Anders Olsson kan konsten att andas

Fakta

Namn: Anders Olsson
Gör: Grundare av Medveten andning och håller i kurser, har även skrivit boken "Medveten Andning".
Läs mer om Anders och Medveten andning här


Andningens fem principer
1. Genom näsan
Andning ska ske in och ut genom näsan. I näsan värms luften upp, fuktas och rensas från bakterier och förbereds för luftvägarna. Vid munandning är luften som når lungorna istället kall, torr och full av bakterier Vi andas dessutom ut 40 procent mer vatten vid munandning jämfört med näsandning.

2. Från magen
Andningen ska nå ”djupt ner i magen” så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. Förväxla dock inte djupt med stort.

3. Avspänd och lugn
En bra andning är avspänd, lugn och långsam. Många av oss har en spänd andning högt uppe i bröstet. Dessutom andas vi ofta för snabbt. Många andetag per minut ökar andningsvolymen och vi förlorar för mycket koldioxid.

4. Rytmisk
”Rätt” andning är rytmisk och regelbunden.
Rytmiska rörelser får oss att må bra, exempelvis rytmisk musik eller en rytmisk joggingtur. Dag, natt, månen, hormoner, menstruationscykel – alla följer de en rytm. Hjärnans rytm mäts med EEG och hjärtats rytm med EKG. Många gånger andas vi på samma sätt som om vi körde bil med gasen ena sekunden och bromsen nästa sekund, då blir andningen orytmisk och kroppen upplever det som jobbigt.

5. Tyst
När vi suckar, stånkar, pustar, snorar, snörvlar, hostar, harklar eller snarkar tar vi samtidigt ett andetag. Det är omöjligt att inte andas när vi ger ljud ifrån oss. Dessa andetag är i allra högsta grad oregelbundna och är ett ineffektivt sätt att andas på som tar mer av kroppens resurser än nödvändigt.
Källa: Kurera

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Hur kommer det sig att vi behöver hjälp att lära oss att andas, är inte det något kroppen sköter automatiskt?
– Om man ser på vår livsstil ur ett evolutionsperspektiv har det skett enorma förändringar och all stimuli vi utsätts för påverkar vår andning.

Hur märks det i andningen?
– Andningen är extremt lättpåverkad och följer våra tankar och känslor, blir vi till exempel rädda får vi en rädd andning, blir vi stressade får vi en stressad andning. Den är ofta ytlig, så kallad bröstandning och snabb. Den kan även bli orytmisk och vi kan hålla andan, plus att vi andas genom munnen.
Problemet är enligt Anders att vi sedan har svårt att hitta tillbaka till normal andning utan lätt fastnar. Och istället för 8-12 andetag per minut i vila vilket är optimalt, tar vi vid stress ungefär 15-25 andetag per minut.
– När stressen eller rädslan är över fortsätter andningen på den inslagna vägen och vi fortsätter vara stressade trots att vi inte behöver vara det längre.
När vi fastnar i ett sätt att andas som exempelvis stress förlänger det känslan av stress och då behövs en medveten handling för att komma tillbaka till normalt utgångsläge menar Anders.

 

LÄS OCKSÅ: Andningens dag: Vinn ett andningspaket

Övning ger färdighet
Ett sätt är att använda sig av olika metoder inom medveten andning. Problem med andningen ger inga akuta besvär men långsiktigt däremot kan man märka av det menar Anders. Han är medveten om att det är svårt att gå omkring och tänka på att rätta till sin andning.
– Då blir man kanske tokig, säger han och skrattar.
Han menar dock att övning ger färdighet och jämför det med att träna upp sin kondition eller sina muskler. Och i likhet med träning är andningsövningar något man behöver fortsätta med även när man uppnått önskat resultat enligt Anders. Syftet med medveten andning är att lära oss andas färre, lugnare och djupare andetag.

LÄS OCKSÅ: Vill du hålla dig frisk? Andas djupt!

Andas genom munstycke
I Anders verktygslåda finns bland annat en så kallad relaxator, en litet plastmunstycke som det går att reglera motståndet på. Med det påverkar man hur snabbt man andas ut, syftet är också att lära sig att andas genom näsan. Munstycket är tänkt att användas i en övergångsperiod, och som ett redskap att lära oss andas långsammare.
– Den är en bra stressindikator säger Anders.
Tecken på att det inte står rätt till är att det bildas mer saliv eller att det börjar låta när man använder den menar Anders. Näsan är en annan bra stressindikator som skvallrar genom att bli täppt eller att den börjar rinna när vi inte tagit hand om oss enligt Anders.
Att andas genom munstycket hjälper dessutom till för att öka blodcirkulationen och syresättningen i blodet, något som har att göra med koldioxidtrycket vilket är det som styr andningen enligt Anders.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Hur gör man då?
– När vi sitter framför datorn och jobbar eller surfar på mobilen är typiska tillfällen då vi glömmer bort att andas för vi är så fokuserade säger Anders som tycker det är bra tillfällen att använda andningsmunstycket.
Han rekommenderar att man använder det en kvart om dagen och börjar med lågt motstånd som man sedan kan höja succesivt.

