Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna sitter vid hav blundar och andas djupt

Experten: “Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Fakta

Tips för "rätt" andning:

  • Andas med näsan, inte med munnen.

  • Andetaget ska nå ”djupt ner i magen”, till de nedersta delarna av lungorna.

  • En bra andning är avspänd, lugn och långsam.

  • Optimalt antal andetag per minut i vila är 8-12 (inte 15-25 som ofta sker vid stress)

  • Andningen ska vara rytmisk och regelbunden.

  • Du ska se hur nedre delen av bröstkorgen rör sig när du andas. Rör sig den övre delen är andningen för ytlig.


Tänk på att...

...du vid stress andas snabbare än vad du bör, vilket kan leda till trötthet, sämre immunförsvar och långsammare förbränning.
...när du andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen. Detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen går på sparlåga, du får ökad puls och stresshormoner pumpas ut.
...en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, något som leder till återhämtning och minskad stress.
...när du andas för snabbt får du brist på koldioxid, på grund av att du andas ut mer koldioxid än du producerar. Detta leder till att blodkärlen ihop sig och mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockersug.

Namn: Pia Lahdenperä
Ålder: 49 år
Sysselsättning: Kursledare inom andning samt nationell koordinator för den ideella organisationen Art of Living Sverige.
Bakgrund: Utbildade sig i Tyskland och Indien till lärare i organisationen Art of Living. Undervisade sedan i Spanien där hon bodde under 18 år. Bor sedan fem år i Sverige.
Övrigt: Pia har hållit andningskurser på många lite "udda" ställen: Bland annat i det spanska fängelset Ocana II utanför Madrid, för cancersjukhuset MD Anderson, på företag som Google, Eriksson och Ramböll.

"Andas in hälsa, andas ut stress"
Så borde egentligen rubriken på den här artikeln lyda. För precis så är det, menar andningsexperten Pia Lahdenperä.

– Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största, säger hon.

Hur många tänker egentligen på sin andning? Den är ju bara något som sker, inget vi medvetet bryr oss särskilt mycket om - ja, så vida vi inte är yogisar vill säga, då vet vi ofta bättre. Men faktum är att förvånansvärt många glömmer bort sin andning - och mycket få känner till att den är lika viktig för vår hälsa som motion och bra kost.

 

Läs också: 17 anledningar att våga yoga

Många hälsofördelar med rätt andning
Med rätt andning kan du göra mycket gott för din kropp.
Någon som vet mer om det är Pia Lahdenperä på Art of Living, en humanitär icke-statlig organisation vilken har en rådgivande status hos FN-organet ECOSOC och flera uppdrag inom hälsa och utbildning runt om i världen.
– Det första vi gör när vi föds är att ta ett djupt andetag in. Det sista vi gör när vi dör är att andas ut. Hela vårt liv andas vi ut och in - utan att egentligen tänka på det.

Minskad mjölksyra och ökad förbränning
Men att tänka på sin andningsteknik är en underskattad företeelse, menar hon.
– Andningen har enorm betydelse för vårt välmående. Med rätt andning kan du åstadkomma till exempel lägre stressnivåer, bättre sömn, lägre blodtryck, bättre immunförsvar, effektiv smärtlindring, ökad förbränning, minskat sötsug, öka din uthållighet och minska mängden mjölksyra plus göra dig av med stora mängder gifter.

Pia Lahdenperä

Andningsexperten Pia Lahdenperä.


Rätt andningsteknik - en detox för kroppen
Pia berättar att vi genom att andas rätt kan göra oss av med en mängd onödiga gifter.
– Varje gång vi andas in ger vi livsenergi till kroppen och varje gång vi andas ut slappnar vi av och andas ut toxiner, det vill säga giftigheter. Med hjälp av andningen kan vi andas ut 80 procent av våra toxiner. Stress är en av de största “toxinerna” i vårt samhälle idag och orsak till utmattningsbesvär och psykisk ohälsa, vilket vi läst om hela hösten.

 

70 procent av vår lungkapacitet utnyttjas inte
De flesta vuxna människor använder endast 30 procent av sin lungkapacitet, berättar Pia, och tillägger att varje känslotillstånd har sin specifika andningsrytm.
– Är du arg andas man med snabbt, korta andetag. Är man till exempel ledsen, upprörd eller har ångest andas man i djupa rytmer med ett suckande hm-ljud på utandningen. Är man avslappnad andas man lugnt och långsamt.

Läs också: 5 enkla yogaövningar

Byt andningsrytm – förändra ditt sinnestillstånd 
Europeiska forskare har funnit att andningen är länken mellan sinnet och kroppen, berättar Pia, och menar att vetskapen om att varje känsla har en specifikt andningsmönster är något vi kan använda oss av.
– Istället för att vara överväldigad av våra känslor kan vi omvandla dem. Genom att använda specifika andningstekniker kan vi lära oss att skickligt använda andningen för att förändra hur vi känner, alltså släppa negativa känslor som orsakar stress, ilska, ångest, depression och oro, och ge ett sinne som är glad, avslappnad, och full av energi.
Hon sammanfattar:
– Ändra på rytmen så ändrar du på känslan.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Tips för "rätt" andning:

  • Andas med näsan, inte med munnen.

  • Andetaget ska nå ”djupt ner i magen”, till de nedersta delarna av lungorna.

  • En bra andning är avspänd, lugn och långsam.

  • Optimalt antal andetag per minut i vila är 8-12 (inte 15-25 som ofta sker vid stress)

  • Andningen ska vara rytmisk och regelbunden.

  • Du ska se hur nedre delen av bröstkorgen rör sig när du andas. Rör sig den övre delen är andningen för ytlig.


Tänk på att...

...du vid stress andas snabbare än vad du bör, vilket kan leda till trötthet, sämre immunförsvar och långsammare förbränning.
...när du andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen. Detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen går på sparlåga, du får ökad puls och stresshormoner pumpas ut.
...en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, något som leder till återhämtning och minskad stress.
...när du andas för snabbt får du brist på koldioxid, på grund av att du andas ut mer koldioxid än du producerar. Detta leder till att blodkärlen ihop sig och mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockersug.

Namn: Pia Lahdenperä
Ålder: 49 år
Sysselsättning: Kursledare inom andning samt nationell koordinator för den ideella organisationen Art of Living Sverige.
Bakgrund: Utbildade sig i Tyskland och Indien till lärare i organisationen Art of Living. Undervisade sedan i Spanien där hon bodde under 18 år. Bor sedan fem år i Sverige.
Övrigt: Pia har hållit andningskurser på många lite "udda" ställen: Bland annat i det spanska fängelset Ocana II utanför Madrid, för cancersjukhuset MD Anderson, på företag som Google, Eriksson och Ramböll.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Jordgubbstårta

Härlig försommartårta i raw foodstil

Raw food

Den här härliga jordgubbstårtan passar fint att förgylla Mors dag eller Kristi himmelfärd med. Eller varför inte nationaldagen? En hälsosammare raw food-version av den klassiska svenska jordgubbstårtan: glutenfri, sockerfri och mjölkfri.

Ett par vilar

9 tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

 

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!