Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna klipper sönder kredtikort

5 tips till ett köpstopp

Spara både på ekonomin och på klimatet genom att sluta shoppa!
Här är några tips hur du blir kvitt konsumtionssuget.

Varje år konsumerar vi svenskar i snitt 14 kilo textil per person, något som sliter på miljön.
Alla prylar som vi köper innebär också ett högt pris för vår plånbok och tar dessutom onödig energi.
För vi lägger oerhört mycket tid på konsumtion - inte enbart på själva köptillfället, utan även på det som sker både innan och efter, alltifrån att vi jämför priser och alternativ och besöker fysiska butiker eller webbutiker. När inköpet sedan är gjort ska prylarna hämtas, förvaras, underhållas, städas och organiseras.

Elisabeth Byström som driver bloggen och Instagramkontot Minimalisterna, hade ett köpstopp under hela 2018 och

Elisabeth Byström

Elisabeth Byström
Foto: Göran Segeholm

upplevde sig friare och sparade dessutom en del pengar.
– Det var enklare med ett års köpstopp än jag hade väntat mig. Jag fick mer tid som jag kunde lägga på helt andra saker som inte betydde konsumtion. Mer tid med familjen, pengar över till annat, större tacksamhet över det jag redan har, färre saker som tar upp plats och stökar till i hemmet, säger hon.

 

Läs också: Tio tips som hjälper dig att shoppa mindre

Hur gör man då om man vill ha ett shoppingfritt år? Elisabeth Byström menar att du bör börja med att fundera igenom dina förhållningsregler. Var drar du gränsen för konsumtion? Är det enbart kläder och prylar som ska undvikas? Är restaurangbesök, upplevelser och frisörbesök okej? Presenter till andra? Är det enbart saker till dig själv eller även till det gemensamma hushållet som räknas? Ska det shoppingfria året även inkludera second hand-köp eller är de undantagna? Helt enkelt skapa ditt ramverk kring den kommande tiden.

Här är Elisabeth Byströms bästa tips för att genomföra ett köpstopp.

1. Motivera. Fundera över varför du vill ha en shoppingfri period. Det är lättare att hålla motivationen uppe om du vet varför du gör något och hur det ska göras, vilket dina förhållningsregler reglerar. Vill du spara tid eller pengar? Bli mer nöjd med det du har och sluta sukta efter nästa? Eller bara bryta (o)vanor eller utmana dig själv?

Läs också: Expert: “Vi underskattar hur mycket vi konsumerar”

2. Undvik frestelser. Avregistrera dig från nyhetsbrev och sms-utskick, ta bort konsumtions-appar som Blocket, Tradera eller butiksappar. Sluta besöka webbshoppar samt fysiska butiker som kan locka till konsumtion, det går att blocka i din webbrowser om så behövs. Och sätt upp en "reklam nej tack!"-skylt på postlådan. Helt enkelt undvik onödiga frestelser.

3. Inspireras. Inspireras av andra som också har eller har haft köpstoppsår. Läs böcker och bloggar. Börja följa andra på Instagram som också har köpstopp, eller gå med i någon grupp på Facebook. Och passa samtidigt på att avfölja konton som istället triggar dig att konsumera liksom Facebook-grupper som gör detsamma.

 

Läs också: Sanna Ehdin ”Materialism är inte bara ohållbart – det är ohälsosamt”

4. Identifiera dina (o)vanor. Analysera ditt köpbeteende. Fundera över när och varför du får shoppingsug, och om du kan undvika den typen av situationer. Är det sena kvällar på Tradera, lunchshopping med kollega, eller när du är ledsen eller kanske vill belöna dig? Kan du hantera dessa situationer på något annat sätt för att slippa frestelsen?

5. Informera. Berätta för andra om ditt beslut och vad du hoppas åstadkomma så att du kan få stöd, förståelse men också peppning. Kanske lyckas du till och med inspirera någon i din närhet till en liknande utmaning, om inte annat har du åtminstone sått ett frö.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.