Anders Olsson kan konsten att andas

Fakta

Namn: Anders Olsson
Gör: Grundare av Medveten andning och håller i kurser, har även skrivit boken "Medveten Andning".
Läs mer om Anders och Medveten andning här


Andningens fem principer
1. Genom näsan
Andning ska ske in och ut genom näsan. I näsan värms luften upp, fuktas och rensas från bakterier och förbereds för luftvägarna. Vid munandning är luften som når lungorna istället kall, torr och full av bakterier Vi andas dessutom ut 40 procent mer vatten vid munandning jämfört med näsandning.

2. Från magen
Andningen ska nå ”djupt ner i magen” så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. Förväxla dock inte djupt med stort.

3. Avspänd och lugn
En bra andning är avspänd, lugn och långsam. Många av oss har en spänd andning högt uppe i bröstet. Dessutom andas vi ofta för snabbt. Många andetag per minut ökar andningsvolymen och vi förlorar för mycket koldioxid.

4. Rytmisk
”Rätt” andning är rytmisk och regelbunden.
Rytmiska rörelser får oss att må bra, exempelvis rytmisk musik eller en rytmisk joggingtur. Dag, natt, månen, hormoner, menstruationscykel – alla följer de en rytm. Hjärnans rytm mäts med EEG och hjärtats rytm med EKG. Många gånger andas vi på samma sätt som om vi körde bil med gasen ena sekunden och bromsen nästa sekund, då blir andningen orytmisk och kroppen upplever det som jobbigt.

5. Tyst
När vi suckar, stånkar, pustar, snorar, snörvlar, hostar, harklar eller snarkar tar vi samtidigt ett andetag. Det är omöjligt att inte andas när vi ger ljud ifrån oss. Dessa andetag är i allra högsta grad oregelbundna och är ett ineffektivt sätt att andas på som tar mer av kroppens resurser än nödvändigt.
Källa: Kurera

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Hur kommer det sig att vi behöver hjälp att lära oss att andas, är inte det något kroppen sköter automatiskt?
– Om man ser på vår livsstil ur ett evolutionsperspektiv har det skett enorma förändringar och all stimuli vi utsätts för påverkar vår andning.

Hur märks det i andningen?
– Andningen är extremt lättpåverkad och följer våra tankar och känslor, blir vi till exempel rädda får vi en rädd andning, blir vi stressade får vi en stressad andning. Den är ofta ytlig, så kallad bröstandning och snabb. Den kan även bli orytmisk och vi kan hålla andan, plus att vi andas genom munnen.
Problemet är enligt Anders att vi sedan har svårt att hitta tillbaka till normal andning utan lätt fastnar. Och istället för 8-12 andetag per minut i vila vilket är optimalt, tar vi vid stress ungefär 15-25 andetag per minut.
– När stressen eller rädslan är över fortsätter andningen på den inslagna vägen och vi fortsätter vara stressade trots att vi inte behöver vara det längre.
När vi fastnar i ett sätt att andas som exempelvis stress förlänger det känslan av stress och då behövs en medveten handling för att komma tillbaka till normalt utgångsläge menar Anders.

 

LÄS OCKSÅ: Andningens dag: Vinn ett andningspaket

Övning ger färdighet
Ett sätt är att använda sig av olika metoder inom medveten andning. Problem med andningen ger inga akuta besvär men långsiktigt däremot kan man märka av det menar Anders. Han är medveten om att det är svårt att gå omkring och tänka på att rätta till sin andning.
– Då blir man kanske tokig, säger han och skrattar.
Han menar dock att övning ger färdighet och jämför det med att träna upp sin kondition eller sina muskler. Och i likhet med träning är andningsövningar något man behöver fortsätta med även när man uppnått önskat resultat enligt Anders. Syftet med medveten andning är att lära oss andas färre, lugnare och djupare andetag.

LÄS OCKSÅ: Vill du hålla dig frisk? Andas djupt!

Andas genom munstycke
I Anders verktygslåda finns bland annat en så kallad relaxator, en litet plastmunstycke som det går att reglera motståndet på. Med det påverkar man hur snabbt man andas ut, syftet är också att lära sig att andas genom näsan. Munstycket är tänkt att användas i en övergångsperiod, och som ett redskap att lära oss andas långsammare.
– Den är en bra stressindikator säger Anders.
Tecken på att det inte står rätt till är att det bildas mer saliv eller att det börjar låta när man använder den menar Anders. Näsan är en annan bra stressindikator som skvallrar genom att bli täppt eller att den börjar rinna när vi inte tagit hand om oss enligt Anders.
Att andas genom munstycket hjälper dessutom till för att öka blodcirkulationen och syresättningen i blodet, något som har att göra med koldioxidtrycket vilket är det som styr andningen enligt Anders.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Hur gör man då?
– När vi sitter framför datorn och jobbar eller surfar på mobilen är typiska tillfällen då vi glömmer bort att andas för vi är så fokuserade säger Anders som tycker det är bra tillfällen att använda andningsmunstycket.
Han rekommenderar att man använder det en kvart om dagen och börjar med lågt motstånd som man sedan kan höja succesivt.

Tejpa munnen på natten
Ett annat redskap är tejp man ska tejpa munnen med under natten när man sover, syftet med det är förutom att vi ska sova med munnen stängd att vi ska vänja oss att andas genom näsan även när vi är vakna. De som har väldigt svårt att lära sig att andas genom näsan rekommenderas att även tejpa dagtid under en övergångsperiod, tills de lärt sig andas genom näsan. Det kan låta radikalt menar Anders men ...
– Det hjälper faktiskt.

