Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Alla behöver vila och återhämtning för att må bra och vara friska. Forskning visar att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist. Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner, vilket försvagar vår förmåga att stå emot virus- och bakterieangrepp. För lite sömn gör oss sämre rustade för influensa och förkylning.

Kliniska studier har visat att personer med god och tillräcklig sömn bättre kan handskas med infektioner.  De som sover minst blir oftare sjuka och mår sämst om de blir förkylda. God sömn ger lugn och ny energi, och kan även leda till ett effektivare immunförsvar.

 

Andra studier visar på kopplingen på sambandet mellan sömn och BMI. I takt med att vi sover mindre och sämre är det svårare att hålla vikten, och av att bara sova färre timmar och äta likadant kan vi gå upp vikt. Samma sak är det med stress. Lever vi länge under konstant stress så sover vi inte bara sämre, midjemåttet har en tendens att öka.

LÄS OCKSÅ: Sover du dåligt? Så kan sömnen bli bättre

Sömnbrist och hormonförändringar

Sömnbrist verkar också kunna orsaka förändringar i hormonnivåer, som i sin tur kan leda till fetma och övervikt. Hormon som leptin och ghrelin påverkas av våra sömnvanor. God och tillräcklig sömn balanserar produktionen av ghrelin som dämpar aptiten och stabiliserar produktionen av leptin, som även den har en neutraliserande inverkan på vår hungerkänsla.

Sömnens positiva inverkan på immunförsvar och viktkontroll har länge haft fokus i forskarvärlden. Sömnbrist har också i studier associerats till bland annat ökad typ 2-diabetesrisk och ökad risk för hjärtsjukdom.

Det är vanligt att i perioder ha sömnsvårigheter. De vanligaste är att drabbas av insomningsproblem, orolig sömn med många vakna perioder under natten samt att vakna alldeles för tidigt. Sömnstörningar går ofta hand i hand med stress och oro.

Om nattens återhämtning blir störd är det oftast svårt att prestera under dagen. Det blir som en ond cirkel för den som är drabbad. Och när tiden mellan sänggående och insomning blir längre och längre och antalet nattliga uppvaknanden ökar, ja, då blir det allt svårare att känna sig vaken och alert under dagen.

 

LÄS OCKSÅ: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Finna din hjälp mot sömnproblemen

Det kan vara riktigt plågsamt att ligga vaken och räkna ner hur timmarna tills väckarklockan ringer. Det finns olika sätt att komma till ro igen. Här kommer några:

  1. Magnesium är en mineral som hjälper kroppen att slappna av.
  2. Ett B-vtiaminkomplex kan minska stress och därmed hjälpa dig att komma till ro.
  3. Tillskott med valeriana, melissa, saffran eller johannesört kan hjälpa vid sömnlöshet.
  4. Motion och att vara utomhus gör dig tröttare på kvällen.
  5. Undvik kaffe, alkohol, socker och att äta före kraftigt innan läggdags.
  6. Prova gärna en kopp örtte med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle.
  7. L-tryptofan är en aminosyra som bidrar till god sömn.
  8. L-teanin är en aminosyra som minskar stress. Den finns i grönt te och i tablettform.
  9. Ett varmt bad på kvällen gör dig sömnigare.
  10. Var inte hungrig eller för mätt, det gör det svårare att somna.

Av Inger Palm



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.