Kvinna sitter vid hav blundar och andas djupt

Experten: “Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Fakta

Tips för "rätt" andning:

  • Andas med näsan, inte med munnen.

  • Andetaget ska nå ”djupt ner i magen”, till de nedersta delarna av lungorna.

  • En bra andning är avspänd, lugn och långsam.

  • Optimalt antal andetag per minut i vila är 8-12 (inte 15-25 som ofta sker vid stress)

  • Andningen ska vara rytmisk och regelbunden.

  • Du ska se hur nedre delen av bröstkorgen rör sig när du andas. Rör sig den övre delen är andningen för ytlig.


Tänk på att...

...du vid stress andas snabbare än vad du bör, vilket kan leda till trötthet, sämre immunförsvar och långsammare förbränning.
...när du andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen. Detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen går på sparlåga, du får ökad puls och stresshormoner pumpas ut.
...en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, något som leder till återhämtning och minskad stress.
...när du andas för snabbt får du brist på koldioxid, på grund av att du andas ut mer koldioxid än du producerar. Detta leder till att blodkärlen ihop sig och mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockersug.

Namn: Pia Lahdenperä
Ålder: 49 år
Sysselsättning: Kursledare inom andning samt nationell koordinator för den ideella organisationen Art of Living Sverige.
Bakgrund: Utbildade sig i Tyskland och Indien till lärare i organisationen Art of Living. Undervisade sedan i Spanien där hon bodde under 18 år. Bor sedan fem år i Sverige.
Övrigt: Pia har hållit andningskurser på många lite "udda" ställen: Bland annat i det spanska fängelset Ocana II utanför Madrid, för cancersjukhuset MD Anderson, på företag som Google, Eriksson och Ramböll.

"Andas in hälsa, andas ut stress"
Så borde egentligen rubriken på den här artikeln lyda. För precis så är det, menar andningsexperten Pia Lahdenperä.

– Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största, säger hon.

Hur många tänker egentligen på sin andning? Den är ju bara något som sker, inget vi medvetet bryr oss särskilt mycket om - ja, så vida vi inte är yogisar vill säga, då vet vi ofta bättre. Men faktum är att förvånansvärt många glömmer bort sin andning - och mycket få känner till att den är lika viktig för vår hälsa som motion och bra kost.

 

Läs också: 17 anledningar att våga yoga

Många hälsofördelar med rätt andning
Med rätt andning kan du göra mycket gott för din kropp.
Någon som vet mer om det är Pia Lahdenperä på Art of Living, en humanitär icke-statlig organisation vilken har en rådgivande status hos FN-organet ECOSOC och flera uppdrag inom hälsa och utbildning runt om i världen.
– Det första vi gör när vi föds är att ta ett djupt andetag in. Det sista vi gör när vi dör är att andas ut. Hela vårt liv andas vi ut och in - utan att egentligen tänka på det.

Minskad mjölksyra och ökad förbränning
Men att tänka på sin andningsteknik är en underskattad företeelse, menar hon.
– Andningen har enorm betydelse för vårt välmående. Med rätt andning kan du åstadkomma till exempel lägre stressnivåer, bättre sömn, lägre blodtryck, bättre immunförsvar, effektiv smärtlindring, ökad förbränning, minskat sötsug, öka din uthållighet och minska mängden mjölksyra plus göra dig av med stora mängder gifter.

Pia Lahdenperä

Andningsexperten Pia Lahdenperä.

Rätt andningsteknik - en detox för kroppen
Pia berättar att vi genom att andas rätt kan göra oss av med en mängd onödiga gifter.
– Varje gång vi andas in ger vi livsenergi till kroppen och varje gång vi andas ut slappnar vi av och andas ut toxiner, det vill säga giftigheter. Med hjälp av andningen kan vi andas ut 80 procent av våra toxiner. Stress är en av de största “toxinerna” i vårt samhälle idag och orsak till utmattningsbesvär och psykisk ohälsa, vilket vi läst om hela hösten.

 

70 procent av vår lungkapacitet utnyttjas inte
De flesta vuxna människor använder endast 30 procent av sin lungkapacitet, berättar Pia, och tillägger att varje känslotillstånd har sin specifika andningsrytm.
– Är du arg andas man med snabbt, korta andetag. Är man till exempel ledsen, upprörd eller har ångest andas man i djupa rytmer med ett suckande hm-ljud på utandningen. Är man avslappnad andas man lugnt och långsamt.

Läs också: 5 enkla yogaövningar

Byt andningsrytm – förändra ditt sinnestillstånd 
Europeiska forskare har funnit att andningen är länken mellan sinnet och kroppen, berättar Pia, och menar att vetskapen om att varje känsla har en specifikt andningsmönster är något vi kan använda oss av.
– Istället för att vara överväldigad av våra känslor kan vi omvandla dem. Genom att använda specifika andningstekniker kan vi lära oss att skickligt använda andningen för att förändra hur vi känner, alltså släppa negativa känslor som orsakar stress, ilska, ångest, depression och oro, och ge ett sinne som är glad, avslappnad, och full av energi.
Hon sammanfattar:
– Ändra på rytmen så ändrar du på känslan.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Tips för "rätt" andning:

  • Andas med näsan, inte med munnen.

  • Andetaget ska nå ”djupt ner i magen”, till de nedersta delarna av lungorna.

  • En bra andning är avspänd, lugn och långsam.

  • Optimalt antal andetag per minut i vila är 8-12 (inte 15-25 som ofta sker vid stress)

  • Andningen ska vara rytmisk och regelbunden.

  • Du ska se hur nedre delen av bröstkorgen rör sig när du andas. Rör sig den övre delen är andningen för ytlig.


Tänk på att...

...du vid stress andas snabbare än vad du bör, vilket kan leda till trötthet, sämre immunförsvar och långsammare förbränning.
...när du andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen. Detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen går på sparlåga, du får ökad puls och stresshormoner pumpas ut.
...en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, något som leder till återhämtning och minskad stress.
...när du andas för snabbt får du brist på koldioxid, på grund av att du andas ut mer koldioxid än du producerar. Detta leder till att blodkärlen ihop sig och mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockersug.

Namn: Pia Lahdenperä
Ålder: 49 år
Sysselsättning: Kursledare inom andning samt nationell koordinator för den ideella organisationen Art of Living Sverige.
Bakgrund: Utbildade sig i Tyskland och Indien till lärare i organisationen Art of Living. Undervisade sedan i Spanien där hon bodde under 18 år. Bor sedan fem år i Sverige.
Övrigt: Pia har hållit andningskurser på många lite "udda" ställen: Bland annat i det spanska fängelset Ocana II utanför Madrid, för cancersjukhuset MD Anderson, på företag som Google, Eriksson och Ramböll.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

 

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

 

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.