Sänk stressen med hjälp av andningen

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Det märks tydligt på vår andning när vi är stressade, menar Karin Isberg. Den som varit stressad länge andas ofta snabbt och häftigt och drar regelbundet efter andan. Den snabba, ytliga andningen gör att kroppen inte får i sig tillräckligt med syre.
– Varje tillstånd i oss är kopplat till en speciell sorts andetag: När vi är lugna andas vi djupt och långsamt genom näsan, berättar Karin och fortsätter, när vi är rädda andas vi snabbt genom munnen. När vi är arga andas vi häftigt genom näsan. När vi blir lättade drar vi ett djupt andetag och suckar. Och när vi är stressade blir andetagen snabba och ytliga.

LÄS OCKSÅ: Intervju med Karin om artikelserien om effektiv stresshantering

Andningen styr hur vi mår
Enligt Karin går det här med andning och tillstånd åt två håll. Det är alltså inte bara hur vi mår som påverkar hur vi andas, vi kan också vända på det och påverka vårt tillstånd genom att medvetet ta kontroll över våra andetag.
– Den vanliga synen på andning är att andas är något som vi bara gör, det är ingenting som vi tänker på. Men genom att medvetet ta kontroll över våra andetag kan vi förändra hur vi mår. För dem som är vana vid att yoga eller meditera är medveten andning välbekant och medveten andning finns också inom elitidrotten, berättar Karin.
Som exempel nämner hon hur fotbollsspelare andas ut häftigt några gånger genom munnen för att få ökat fokus när de ska lägga en straffspark eller hur löpare ger sig själva ökat adrenalinpåslag genom kraftiga inandningar strax före starten i ett viktigt lopp.

 

LÄS OCKSÅ: Dina tankar styr hur du reagerar på stress 31 juli länka efter publicering

Hur kan man sänka stressen med sin andning?
Det viktigaste för att få effekt med stresslindrande andning är att andas djupt och se till att utandningarna blir minst lika långa som inandningarna förklarar Karin. Varje gång som vi andas ut slår nämligen hjärtat långsammare och den parasympatiska delen av nervsystemet aktiveras. Det gör bland annat att utsöndringen av hormonet oxytocin ökar vilket hjälper oss att slappna av och känna oss trygga
– Det fantastiska är att den stresslindrande effekten av medveten andning är omedelbar; man märker skillnad efter bara fem andetag. Det innebär att det ungefär tar 30 sekunder att få effekt och den som andas tio djupa andetag märker ännu större skillnad.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

I början kan det göra ont
Karin flaggar för att den som börjar andas långa, djupa andetag till en början kan få ont i bröstet, Detta beror på att bröstkorgen spänns ut mer än vanligt vid långa, djupa andetag och att andetaget trycks ner i magen, det betyder inte att man har fått problem med hjärtat. Om kroppen inte är van vid det kan det ta emot, men det är inte farligt, bara ovant. Karin jämför det med träningsvärk i musklerna för den som är ovan vid att träna, smärtan är inte skön, men den är ofarlig och går snabbt över.

Observera andningen
Karin uppmanar oss att reflektera över vår andning. Hur är dina andetag i just precis den här stunden? Om dina andetag är snabba och ytliga är det sannolikt ett tecken på att du är stressad. Den insikten är inget misslyckande – tvärtom. Genom att bli medveten om hur du andas kan du börja ta kontroll över andningen och därmed ta kontroll över hur du mår.

