Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

4 sätt att lugna ditt stressade husdjur

Bilåkning, fyrverkerier, veterinärbesök, åskoväder, konfrontationer med andra djur... Hundar och katter upplever ibland situationer som är stressande. Men med rätt verktyg kan du hjälpa din fyrbenta familjemedlem att minska sin stress och oro.

Oro kan se olika ut hos hund och katt. För en hund kan stressen orsakas av till exempel ensamhet i många timmar, fyrverkeri eller åska och leda till exempelvis söndertuggad inredning eller intensivt skällande. Medan katter kan bli oroliga och stressade av att inte få tillräckligt med stimulans, men även av enskilda händelser ibland, som veterinärbesök och bilturer, som kan leda till att katten gömmer sig, jamar högt eller får problem med toalettrutiner.

 

Skillnad på tillfällig och långvarig stress
Det är skillnad mellan att uppleva tillfällig stress och att lida av långvarig sådan, vilket kan leda till beteendeproblem och svår oro hos djuret, som då kan behöva veterinärhjälp. Tipsen här nedanför handlar om vad du själv kan göra för att hjälpa ditt husdjur.

LÄS OCKSÅ: Ägarens stress smittar av sig på hunden

 Här är 4 sätt att hjälpa din pälsprydda vän att slappna av och må bättre

      1. Ta det stegvis!
        Om din katt är rädd för exempelvis bilåkning: trappa upp exponeringen för det obehagliga genom att låta den vänja sig vid att bara sitta i bilen i sin transportbur, därefter testa att starta motorn och därpå ta en kortare tur. Gärna efter att katten först har fått bekanta sig med sin transportbur i lugn och ro i hemmet. En hund med separationsångest kan vänjas vid att bli lämnad ensam i först ett par sekunder, sedan minuter och till sist timmar. Gör övningen lättsam med hjälp av belöningar i form av något gott att äta eller roligt att leka med.
      2. Vik tid åt ditt husdjur
        Även om katter anses vara självgående och inte kräva så mycket underhåll, så behöver särskilt innekatter få stimulans i form av leksaker som aktiverar och stimulerar dem. Och om möjligt: låt din katt få vistas på en balkong eller uteplats med alla stimulerande ljud och synintryck det innebär, om den inte redan är utekatt.
      3. Ta hjälp av lugnande feromoner
        I djuraffärer finns doftlösa feromonsprayer att köpa, alltså en syntetisk kopia av de lugnande feromoner (doftämnen) som katter använder för att markera ett område som tryggt genom att gnida och stryk sin kind mot olika föremål. Att spraya transportburen eller bilen en stund innan ni ska ta en tur kan ge en lugnande, orosdämpande effekt på din katt. Feromonsprayer finns även för hundar, och dessa efterliknar de lugnande doftämnen som tikar utsöndrar efter valpning, för att göra valparna trygga. Feromoner är artspecifika, de som hundar utsöndrar uppfattas alltså inte av katter eller andra däggdjur, och vice versa.
      4. Boosta med kosttillskott
        Till katter och hundar med lättare oro och ångest kan du hos veterinären köpa receptfria kosttillskott som tas ihop med mat några dagar innan den "jobbiga situationen”, till exempel nyårskvällens fyrverkerier, flytt till en ny miljö eller en längre bilresa. Det krävs dock några dagars tillvänjning med tillskottet för att få effekt, ibland upp till 5-7 dagar.

LÄS OCKSÅ: Katter är lika lojala mot sina ägare som hundar

Källor: Evidensia, Health.com

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.