitet
Hel makroalg, makroalgers blötläggningsvatten och makroalgextrakt har alla en hämmande verkan på både inplanterad cancer och framkallad cancer hos djur.
Itoh H. et al. ”Antitumor activity and immunological properties of marine algal polysaccharides, especially fucoidan, prepared from Sargassum thunbergii of Phaeophyceae”. Anticancer Res, 1993; 13 (6A): 2045-52.
Furusawa E. et al. “Anticancer potential of viva –natural, a dietery seaweed extract, on Lewis lung carcinoma in comparison with chemical immunomudulators and on cyclosporine-accelerated AKR leukemia”. Oncology, 1989; 46(5): 343-8.
Ohigashi H. et al. ”Possible anti-tumor promoting properties of marine algae and in vivo activity of Wakame seaweed extract”.
Biosci Biotechnol Biochem, 1992; 56(6): 994-5.

Källor
Aaronson S. “Important Vegetable supplements”. Chapter C, Part II. Staple foods: 231-49. The Cambridge World History of Food. Cambridge University Press, 2000. U.K.
Burtin, P. “Nutritional value of seaweeds”. Electron J Environ Agric Food chem, 2003;2(4):1-12.
Egger G. et al. “The Effectiviness of Popular, Non-Prescription Weight Loss Supplements”.
Med J Aust, 1999; 171:604-8.
Glycoscience and Nutrition, Vol 6 No 2, March 1, 2005.
Hendler S.S. PDR for Nutritional Supplements, Thomson Pub. Montvale, USA. 2001.
Kikunaga S. et al. ”The bioavailability of magnesium from Wakame (Undaria Pinnatifida) and Hijiki (Hijikia fusiforme) and the effect of alginic acid on magnesium utilization of rats. Plant Foods Hum”. Nutr, 1999;53(3):265-74.
Kolb N. et al. ”Evaluation of marine algae wakame (Undaria pinnatifida) and kombu (Laminaria digitata japonica) as food supplements”. Food Technol. Biotechnol, 2004;42, 57-61.
Riley M. Maori. “Healing and Herbal”. New Zealand Ethnobotanical Sourcebook, Viking Sevenseas.

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.