6 smarta knep som minskar stress!

Stresshormonet kortisol är ett gift många lever med – varje dag.
Långvarig stress skapar obalanser och gör våra annars tåliga kroppar oändligt mycket mer sårbara och mottagliga för sjukdomstillstånd.
Kurera ger dig några knep som minskar stressen.

Sov tillräckligt, rör på dig mer, ät bra – och stressa mindre. Där har du receptet på god hälsa. Vi känner alla till det – men handen på hjärtat: hur lätt är det? När man är stressad är ofta just sömn, träning och bra, varierad kost det första som ryker. Man har ju för tusan inte tid. Känner du igen dig? Det är förödande för hälsan dock.
Kortvarig, tillfällig stress sätter fart på oss och bidrar till att ge oss den kraft vi ibland behöver för att klara utmaningar. Men bara så länge kroppen ges tillfälle att återhämta sig. Långvarig stress rubbar kroppens funktioner och bryter ner kroppen så effektivt att det kan liknas vid ett gift.

► Läs också: 7 frågor om stress. Stressprofessorn svarar

 

6 effektiva knep för minskad stress:

 

1. Mer gos
Ta fem minuter varje dag och kramas med din partner, dina barn eller ditt djur. Då utsöndras myshormonet oxytocin som effektivt bekämpar kortisolet. Om än tillfälligt.
Nervfibrerna i vår hud är kalibrerade för att reagera på mänsklig beröring. Det visar forskare vid Sahlgrenska akademin, som också ringat in den optimala hastigheten och temperaturen för när en hudstrykning är som mest behaglig.

► Läs också: Så är den perfekta beröringen

2. Fysisk aktivitet
Träning är det i särklass mest effektiva sättet att göra sig av med stresshormonet kortisol. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept.

► Läs också: Vältränade muskler skyddar mot stress och depression

3. Andas rätt
Med rätt andningsteknik andas vi in hälsa och andas ut stress. Vid utandning andas vi då ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största bovarna.

► Läs också: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

4. Adaptogener
Normaliserar kroppsfunktioner och återskapar balans. Till skillnad mot centralstimulerande ämnen som koffein och nikotin, som stressar igång kroppen, tränar adaptogener kroppen till att på ett sunt sätt kunna hantera stressen.

► Läs också: Adaptogener mot trötthet och stress

5. Rogivande örter
Kamomill, lavendel, citronmeliss, vänderot, humle, johannesört, rosenrot med flera.

► Läs också: Minska stressen med örter

6. Tillskott med extrakt från grönt te
Grönt te kan minska symtom av såväl psykisk som fysisk stress, visar forskning. Hemligheten heter L-theanin och är en aminosyra som finns i tebladen.

► Läs också: Stressen minskade – med extrakt från grönt te

Allt att vinna på att ta det lugnt
Vi har mycket att vinna på att varva ner. Även om vi får tvinga oss att andas, sova och chilla lite mer. Vi förtjänar att få ta det lugnt ibland. Att ständigt ha både kropp och sinne i total anspänning sliter hårt på oss och såväl immunförsvar som prestationsförmåga försämras.
Man vet till exempel att belastningen på hjärt-kärlsystemet ökar drastiskt vid akut stress. Då kan dessutom blodplättarna aktiveras och sätta igång blodproppsbildning som täpper till kärlen och skapar den syrebrist som orsakar en hjärtinfarkt.
Så följ ovan tips – och lev längre!

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.