Gör så här för att sänka stressen:

  • Slut ögonen och ta ett djupt andetag in genom näsan samtidigt som du räknar tyst till tre.
  • Andas ut genom näsan och räkna tyst till tre.
  • Fortsätt så 5-10 andetag.
  • Du kan självklart räkna längre än till tre om du vill. Det viktiga är att du försöker andas djupt ner i magen och att dina utandningar är minst lika långa som dina inandningar.
  • Genom att räkna medan du andas får du ytterligare en stresslindrande effekt: du behöver använda ditt medvetna tänkande, vilket tar bort fokus från orosfyllda tankar.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

martin fransson hjärna

Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Naturlig hälsa

I en serie lektioner och filmsekvenser med övningar utformade speciellt för Kureras läsare går kiropraktorn Martin Fransson igenom hjärnan. Vi får lära oss hur hjärnans olika delar har utvecklats genom människosläktets historia, hur de är uppbyggda, hur de fungerar och vad de behöver för att utvecklas och samverka på bästa sätt. Övningarna lägger en grund för att vi skall kunna må bra och vara på topp genom livets olika skeden enligt Martin.

manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Badrumsskåpets 4 värsta bovar

Hud

Köper du samma produkter gammal vana utan att fundera på innehållet? Då är du inte ensam. Men vissa av våra vanligaste hud- och skönhetsprodukter är riktiga miljöbovar. Vi listar fyra vanliga produkter med tveksamt innehåll och vad du kan byta ut dem till.

torskrullar_med_mangosalsa

Torskrullar med mangosalsa

Recept

Ceviche är en populär rätt men alla äter inte rå fisk, då är denna rätt ett bra alternativ. Smakerna av mango, koriander, lime och chili möts i denna goda torskrätt som serveras med wokad brysselkål.

kvinna håller i burk med omega-3

Svensk certifiering för säkra kosttillskott

Allmänt

Svensk Egenvård är en oberoende branschorganisation som har utformat CFSC, en unikt anpassad certifiering för producenter av kosttillskott. Certifieringen syftar bland annat till att säkerställa att producenter följer rådande lagstiftning och har ett kvalitetsarbete som borgar för att kosttillskotten är säkra att använda. Det nu 30-åriga hälsokostföretaget Great Earth är ett av de svenska företag som nyligen erhållit certifieringen igen.

Het krydda satte fart förbränningen

Hälsa

Jennie Rundquist har tränat fotboll, innebandy och ishockey på elitnivå. Hon har nästan alltid varit i god form men efter två graviditeter och en knäoperation ville de extra kilona hon gått upp inte försvinna hur mycket hon än tränade. Ett tillskott med chili och grönt te fick fart på förbränningen och då började det äntligen hända något med Jennies vikt.

karin björkegren jones

Så sätter du fart på lymfsystemet

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är ett av kroppens största system, men trots forskning är det tämligen förbisett och vi vet fortfarande väldigt lite om hur vi tar hand om det på bästa sätt, skriver Karin Björkegren Jones i sin nya bok ”Omstart för en starkare, renare och friskare kropp”.

paraply

Låt inte glädjen regna bort

Krönikan

I sin första krönika på Kurera skriver Tia Jumbe om vikten av att inte låta upplevelsen av glädje bero på yttre omständigheter. När vi går in i hösten är det många som blir håglösa men vi kan vända på steken och se regnet som den gåva det är för natur och växtlighet och njuta av att mysa hemma i stugvärmen istället.

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Naturlig hälsa

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av allsidig träning som  tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en inflammatorisk ekologiska kost fylld med bra protein, fetter och antioxidanter.

EU-dom ger vaccin skulden för MS

Politik

Nyligen fattade EU-domstolen beslut i ett mål som innebär att sjukdom som uppkommit nära i tiden efter en vaccination kan anses bero på vaccinationen. Detta även om det saknas vetenskapliga belägg för en sådan koppling, rapporterar Läkemedelsvärlden. Domen kan bli vägledande för liknande fall.

Mikrofasta förbättrar din hälsa

Hälsa

Att fasta längre perioder kan vara jobbigt, men att köra en mikrofasta varje dygn är relativt lätt och kan ge en rad positiva effekter på hälsan. Till exempel är det bra för hjärta och kärl, för ditt blodsocker och om du har svårt att gå ner i vikt så får du med allra största säkerhet effekt ganska snabbt.