Tejpa munnen på natten
Ett annat redskap är tejp man ska tejpa munnen med under natten när man sover, syftet med det är förutom att vi ska sova med munnen stängd att vi ska vänja oss att andas genom näsan även när vi är vakna. De som har väldigt svårt att lära sig att andas genom näsan rekommenderas att även tejpa dagtid under en övergångsperiod, tills de lärt sig andas genom näsan. Det kan låta radikalt menar Anders men …
– Det hjälper faktiskt.

Hur länge behöver man hålla på med det?
– Jag har hållit på i sju år och tejpar fortfarande på natten, det blir som att borsta tänderna säger Anders.
Om man till exempel sover oroligt är det lätt att munnen åker upp menar Anders som därför väljer att fortsätta.

Kan det inte vara farligt att tejpa?
– Anders betonar att det är var och ens eget ansvar men säger att han aldrig har hört talas om att någon skulle ha råkat illa ut.
Risken för syrebrist är tvärtom större om vi andas med öppen mun på natten menar Anders.

Besvär kopplade till andningen
Att andas för snabbt leder till brist på koldioxid menar Anders något bland annat gör att blodkärlen drar ihop sig och mindre syre når cellerna vilket på kort sikt leda till trötthet, övervikt och sockersug. På lite längre sikt kan det bidra till bland annat psykiska besvär som ångest och oro men även rent fysiska som hjärtproblem, högt blodtryck och spänningshuvudvärk.

Andningsövningar kan ha positiva hälsoeffekter på följande områden:
• Avslappning och reducering av stress.
• Musklers och cellers syresättning.
• Immunförsvaret.
• Ämnesomsättningen.
• Blodcirkulationen.
• Tarmfunktionen

Men vinsterna är inte bara på det fysiska planet enligt förespråkarna. Det kan dessutom medverka till att lätta mentala blockeringar och motverka känslomässiga obalanser som ångest och depression och leda till ökad optimism samt ett större välbefinnande. Samtidigt som det sägs ge ett ökat mentalt fokus.
På det kroppsliga planet anses det även kunna motverka hjärtsjukdomar och stroke, hjälpa kroppen att bli fri från slaggprodukter samt avlasta njurar och lever.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Anders Olsson
Gör: Grundare av Medveten andning och håller i kurser, har även skrivit boken "Medveten Andning".
Läs mer om Anders och Medveten andning här


Andningens fem principer
1. Genom näsan
Andning ska ske in och ut genom näsan. I näsan värms luften upp, fuktas och rensas från bakterier och förbereds för luftvägarna. Vid munandning är luften som når lungorna istället kall, torr och full av bakterier Vi andas dessutom ut 40 procent mer vatten vid munandning jämfört med näsandning.

2. Från magen
Andningen ska nå ”djupt ner i magen” så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. Förväxla dock inte djupt med stort.

3. Avspänd och lugn
En bra andning är avspänd, lugn och långsam. Många av oss har en spänd andning högt uppe i bröstet. Dessutom andas vi ofta för snabbt. Många andetag per minut ökar andningsvolymen och vi förlorar för mycket koldioxid.

4. Rytmisk
”Rätt” andning är rytmisk och regelbunden.
Rytmiska rörelser får oss att må bra, exempelvis rytmisk musik eller en rytmisk joggingtur. Dag, natt, månen, hormoner, menstruationscykel – alla följer de en rytm. Hjärnans rytm mäts med EEG och hjärtats rytm med EKG. Många gånger andas vi på samma sätt som om vi körde bil med gasen ena sekunden och bromsen nästa sekund, då blir andningen orytmisk och kroppen upplever det som jobbigt.

5. Tyst
När vi suckar, stånkar, pustar, snorar, snörvlar, hostar, harklar eller snarkar tar vi samtidigt ett andetag. Det är omöjligt att inte andas när vi ger ljud ifrån oss. Dessa andetag är i allra högsta grad oregelbundna och är ett ineffektivt sätt att andas på som tar mer av kroppens resurser än nödvändigt.
Källa: Kurera

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.

Ny metod underlättar upptäckten av KOL

Forskning

En ny studie har resulterat i en förbättrad diagnosmetod för kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Förhoppningen är att metoden, som har både praktiska och ekonomiska fördelar jämfört med spirometri, snabbt ska komma ut på marknaden.

Knapriga mandelvåfflor till vardag och fest

Recept

Våfflor kan ätas både med söta och salta tillbehör. Denna glutenfria variant är baserad på mandelmjöl och glutenfritt havre och kan ätas till såväl frukost och lunch som till dessert. Njut med hallonsylt, äppelmos eller varför inte en matig hummus.