Hur länge behöver man hålla på med det?
– Jag har hållit på i sju år och tejpar fortfarande på natten, det blir som att borsta tänderna säger Anders.
Om man till exempel sover oroligt är det lätt att munnen åker upp menar Anders som därför väljer att fortsätta.

Kan det inte vara farligt att tejpa?
– Anders betonar att det är var och ens eget ansvar men säger att han aldrig har hört talas om att någon skulle ha råkat illa ut.
Risken för syrebrist är tvärtom större om vi andas med öppen mun på natten menar Anders.

 

Besvär kopplade till andningen
Att andas för snabbt leder till brist på koldioxid menar Anders något bland annat gör att blodkärlen drar ihop sig och mindre syre når cellerna vilket på kort sikt leda till trötthet, övervikt och sockersug. På lite längre sikt kan det bidra till bland annat psykiska besvär som ångest och oro men även rent fysiska som hjärtproblem, högt blodtryck och spänningshuvudvärk.

Andningsövningar kan ha positiva hälsoeffekter på följande områden:
• Avslappning och reducering av stress.
• Musklers och cellers syresättning.
• Immunförsvaret.
• Ämnesomsättningen.
• Blodcirkulationen.
• Tarmfunktionen

Men vinsterna är inte bara på det fysiska planet enligt förespråkarna. Det kan dessutom medverka till att lätta mentala blockeringar och motverka känslomässiga obalanser som ångest och depression och leda till ökad optimism samt ett större välbefinnande. Samtidigt som det sägs ge ett ökat mentalt fokus.
På det kroppsliga planet anses det även kunna motverka hjärtsjukdomar och stroke, hjälpa kroppen att bli fri från slaggprodukter samt avlasta njurar och lever.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Anders Olsson
Gör: Grundare av Medveten andning och håller i kurser, har även skrivit boken "Medveten Andning".
Läs mer om Anders och Medveten andning här


Andningens fem principer
1. Genom näsan
Andning ska ske in och ut genom näsan. I näsan värms luften upp, fuktas och rensas från bakterier och förbereds för luftvägarna. Vid munandning är luften som når lungorna istället kall, torr och full av bakterier Vi andas dessutom ut 40 procent mer vatten vid munandning jämfört med näsandning.

2. Från magen
Andningen ska nå ”djupt ner i magen” så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. Förväxla dock inte djupt med stort.

3. Avspänd och lugn
En bra andning är avspänd, lugn och långsam. Många av oss har en spänd andning högt uppe i bröstet. Dessutom andas vi ofta för snabbt. Många andetag per minut ökar andningsvolymen och vi förlorar för mycket koldioxid.

4. Rytmisk
”Rätt” andning är rytmisk och regelbunden.
Rytmiska rörelser får oss att må bra, exempelvis rytmisk musik eller en rytmisk joggingtur. Dag, natt, månen, hormoner, menstruationscykel – alla följer de en rytm. Hjärnans rytm mäts med EEG och hjärtats rytm med EKG. Många gånger andas vi på samma sätt som om vi körde bil med gasen ena sekunden och bromsen nästa sekund, då blir andningen orytmisk och kroppen upplever det som jobbigt.

5. Tyst
När vi suckar, stånkar, pustar, snorar, snörvlar, hostar, harklar eller snarkar tar vi samtidigt ett andetag. Det är omöjligt att inte andas när vi ger ljud ifrån oss. Dessa andetag är i allra högsta grad oregelbundna och är ett ineffektivt sätt att andas på som tar mer av kroppens resurser än nödvändigt.
Källa: Kurera

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpckningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

 

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanan Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.

Smärtsignaler färdas snabbare än man tidigare trott

Forskning

Hittills har bilden varit att smärta färdas långsammare än beröring. Men då förmågan att uppfatta smärta är avgörande för vår överlevnad, frågade sig ett antal forskare om det verkligen stämmer. Resultatet som kullkastar den gamla sanningen tros få stor betydelse för forskning om smärta och i vården av smärtpatienter.

 

Magnus Fridh bjuder in till stillhet när livet skyndar

Mental hälsa

Att vara i stillhet och i tystnad är helt naturliga tillstånd precis som att vara aktiv. När man blir alltför uppslukad av att vara i ständigt görande och i synnerhet sådant som är förknippat med prestation tippar vågskålen över och många upplever negativ stress. Det är då lätt att uppleva att man förlorar kontakten med sig själv. Det menar Magnus Fridh yogalärare och entreprenör som är aktuell med boken "Att vara stilla när allt skyndar".

En av tre svenskar äter inte fisk och skaldjur

Kost

Fisk och skaldjur kan vara både hälsosamma och hållbara livsmedel samtidigt som det kopplas samman med klimatpåverkan och gifter. Just den osäkerheten kan vara en bidragande orsak till att endast en av tre svenskar får i sig rekommenderad mängd och att var tredje svensk undviker det helt.

Äntligen i klimakteriet

Äntligen i klimakteriet

Hälsa

Du kanske redan har gått igenom det eller så nosar du bara på vad som komma skall. Du kanske rent av är en av dem som har tjugo år kvar innan det är dags. En sak vet vi, om du inte varit där, så kommer du dit. Har du tur glider du genom med några svettiga nätter när det är som värst men dessvärre gäller det långt ifrån alla. Vi pratar såklart om klimakteriet.