Martina Johansson

”Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Kurera debatt

Att svälta sig på en fettfattig kost samtidigt som man unnar sig små mängder godis och tränar hårt är inte ett bra recept för vare sig viktnedgång eller hållbar hälsa, tvärtom kan det ge men för livet menar Martina Johansson,, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar.

majssoppa och marinerade b;nor

Med kärlek till het chili

Recept

Med en meny bestående av marinerade bönor och kryddig majssoppa blir njutningen total för den som älskar denna heta krydda. Serveras tillsammans eller var för sig, som förrätt eller tillbehör.

arg man

Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sex lär Karin oss hur vi kan kontrollera vår ilska.

prästen olle carlsson

Vikten av att mota Olle i grind

Mental hälsa

Att försöka undvika livskriser är kanske lika omöjligt som det är slöseri med tid men vi kan göra mycket för att bygga upp vår motståndskraft och slippa det brutala uppvaknande som det många gånger kan vara att stå öga mot öga med våra tillkortakommanden och tvingas inse vilka konsekvenser våra handlingar och beteenden haft för oss själva och andra. Ett sätt är att börja syna oss själva lite närmre i sömmarna innan livet tvingar oss till det menar prästen Olle Carlsson.

Så fick Fanny bra blodvärde utan magproblem

Naturlig hälsa

Var tredje kvinna i fertil ålder lider av järnbrist och under en graviditet är det vanligt att blodvärdet försämras. Fanny Westberg, 27 år, fick järntabletter när hennes hemoglobinvärde blev lågt. Men hennes mage klarade inte de starka tabletterna. Lösningen blev ett järntillskott i flytande form.

Leila på bryggan

Leilas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Fem år efter cancerbeskedet friskförklarades Leila och i dag är hennes jobb som tränare och föreläsare än mer viktigt eftersom hon brinner för hälsa och välmående och vill inspirera andra till ett sunt och friskt liv. Här tipsar Leila om tio av sina bästa hälsovinster för ett friskt och hälsosamt liv. 

Leila på bryggan

Leila: ”Jag lovade att uppfylla mina drömmar”

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Efter att chocken lagt sig bestämde hon sig för att vara i toppform inför operationen. I dag är Leila friskförklarad och hon brinner för att inspirera andra till god hälsa. En dröm hon har förverkligat är en årlig träningsresa till Dubai.

bob hansson

Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Krönikan

Det sprider sig en epidemi över Europa just nu. Varje minut är det någon som insjuknar, varje vecka sjukskrivs tusentals och vissa av dem, kommer aldrig helt återhämta sig. Epidemin överförs inte av bakterier eller virus. Den överförs av samhällets förväntan på individen. Förväntan på prestation. Epidemin bär olika namn, som ofta inleds med samma ord: utmattning.

Hår

Tips för naturligt friskt hår

Skönhet

Går det verkligen att få håret rent och fräscht på naturlig väg? I boken "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", tipsar Tia Jumbe om olika sätt att rengöra, återfukta och boosta håret på ett naturligt sätt som inte belastar vare sig natur eller kropp i onödan.

Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Hälsoprofilerna berättar

Det var barnen som förde journalisten Ulrika Hoffer in på hälsans område. Hon har sedan dess givit ut ett antal kokböcker och kan numera även kalla sig kokboksförfattre och kostrådgivare. Med boken "Råsmart familj" delade hon med sig av de recept och förändringar som hjälpt hennes familj. i höst kommer boken ut i en omarbetad version under namnet "Matsmart familj".

vattenkran

Fragment av plast funna i dricksvatten

Eko/miljö

Små plastfibrer har återfunnits i kranvattnet världen over. En undersökning visar att mikroskopiskta plastpartiklar återfanns i 83 procent av de vattenprover som gjordes. Forskare manar nu till att hälsoriskerna bör utredas omgående.