Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Tips för att sova gott

* Magnesium är en mineral som är viktig för avslappning.

* Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex

* Tillskott med valeriana, melissa eller johannesört kan hjälpa vid sömnlöshet.

* Regelbunden motion, gärna på morgonen, är bra.

* Undvik socker och kaffe samt svart te innan läggdags.

* Drick en kopp örtte med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle. Det finns speciella kvällsteer som passar bra.

* L-tryptofan är en aminosyra som bidrar till god sömn och mindre spänningar.

* L-teanin är en aminosyra som minskar stress. Den finns i grönt te samt i tablettform. Grönt te innehåller dock lite koffein som kan vara uppiggande.

* Ta gärna ett varmt bad eller ett varmt fotbad innan läggdags.

* Lägg dig inte hungrig men inte heller övermätt.

* Vaknar du mitt i natten och ligger och grubblar - ta med ett papper och en penna och skriv snabbt vad du funderar på. Då kan man oftast slappna av igen och slipper ligga och älta bekymmer.

Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.
Vanligast är insomningsproblem eller plötsliga uppvaknande ur sömnen.
Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt.

Sömnen påverkar vårt immunförsvar
Det är lätt att tänka sig att vi behöver vila och återhämtning för att hålla oss friska men nu är det också bevisat vetenskapligt. Ny forskning har visat att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist. Kapaciteten att hålla blodet rent från inkräktande virus och bakterier sjunker, liksom tillverkningen av viktiga signalämnen. Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner. Sammantaget försvagar detta vår förmåga att stå emot virus- och bakterieangrepp. För lite sömn gör oss alltså enkelt uttryckt sämre rustade för både motståndskraft mot influensa och förkylning.

► Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

Mer motståndskraftig infektioner
Det senaste är att man nu dessutom, via en ny klinisk studie, visat att personer med god och tillräcklig sömn står bättre emot infektioner. Man visade att de som sov minst blev oftast sjuka och mådde sämst under infektionens förlopp. Personer som hade sovit i genomsnitt mindre än sju timmar per natt löpte tre gånger så stor risk att insjukna. God sömn kan alltså, förutom att ge harmoni, lugn och ny energi, även leda till ett bättre och effektivare immunförsvar.

 

Dålig sömn kan leda till övervikt
Flera publicerade studier har pekat på sambandet mellan sömn och BMI. De senaste decennierna har utvecklingen gått mot att fler och fler sover endast sex timmar per natt eller ännu mindre. Samtidigt noteras att genomsnitts-BMI under samma period har ökat markant. Såväl dålig sömn som övervikt är allmänt förekommande problem i västvärlden. Vi stressar och oroar oss mer, har ofta ett alltför högt levnadstempo och har svårt att varva ner. Detta kan i sin tur leda till sömnsvårigheter. Fler och fler forskare ägnar uppmärksamhet åt sambandet mellan BMI och bristfällig sömn – ett samband som blir alltmer uppenbart.

Sömnbrist kan ge hormonförändringar, fetma och övervikt
Man har idag vetenskapligt bevisat att sömnbrist orsakar förändringar i hormonnivåer som i sin tur kan leda till fetma och övervikt. Hormon som leptin och ghrelin påverkas av våra sömnvanor. God och tillräcklig sömn balanserar produktionen av ghrelin som dämpar aptiten och stabiliserar produktionen av leptin, som även den har en neutraliserande inverkan på vår hungerkänsla.

► Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Inverkan på hela hälsotillståndet
Sömnens positiva inverkan på immunförsvar och viktkontroll har starkt fokus i forskarvärlden. Men det finns fler intressanta fynd i forskarvärlden kring sömnens inverkan på vårt hälsotillstånd. Sömnbrist har också i studier associerats till bland annat ökad diabetesrisk och ökad risk för hjärtsjukdom.

Var tionde svensk lider i det tysta
Omkring tio procent av alla svenskar lider periodvis av plågsamma sömnsvårigheter. De vanligaste formerna av sömnstörning är insomningsproblem, orolig sömn med många vakna perioder under natten samt för tidigt uppvaknande. Många lider av alla dessa sömnstörningar på en och samma gång och ofta i kombination med stress och oro.

Om nattens återhämtning blir störd är det ytterst svårt att prestera på topp under dagen. Det blir som en ond cirkel för den som är drabbad. Stressen och nervositeten för att inte få tillräckligt med sömn blir övermäktig. Perioden mellan sänggående och insomning blir längre och längre och antalet nattliga uppvaknanden ökar. Det blir allt svårare att hålla tempot uppe på dagtid.

 

► Läs också: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Svårt att finna hjälp mot sömnproblemen
Vi vet alla hur plågsamt det är att ligga vaken och räkna ner hur timmarna blir färre och färre tills väckarklockan ringer. Stress, insomningssvårigheter, oregelbunden sömn och alltför tidigt uppvaknande i vargtimmen ackompanjerat av plågsamma orostillstånd. Så vanligt men så svårt att råda bot på. Vår uppskruvade tillvaro med krav, nervositet och fartfyllda omgivningar stämmer inte bra överens med rofylld sömn.

Hjälp att att hitta lugnet
Att hitta lösningar på sömnproblemen är inte helt enkelt. Många kan intyga svårigheten att försöka hitta tillbaka till lugnet igen. Lugnet - som ska leda till harmonisk sömn. Yoga, avslappning och lyssna på stillsam musik kan i värsta fall bara bli ytterligare måsten som leder till ännu mer stress. En del söker stöd av läkemedel för att hitta vägen till sömnen . Vissa blir hjälpta, andra får stora svårigheter med biverkningar från preparaten. Många beskriver en känsla av ”tungt huvud” vid uppvaknandet. Man känner sig som om man ”varit sövd, men inte blivit utsövd”. En del beskriver fenomenet som om ”man får inte tillräcklig drömsömn”.

► Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Av Margareta Nilsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Tips för att sova gott

* Magnesium är en mineral som är viktig för avslappning.

* Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex

* Tillskott med valeriana, melissa eller johannesört kan hjälpa vid sömnlöshet.

* Regelbunden motion, gärna på morgonen, är bra.

* Undvik socker och kaffe samt svart te innan läggdags.

* Drick en kopp örtte med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle. Det finns speciella kvällsteer som passar bra.

* L-tryptofan är en aminosyra som bidrar till god sömn och mindre spänningar.

* L-teanin är en aminosyra som minskar stress. Den finns i grönt te samt i tablettform. Grönt te innehåller dock lite koffein som kan vara uppiggande.

* Ta gärna ett varmt bad eller ett varmt fotbad innan läggdags.

* Lägg dig inte hungrig men inte heller övermätt.

* Vaknar du mitt i natten och ligger och grubblar - ta med ett papper och en penna och skriv snabbt vad du funderar på. Då kan man oftast slappna av igen och slipper ligga och älta bekymmer.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.