11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Idag, den 25 maj, uppmärksammas Internationella sköldkörteldagen.
Underproduktion av sköldkörtelhormon, eller hypotyreos, är den vanligaste av sköldkörtelns sjukdomar.
Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om vad du ska göra – och inte göra – för att må bättre. Och hur du förebygger sjukdomen i första hand. 

Sköldkörtelsjukdomar är vanligt och drabbar omkring fem procent av befolkningen, i första hand kvinnor.
Den vanligaste formen hypotyreos drabbar cirka 2-3 procent av alla kvinnor, vilka insjuknar 5-10 gånger oftare än män.

► Läs också: Allt fler får sköldkörtel- och binjureutmattning

 
porträttbild på Zarah Öberg

Näringsterapeuten Zarah Öberg.

Varför får man problem med sköldkörteln?
Kureras näringsexpert Zarah Öberg svarar:
– Sköldkörtelproblem uppstår ofta på grund av näringsbrister, antingen på grund av bristfälligt näringsintag eller dålig matsmältning. Långvarig stress kan vara en annan anledning. För att sköldkörtelhormoner ska bildas krävs jod och aminosyran tyrosin. Utan dessa näringsämnen kan inte hormonerna bildas och då finns inte heller tillräckligt med hormon för kroppens celler. Brist på hormoner kan även bero på mineralbrist, då framförallt selen som är en nödvändighet för att konvertera det mindre aktiva T4-hormonet till det aktiva T3. Utan tillräckligt med hormon eller för liten mängd av det hormon som är aktivt, minskar cellernas energiproduktion (ATP-produktion), med sämre ork och försämrad ämnesomsättning som följd.

Ofta bra att öka näringstillförseln
Vanligtvis behandlas underfunktion i sköldkörteln med sköldkörtelhormoner via läkemedel som Levaxin, Thyroid och Armour Thyroid men det finns mycket man kan göra även på egen hand.
– Några av de saker man kan göra för att förbättra sitt tillstånd är att öka näringstillförseln, förbättra sin matsmältning och minska sin stress, säger Zarah Öberg – och delar med sig av fler tips till hjälp på naturlig väg.

11 tips för naturlig lindring vid hypotyreos:

 

1. Minimera stress
– Stress ökar risken att drabbas och försämrar chanserna att tillfriskna. Det stör inte bara sköldkörtel utan även binjurarna. Vid långvarig stress och hög frisättning av stresshormonet kortisol tänjer vi nämligen på deras funktion. Till slut orkar de inte längre frisätta de mängder med kortisol som krävs.
Binjurarna ligger ”före” sköldkörteln i det kroppsliga systemet och påverkas först av stress, berättar Zarah.
– Vid obehandlade binjurar kan därför problemet gå vidare till sköldkörteln, vilket alltså gör läkning av binjurarna det primära.

2. Stärk dina binjurar
– Uttröttade binjurar är ofta det första problemet vid sköldkörtelstörningar. Stärk dem så kickar sköldkörteln ofta igång automatiskt och återställer sin produktion av hormoner – förutsatt att inte symtomen kommer från tumör eller inflammation i sköldkörteln.

Hur stärker man sina binjurar? 
– En kombination av stöd för binjurarna – fråga efter ett binjureextrakt på din hälsokost – och tillförsel av viktiga näringsämnen kan förbättra symtomen avsevärt och, eller justera obalansen. För bäst resultat bör näringsterapi kompletteras med stresshantering, där stressrelaterade situationer elimineras och kombineras med meditation, avslappning, mental träning eller liknande avstressande övningar. Vid större problematik är det god idé att uppsöka en duktig näringsterapeut som kan hjälpa till med rekommendationer och doseringar.

3. Ta tillskott – för att få bukt på eventuella näringsbrister
– Eftersom en vanlig anledning till hypotyreos är näringsbrist är det viktigt att få bukt med den.
Många näringsämnen påverkar sköldkörteln. Jod är den mest kända och en viktig del i sköldkörtelns hormonproduktion. Vid brist får sköldkörteln problem att arbeta korrekt. Välj därför ett salt med tillsatt jod.

► Läs också: Så vet du om du har jodbrist

Zarah poängterar vikten av att undvika brist på selen och zink, som kan utlösa problemet i första hand.
Selen sänker nivån av antikroppar mot sköldkörteln och brist kan bidra till hypotyreos genom sin roll i omvandlingen från T4 till aktivt T3. Selen är även viktigt i enzymet IDI som ansvarar för omvandlingen av T4 till T3 i lever och njurar. Enzymet minskar märkbart vid selenbrist.
– Zinkbrist är vanligt vid underproduktion. Zink påverkar utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormonet TSH. Därför kan zinkbrist eller lågt zink i förhållande till koppar vara en bidragande orsak till låg sköldkörtelfunktion. Koppar och zink är nämligen så kallade antagonister och drar ner varandra.

► Läs också: Därför behöver du zink

Brist på järn och A-vitamin är vanligt i områden där människor får sköldkörtelsjukdomen struma, även om intaget av jod är tillräckligt. Järn är nödvändigt för omvandlingen av fenylanalin till tyrosin vilken kan minska kraftigt vid järnbrist. Många personer med hypotyreos svarar bra på terapeutiska doser A-vitamin.

► Läs också: Har du järnbrist?

– Vissa tillskott är därför att rekommendera vid sköldkörtelproblem. Det bör dock ske i samråd med läkare.

Exempel på bra tillskott vid hypotyreos är:

Binjureextrakt
Selen
zink
Multivitamin
Multimineral
Omega-3 (inflammtionshämmande)
C-vitamin (stöttar immunfösvaret och är viktigt för binjurarna)
Probiotika (stärker miljön i magen vilket är bra då ditt immunförsvar till 75 procent påverkas av din tarm)
Magnesium (sänker inflammationer och stressnivå, bidrar till bildandet av saltsyra som behövs till matsmältningen)
A-vitamin
Järn
D-vitamin (en mycket viktig vitamin för sköldkörteln och för kroppen över huvud taget)

► Läs också: 7 tecken på att du behöver vitaminer och mineraler

4. Ät bra – och regelbundet
 Mycket grönsaker och frukt, helst ekologiskt och utan tillsatser som till exempel glutamat. Även kallpressad olivolja, nötter och frön är bra för din sköldkörtel. Satsa på antiinflammatorisk kost, undvik hårda dieter, ät ofta och försök hålla blodsockret på en jämn nivå. Lågt blodsocker är väldigt påfrestande för uttröttade binjurar.

► Läs också: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat

5. Undvik vissa livsmedel
– Vissa livsmedel förvärrar symtomen. Till exempel kål, raps, sojaprodukter och cassavarot, då dessa innehåller stora mängder strumogena, goitrogena ämnen. Undvik även för mycket socker, stärkelse och snabba kolhydrater, inte minst eftersom detta leder till ett ojämnt blodsocker. Även mjölkprodukter är något många är överkänsliga mot utan att det visar sig i tester. Många människor upplever stor skillnad i sin hälsa när de utesluter detta.

► Läs också: Mycket mjölk kan korta livet

6. Prioritera sömn
– Så att binjurarna får behövlig vila. Vila och återhämtning är oerhört viktigt.

7. Undvik för mycket koffein
– Det tär på binjurarna.

8. Prioritera motion
– Men träna inte för hårt. Läs Zarah Öbergs svar på en läsarfråga om motion vid hypotyreos här

9. Undvik för mycket fluor
– Rent medicinskt hämmar fluor sköldkörtelns funktion eftersom det tar över platsen från jod i sköldkörtelhormonerna. I vanliga fall består sköldkörtelhormonerna av jod och aminosyran tyrosin, i kombination av till exempel 3 jod och 1 tyrosin (T3) och 1 jod och 2 tyrosin (T2). Men när du får i dig flour går det in och kopplar ihop sig med tyrosin så att det blir ett sköldkörtelhormon med flour och tyrosin, istället för med jod och tyrosin. Effekten blir att sköldkörtelhormonet inte fungerar som det ska i cellen.

► Läs också – Ny studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

10. Ät kokosfett
– Ett bra kallpressat, oraffinerat, ekologiskt kokosfett är stärkande för en låg sköldkörtel eftersom det hjälper kroppen att producera värme och energin går direkt till levern. Kokosfett bryts dessutom lätt bryts ner av kroppen.

► Läs också: Fakta om kokosfett

11. Undvik vissa läkemedel
– Som till exempel betablockerare och dopaminrelaterade läkemedel. Även SSRI-preparat/antidepressiva (eftersom de sänker kortisolnivåerna), värktabletter med acetylsalicylsyra och lugnande medel sägs kunna påverka metabolismen negativt.

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.