Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

6 smarta knep som minskar stress!

Stresshormonet kortisol är ett gift många lever med - varje dag.
Långvarig stress skapar obalanser och gör våra annars tåliga kroppar oändligt mycket mer sårbara och mottagliga för sjukdomstillstånd.
Kurera ger dig några knep som minskar stressen.

Sov tillräckligt, rör på dig mer, ät bra - och stressa mindre. Där har du receptet på god hälsa. Vi känner alla till det - men handen på hjärtat: hur lätt är det? När man är stressad är ofta just sömn, träning och bra, varierad kost det första som ryker. Man har ju för tusan inte tid. Känner du igen dig? Det är förödande för hälsan dock.
Kortvarig, tillfällig stress sätter fart på oss och bidrar till att ge oss den kraft vi ibland behöver för att klara utmaningar. Men bara så länge kroppen ges tillfälle att återhämta sig. Långvarig stress rubbar kroppens funktioner och bryter ner kroppen så effektivt att det kan liknas vid ett gift.

 

LÄS OCKSÅ: 7 frågor om stress. Stressprofessorn svarar

6 effektiva knep för minskad stress:

1. Mer gos

Ta fem minuter varje dag och kramas med din partner, dina barn eller ditt djur. Då utsöndras myshormonet oxytocin som effektivt bekämpar kortisolet. Om än tillfälligt. Nervfibrerna i vår hud är kalibrerade för att reagera på mänsklig beröring. Det visar forskare vid Sahlgrenska akademin, som också ringat in den optimala hastigheten och temperaturen för när en hudstrykning är som mest behaglig.

LÄS OCKSÅ: Så är den perfekta beröringen

2. Fysisk aktivitet

Träning är det i särklass mest effektiva sättet att göra sig av med stresshormonet kortisol. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept.

LÄS OCKSÅ: Vältränade muskler skyddar mot stress och depression

3. Andas rätt

Med rätt andningsteknik andas vi in hälsa och andas ut stress. Vid utandning andas vi då ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största bovarna.

LÄS OCKSÅ: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

4. Adaptogener

Normaliserar kroppsfunktioner och återskapar balans. Till skillnad mot centralstimulerande ämnen som koffein och nikotin, som stressar igång kroppen, tränar adaptogener kroppen till att på ett sunt sätt kunna hantera stressen.

 

LÄS OCKSÅ: Adaptogener mot trötthet och stress

5. Rogivande örter

Kamomill, lavendel, citronmeliss, vänderot, humle, johannesört, rosenrot med flera.

LÄS OCKSÅ: Minska stressen med örter

6. Tillskott med extrakt från grönt te

Grönt te kan minska symtom av såväl psykisk som fysisk stress, visar forskning. Hemligheten heter L-theanin och är en aminosyra som finns i tebladen.

LÄS OCKSÅ: Stressen minskade – med extrakt från grönt te

Allt att vinna på att ta det lugnt

Vi har mycket att vinna på att varva ner. Även om vi får tvinga oss att andas, sova och chilla lite mer. Vi förtjänar att få ta det lugnt ibland. Att ständigt ha både kropp och sinne i total anspänning sliter hårt på oss och såväl immunförsvar som prestationsförmåga försämras. Man vet till exempel att belastningen på hjärt-kärlsystemet ökar drastiskt vid akut stress. Då kan dessutom blodplättarna aktiveras och sätta igång blodproppsbildning som täpper till kärlen och skapar den syrebrist som orsakar en hjärtinfarkt.

Av Isabelle G Hedander



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

Kvinna med långt hår bakifrån på sommaräng

Så skyddar du sommarhåret naturligt

Naturlig hälsa

Under sommaren utsätter vi håret för både sol, salta och klorfyllda bad och friska vindar på havet. Allt detta sliter på håret. Här delar den gröna frisörmästaren Maria Hellström  med sig av sina bästa tips för ett naturligt friskt, starkt och vackert hår – utan skadliga gifter och kemikalier.