6 smarta knep som minskar stress!

Stresshormonet kortisol är ett gift många lever med – varje dag.
Långvarig stress skapar obalanser och gör våra annars tåliga kroppar oändligt mycket mer sårbara och mottagliga för sjukdomstillstånd.
Kurera ger dig några knep som minskar stressen.

Sov tillräckligt, rör på dig mer, ät bra – och stressa mindre. Där har du receptet på god hälsa. Vi känner alla till det – men handen på hjärtat: hur lätt är det? När man är stressad är ofta just sömn, träning och bra, varierad kost det första som ryker. Man har ju för tusan inte tid. Känner du igen dig? Det är förödande för hälsan dock.
Kortvarig, tillfällig stress sätter fart på oss och bidrar till att ge oss den kraft vi ibland behöver för att klara utmaningar. Men bara så länge kroppen ges tillfälle att återhämta sig. Långvarig stress rubbar kroppens funktioner och bryter ner kroppen så effektivt att det kan liknas vid ett gift.

► Läs också: 7 frågor om stress. Stressprofessorn svarar

 

6 effektiva knep för minskad stress:

 

1. Mer gos
Ta fem minuter varje dag och kramas med din partner, dina barn eller ditt djur. Då utsöndras myshormonet oxytocin som effektivt bekämpar kortisolet. Om än tillfälligt.
Nervfibrerna i vår hud är kalibrerade för att reagera på mänsklig beröring. Det visar forskare vid Sahlgrenska akademin, som också ringat in den optimala hastigheten och temperaturen för när en hudstrykning är som mest behaglig.

► Läs också: Så är den perfekta beröringen

2. Fysisk aktivitet
Träning är det i särklass mest effektiva sättet att göra sig av med stresshormonet kortisol. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept.

► Läs också: Vältränade muskler skyddar mot stress och depression

3. Andas rätt
Med rätt andningsteknik andas vi in hälsa och andas ut stress. Vid utandning andas vi då ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största bovarna.

► Läs också: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

4. Adaptogener
Normaliserar kroppsfunktioner och återskapar balans. Till skillnad mot centralstimulerande ämnen som koffein och nikotin, som stressar igång kroppen, tränar adaptogener kroppen till att på ett sunt sätt kunna hantera stressen.

► Läs också: Adaptogener mot trötthet och stress

5. Rogivande örter
Kamomill, lavendel, citronmeliss, vänderot, humle, johannesört, rosenrot med flera.

► Läs också: Minska stressen med örter

6. Tillskott med extrakt från grönt te
Grönt te kan minska symtom av såväl psykisk som fysisk stress, visar forskning. Hemligheten heter L-theanin och är en aminosyra som finns i tebladen.

► Läs också: Stressen minskade – med extrakt från grönt te

Allt att vinna på att ta det lugnt
Vi har mycket att vinna på att varva ner. Även om vi får tvinga oss att andas, sova och chilla lite mer. Vi förtjänar att få ta det lugnt ibland. Att ständigt ha både kropp och sinne i total anspänning sliter hårt på oss och såväl immunförsvar som prestationsförmåga försämras.
Man vet till exempel att belastningen på hjärt-kärlsystemet ökar drastiskt vid akut stress. Då kan dessutom blodplättarna aktiveras och sätta igång blodproppsbildning som täpper till kärlen och skapar den syrebrist som orsakar en hjärtinfarkt.
Så följ ovan tips – och lev längre!

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid