Man tränar längdskidor i vackert väder

Så tränar du i kallt väder

De kyligare vindarna har återvänt och enligt meteorologerna ska det bistra vädret hålla i sig. Några tar detta som en ursäkt att hålla sig inomhus – och träna inomhus.
Men träning i kallt väder kan vara absolut säkert – och kommer definitivt att hålla dig varm – så länge du vidtar några få försiktighetsåtgärder.

Är det säkert att motionera i kyla? Ja, om man gör på rätt sätt.
Motion genererar hetta kroppen, tillräckligt för att vi ska uppleva att det är betydligt varmare än det faktiskt är. [1][2].
Forskning menar att nästan oavsett vilken temperatur det än är ute så kommer kroppen att jobba för att upprätthålla en hälsosam temperatur på 37˚C[3].
Med inspiration från bloggen greatist.com presenterar vi här några vetenskapligt uppbackade tips för att hjälpa dig hantera träning i kallt väder.

Minimera riskerna
Så gott som alla kan motionera på ett säkert sätt i kallt väder. Faktum är att forskare faktiskt menar att ingen temperatur är för låg att ge sig ut i, så länge vi bultar på oss smart för att minimera de risker som kallt väder medför [4].
Sporter på mellan till hög intensitet, som till exempel löpning, fotboll, skridskor och skidåkning innebär en lägre risk eftersom de hjälper till att hålla uppe core-temperaturen. Däremot bör personer med tillstånd som hjärtproblem eller dålig blodcirkulation i händer eller fötter dubbelkolla med en läkare innan man ger sig ut och sportar för hårt när det är kallt ute.

 

Känn till
…att en röd, rinnande näsa, som är en vanlig ”bieffekt” av vistelse utomhus, bara är ett tecken på att du håller på att tina upp.
En annan, mindre trevlig effekt av träning i kyla kan vara tryck över lungorna. Men faktum är att det är omöjligt för iskall kyla att förvandla våra lungor till is. Se dock gärna till att bära en halsduk för att värma upp inandningsluften lite, och håll lite extra koll om du är orolig för astma eftersom mixen av träning och kall, torr luft kan trigga astmaattacker.

Checklista för träning i kallt väder:

Kall luft och isiga vägar behöver inte vara en träningsdödare. Men – innan du ger dig ut finns det några saker du först bör bocka av på den här träning-under-kallt-väder-listan:

  • Kör lager på lager. Första lagret bör vara av ett syntetiskt material för att hålla svetten borta. Det andra laget bör vara av tung fleece eller ull för att isolera kroppen och hålla kylan ute. Det tredje lagret bör vara ett material som andas och är vattentätt för att avvärja vind och regn. Undvik bomull, eftersom det förlorar sina isolerande egenskaper när det blir svettigt eller blött. För extra poäng, bär en ansiktsmask eller halsduk för att värma upp luften innan den når lungorna [5].
  • Täck huvud, fingrar och tår. Blodet håller sig gärna kvar i bålen, vilket gör att armar och ben blir mer utsatta och känsliga för kyla. Sätt på dig handskar och överväg gärna att köpa lite för stora skor så att du får plats med extra varma sockor. Och glöm inte huvudet! Stäng in värmen genom att sätta på dig en bra mössa. På så sätt förhindrar, och förebygger, du att kroppstemperaturen faller.
  • Undvik regn och vind. Kroppen får svårare att upprätthålla kroppstemperaturen när den är blöt. Vatten drar bort värme från kroppen 25 gånger snabbare än luft gör, detta på grund av högre densitet och bättre kapacitet att hålla värme[6]. Se även upp för allt för starka vindar, vilka kan vara farliga eftersom de trycker fukt och luft genom våra kläder och tar bort det lager av varm luft som omger kroppen.
  • Ha inte för mycket kläder på dig. Eftersom våra kroppar värms upp först när vi rör på oss, bör vi först känna kylan. När vi sysslar med hög-intensitet-aktiviteter kan för mycket kläder lätt leda till överdrivet svettande, vilket i sin tur leder till att kroppen blir fuktig. Fuktig hy är en onödig avledare av kroppsvärme och hjälper effektivt till att sänka kroppstemperaturen och ökar risken för nedkylning.
  • Känn till varningssignalerna. Första tecknet på förfrysning/frostskador är avtrubbad känsel, följt av en kittlande eller brännande känsla. Vid förfrysning är frossa och förvirring röda flaggor. Genom att klä sig lämpligt/ordentligt kan vilken utomhusatlet som helst undvika köldrelaterade skador.

Överdriv inte
Men kom ihåg. Bara för att du nu har informationen finns ingen anledning att överdriva. Känns vädret på tok för kallt finns det alltid en rockring, ett gym eller en magdanskurs någonstans.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.