Kvinna sitter vid hav blundar och andas djupt

Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Fakta

Tips för "rätt" andning:

  • Andas med näsan, inte med munnen.

  • Andetaget ska nå ”djupt ner i magen”, till de nedersta delarna av lungorna.

  • En bra andning är avspänd, lugn och långsam.

  • Optimalt antal andetag per minut i vila är 8-12 (inte 15-25 som ofta sker vid stress)

  • Andningen ska vara rytmisk och regelbunden.

  • Du ska se hur nedre delen av bröstkorgen rör sig när du andas. Rör sig den övre delen är andningen för ytlig.


Tänk på att...

...du vid stress andas snabbare än vad du bör, vilket kan leda till trötthet, sämre immunförsvar och långsammare förbränning.
...när du andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen. Detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen går på sparlåga, du får ökad puls och stresshormoner pumpas ut.
...en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, något som leder till återhämtning och minskad stress.
...när du andas för snabbt får du brist på koldioxid, på grund av att du andas ut mer koldioxid än du producerar. Detta leder till att blodkärlen ihop sig och mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockersug.

Namn: Pia Lahdenperä
Ålder: 49 år
Sysselsättning: Kursledare inom andning samt nationell koordinator för den ideella organisationen Art of Living Sverige.
Bakgrund: Utbildade sig i Tyskland och Indien till lärare i organisationen Art of Living. Undervisade sedan i Spanien där hon bodde under 18 år. Bor sedan fem år i Sverige.
Övrigt: Pia har hållit andningskurser på många lite "udda" ställen: Bland annat i det spanska fängelset Ocana II utanför Madrid, för cancersjukhuset MD Anderson, på företag som Google, Eriksson och Ramböll.

”Andas in hälsa, andas ut stress”
Så borde egentligen rubriken på den här artikeln lyda. För precis så är det, menar andningsexperten Pia Lahdenperä.

– Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största, säger hon.

Hur många tänker egentligen på sin andning? Den är ju bara något som sker, inget vi medvetet bryr oss särskilt mycket om – ja, så vida vi inte är yogisar vill säga, då vet vi ofta bättre. Men faktum är att förvånansvärt många glömmer bort sin andning – och mycket få känner till att den är lika viktig för vår hälsa som motion och bra kost.

Läs också: 17 anledningar att våga yoga

 

Många hälsofördelar med rätt andning
Med rätt andning kan du göra mycket gott för din kropp.
Någon som vet mer om det är Pia Lahdenperä på Art of Living, en humanitär icke-statlig organisation vilken har en rådgivande status hos FN-organet ECOSOC och flera uppdrag inom hälsa och utbildning runt om i världen.
– Det första vi gör när vi föds är att ta ett djupt andetag in. Det sista vi gör när vi dör är att andas ut. Hela vårt liv andas vi ut och in – utan att egentligen tänka på det.

Minskad mjölksyra och ökad förbränning
Men att tänka på sin andningsteknik är en underskattad företeelse, menar hon.
– Andningen har enorm betydelse för vårt välmående. Med rätt andning kan du åstadkomma till exempel lägre stressnivåer, bättre sömn, lägre blodtryck, bättre immunförsvar, effektiv smärtlindring, ökad förbränning, minskat sötsug, öka din uthållighet och minska mängden mjölksyra plus göra dig av med stora mängder gifter.

Pia Lahdenperä

Andningsexperten Pia Lahdenperä.

Rätt andningsteknik – en detox för kroppen
Pia berättar att vi genom att andas rätt kan göra oss av med en mängd onödiga gifter.
– Varje gång vi andas in ger vi livsenergi till kroppen och varje gång vi andas ut slappnar vi av och andas ut toxiner, det vill säga giftigheter. Med hjälp av andningen kan vi andas ut 80 procent av våra toxiner. Stress är en av de största “toxinerna” i vårt samhälle idag och orsak till utmattningsbesvär och psykisk ohälsa, vilket vi läst om hela hösten.

70 procent av vår lungkapacitet utnyttjas inte
De flesta vuxna människor använder endast 30 procent av sin lungkapacitet, berättar Pia, och tillägger att varje känslotillstånd har sin specifika andningsrytm.
– Är du arg andas man med snabbt, korta andetag. Är man till exempel ledsen, upprörd eller har ångest andas man i djupa rytmer med ett suckande hm-ljud på utandningen. Är man avslappnad andas man lugnt och långsamt.

