Sanna Ehdin

Foto: Kate Gabor

Sanna Ehdins 8 tips för energi i vinter

Trötthet och brist på energi är något som för många hör vintern till.
Sanna Ehdin är en av Sveriges främsta inom helhetshälsa, självläkning, energimedicin och livsstilsförändringar.
Här skriver hon sina bästa tips för en pigg och energifylld vinter.

Finn din energi
– Ta reda på vad som ger dig energi och stimulans och se till att fylla på med detta varje dag. Se också efter om det är något som gör att du läcker energi eller förlorar kraft och försök undvika det. Föreställ dig att du står i en rulltrappa som rör sig neråt, och om du inte tillför bra saker som höjer din energi åker du ofelbart ner.

 

Stretcha ofta
 Jag gör "katt-yoga" flera gånger per dag då jag sträcker ut ordentligt och det är mycket vitaliserande. När du stretchar sätter du fart på kroppen, för vi har kisel i huden och lederna och när vi sträcker ut, så aktiveras kroppens elektriska system och vi piggnar till.

Ät IFD-maten – den inflammationsdämpande maten!
– Det är mat som vetenskapligt bevisat dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen. Det är mycket gröna och färgrika grönsaker, fisk, olivolja, rapsolja och nötter. Krydda rikligt med vitlök, lök, ingefära, gurkmeja, cayennepeppar och chili, som var och en är starkt inflammationsdämpande.

Ta D-vitamin på vinterhalvåret
– D-vitamin är mycket viktigt för energinivån samt vår emotionella och psykiska stabilitet. Vi får det naturligt på sommaren när vi vistas i solen men behöver tillföra det på vintern. Det är centralt för en mängd funktioner i kroppen; vi har bara 30 000 gener i kroppen och vitamin D påverkar 2 000 av dem. Forskare rekommenderar ett dagligt intag av minst 2000 IE/dag.

 Ät glutenfritt
– Livsmedel som bröd och pasta gör dig trött och däst, så dra ner på alla snabba kolhydrater och uteslut gluten så kommer du bli mycket piggare. Generellt kan man säga att alla som slutar med den processade industrimaten och äter mer hel mat, grönsaker och ekologiskt förbättrar sin hälsa avsevärt.

Andas rätt
– Andningen är ett av de snabbaste sätten att påverka din energinivå! Rätt andning är näsandning och med djupare andetag via buken. Det stimulerar cirkulationen och syresättningen i kroppen, ger lugnare hjärna och hjärta, ökar fettförbränningen och ger bättre sömn. Att tejpa munnen med kirurgtejp på natten förhindrar munandning, och gör en mycket piggare!

 

 Ät bra fetter
– Fisk gör oss inte bara smarta utan de nyttiga omega-3-fettsyrorna är viktiga för att immunförsvaret ska fungera och vara intakt. Förutom fisk är kallpressad olivolja, rapsolja och kokosolja samt riktigt smör bra källor för flera sorters näringsrika fettsyror som vi behöver.

Ta stimulerande örter
– Genom att ta immunstärkande adaptogener och örter hanterar vi stress bättre. Rysk rot, rosenrot, propolis, echinacea och kan yang är alla exempel på sådana örter. Särskilt effektivt vid stress och låg energinivå är rosenrot och rysk rot.

Av Sanna Ehdin


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Insektshotell

Så bygger du ett eget insektshotell

Trädgård

Fjärilar, bin, nyckelpigor och humlor i trädgården hör till sommaren. Men ibland får man hjälpa dem på traven. Och att bygga ett tillhåll för insekter är både enkelt och billigt – och du får garanterat valuta för ansträngningen.

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

 

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.