Läs också: 5 enkla yogaövningar

Byt andningsrytm – förändra ditt sinnestillstånd 
Europeiska forskare har funnit att andningen är länken mellan sinnet och kroppen, berättar Pia, och menar att vetskapen om att varje känsla har en specifikt andningsmönster är något vi kan använda oss av.
– Istället för att vara överväldigad av våra känslor kan vi omvandla dem. Genom att använda specifika andningstekniker kan vi lära oss att skickligt använda andningen för att förändra hur vi känner, alltså släppa negativa känslor som orsakar stress, ilska, ångest, depression och oro, och ge ett sinne som är glad, avslappnad, och full av energi.
Hon sammanfattar:
– Ändra på rytmen så ändrar du på känslan.

Av Isabelle Hedander

Fakta

Tips för "rätt" andning:

  • Andas med näsan, inte med munnen.

  • Andetaget ska nå ”djupt ner i magen”, till de nedersta delarna av lungorna.

  • En bra andning är avspänd, lugn och långsam.

  • Optimalt antal andetag per minut i vila är 8-12 (inte 15-25 som ofta sker vid stress)

  • Andningen ska vara rytmisk och regelbunden.

  • Du ska se hur nedre delen av bröstkorgen rör sig när du andas. Rör sig den övre delen är andningen för ytlig.


Tänk på att...

...du vid stress andas snabbare än vad du bör, vilket kan leda till trötthet, sämre immunförsvar och långsammare förbränning.
...när du andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen. Detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen går på sparlåga, du får ökad puls och stresshormoner pumpas ut.
...en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, något som leder till återhämtning och minskad stress.
...när du andas för snabbt får du brist på koldioxid, på grund av att du andas ut mer koldioxid än du producerar. Detta leder till att blodkärlen ihop sig och mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockersug.

Namn: Pia Lahdenperä
Ålder: 49 år
Sysselsättning: Kursledare inom andning samt nationell koordinator för den ideella organisationen Art of Living Sverige.
Bakgrund: Utbildade sig i Tyskland och Indien till lärare i organisationen Art of Living. Undervisade sedan i Spanien där hon bodde under 18 år. Bor sedan fem år i Sverige.
Övrigt: Pia har hållit andningskurser på många lite "udda" ställen: Bland annat i det spanska fängelset Ocana II utanför Madrid, för cancersjukhuset MD Anderson, på företag som Google, Eriksson och Ramböll.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år. 

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.

agneta_10_favoriter

Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Agneta Sjödin är en kvinna med många järn i elden. Som programledare på TV har hon arbetat i nästan 27 år. Men hon är också författare och släppte sin åttonde bok i  år. De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt sin inre resa. Idag känner hon sig starkare än någonsin och njuter av livet till fullo. Läs hennes tio bästa hälsotips.

one_pot_pasta

Supergod och snabb one-pot-pasta

Recept

En superenkel maträtt som slängs ihop på nolltid. En perfekt vardagsrätt och du slipper massa disk eftersom allt tillagas i en och samma kastrull. Använd gärna bönpasta för en glutenfri och proteinrik måltid.

ägg avokado

Så kan hormonerna hjälpa dig att hålla vikten

Kost

Det finns sätt att få hormonet leptin att arbeta för dig och hjälpa dig att hålla vikten. Här följer några tips. Studier visar att kostval, vanor och livsstilsförändringarkan påverka leptinhalterna på ett sådant sett att de bidrar till att göra det lättare att hålla en hälsosam kroppsvikt.

amanda

”Tack vare adaptogenerna har jag sluppit förkylningar”

Förkylning

Efter att Amanda Zetterqvist gått ut gymnasiet och börjat arbeta som frisör har hon varit förkyld varje månad och hemma från jobbet. Men för 1,5 år sedan fick hon höra talas om ett kosttillskott som ger snabb energi både mentalt som fysisk. – Tidigare var jag hemma från jobbet runt 30 dagar per år. Jag har haft två sjukdagar sedan jag började med adaptogenerna. Och när jag tar kosttillskottet håller jag energin under dagen och blir inte längre trött på eftermiddagarna, säger Amanda.