11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Idag, den 25 maj, uppmärksammas Internationella sköldkörteldagen.
Underproduktion av sköldkörtelhormon, eller hypotyreos, är den vanligaste av sköldkörtelns sjukdomar.
Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om vad du ska göra – och inte göra – för att må bättre. Och hur du förebygger sjukdomen i första hand. 

Sköldkörtelsjukdomar är vanligt och drabbar omkring fem procent av befolkningen, i första hand kvinnor.
Den vanligaste formen hypotyreos drabbar cirka 2-3 procent av alla kvinnor, vilka insjuknar 5-10 gånger oftare än män.

► Läs också: Allt fler får sköldkörtel- och binjureutmattning

 
porträttbild på Zarah Öberg

Näringsterapeuten Zarah Öberg.

Varför får man problem med sköldkörteln?
Kureras näringsexpert Zarah Öberg svarar:
– Sköldkörtelproblem uppstår ofta på grund av näringsbrister, antingen på grund av bristfälligt näringsintag eller dålig matsmältning. Långvarig stress kan vara en annan anledning. För att sköldkörtelhormoner ska bildas krävs jod och aminosyran tyrosin. Utan dessa näringsämnen kan inte hormonerna bildas och då finns inte heller tillräckligt med hormon för kroppens celler. Brist på hormoner kan även bero på mineralbrist, då framförallt selen som är en nödvändighet för att konvertera det mindre aktiva T4-hormonet till det aktiva T3. Utan tillräckligt med hormon eller för liten mängd av det hormon som är aktivt, minskar cellernas energiproduktion (ATP-produktion), med sämre ork och försämrad ämnesomsättning som följd.

Ofta bra att öka näringstillförseln
Vanligtvis behandlas underfunktion i sköldkörteln med sköldkörtelhormoner via läkemedel som Levaxin, Thyroid och Armour Thyroid men det finns mycket man kan göra även på egen hand.
– Några av de saker man kan göra för att förbättra sitt tillstånd är att öka näringstillförseln, förbättra sin matsmältning och minska sin stress, säger Zarah Öberg – och delar med sig av fler tips till hjälp på naturlig väg.

11 tips för naturlig lindring vid hypotyreos:

 

1. Minimera stress
– Stress ökar risken att drabbas och försämrar chanserna att tillfriskna. Det stör inte bara sköldkörtel utan även binjurarna. Vid långvarig stress och hög frisättning av stresshormonet kortisol tänjer vi nämligen på deras funktion. Till slut orkar de inte längre frisätta de mängder med kortisol som krävs.
Binjurarna ligger ”före” sköldkörteln i det kroppsliga systemet och påverkas först av stress, berättar Zarah.
– Vid obehandlade binjurar kan därför problemet gå vidare till sköldkörteln, vilket alltså gör läkning av binjurarna det primära.

2. Stärk dina binjurar
– Uttröttade binjurar är ofta det första problemet vid sköldkörtelstörningar. Stärk dem så kickar sköldkörteln ofta igång automatiskt och återställer sin produktion av hormoner – förutsatt att inte symtomen kommer från tumör eller inflammation i sköldkörteln.

Hur stärker man sina binjurar? 
– En kombination av stöd för binjurarna – fråga efter ett binjureextrakt på din hälsokost – och tillförsel av viktiga näringsämnen kan förbättra symtomen avsevärt och, eller justera obalansen. För bäst resultat bör näringsterapi kompletteras med stresshantering, där stressrelaterade situationer elimineras och kombineras med meditation, avslappning, mental träning eller liknande avstressande övningar. Vid större problematik är det god idé att uppsöka en duktig näringsterapeut som kan hjälpa till med rekommendationer och doseringar.

3. Ta tillskott – för att få bukt på eventuella näringsbrister
– Eftersom en vanlig anledning till hypotyreos är näringsbrist är det viktigt att få bukt med den.
Många näringsämnen påverkar sköldkörteln. Jod är den mest kända och en viktig del i sköldkörtelns hormonproduktion. Vid brist får sköldkörteln problem att arbeta korrekt. Välj därför ett salt med tillsatt jod.

► Läs också: Så vet du om du har jodbrist

Zarah poängterar vikten av att undvika brist på selen och zink, som kan utlösa problemet i första hand.
Selen sänker nivån av antikroppar mot sköldkörteln och brist kan bidra till hypotyreos genom sin roll i omvandlingen från T4 till aktivt T3. Selen är även viktigt i enzymet IDI som ansvarar för omvandlingen av T4 till T3 i lever och njurar. Enzymet minskar märkbart vid selenbrist.
– Zinkbrist är vanligt vid underproduktion. Zink påverkar utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormonet TSH. Därför kan zinkbrist eller lågt zink i förhållande till koppar vara en bidragande orsak till låg sköldkörtelfunktion. Koppar och zink är nämligen så kallade antagonister och drar ner varandra.

► Läs också: Därför behöver du zink

Brist på järn och A-vitamin är vanligt i områden där människor får sköldkörtelsjukdomen struma, även om intaget av jod är tillräckligt. Järn är nödvändigt för omvandlingen av fenylanalin till tyrosin vilken kan minska kraftigt vid järnbrist. Många personer med hypotyreos svarar bra på terapeutiska doser A-vitamin.

► Läs också: Har du järnbrist?

– Vissa tillskott är därför att rekommendera vid sköldkörtelproblem. Det bör dock ske i samråd med läkare.

Exempel på bra tillskott vid hypotyreos är:

Binjureextrakt
Selen
zink
Multivitamin
Multimineral
Omega-3 (inflammtionshämmande)
C-vitamin (stöttar immunfösvaret och är viktigt för binjurarna)
Probiotika (stärker miljön i magen vilket är bra då ditt immunförsvar till 75 procent påverkas av din tarm)
Magnesium (sänker inflammationer och stressnivå, bidrar till bildandet av saltsyra som behövs till matsmältningen)
A-vitamin
Järn
D-vitamin (en mycket viktig vitamin för sköldkörteln och för kroppen över huvud taget)

► Läs också: 7 tecken på att du behöver vitaminer och mineraler

4. Ät bra – och regelbundet
 Mycket grönsaker och frukt, helst ekologiskt och utan tillsatser som till exempel glutamat. Även kallpressad olivolja, nötter och frön är bra för din sköldkörtel. Satsa på antiinflammatorisk kost, undvik hårda dieter, ät ofta och försök hålla blodsockret på en jämn nivå. Lågt blodsocker är väldigt påfrestande för uttröttade binjurar.

► Läs också: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat

5. Undvik vissa livsmedel
– Vissa livsmedel förvärrar symtomen. Till exempel kål, raps, sojaprodukter och cassavarot, då dessa innehåller stora mängder strumogena, goitrogena ämnen. Undvik även för mycket socker, stärkelse och snabba kolhydrater, inte minst eftersom detta leder till ett ojämnt blodsocker. Även mjölkprodukter är något många är överkänsliga mot utan att det visar sig i tester. Många människor upplever stor skillnad i sin hälsa när de utesluter detta.

► Läs också: Mycket mjölk kan korta livet

6. Prioritera sömn
– Så att binjurarna får behövlig vila. Vila och återhämtning är oerhört viktigt.

7. Undvik för mycket koffein
– Det tär på binjurarna.

8. Prioritera motion
– Men träna inte för hårt. Läs Zarah Öbergs svar på en läsarfråga om motion vid hypotyreos här

9. Undvik för mycket fluor
– Rent medicinskt hämmar fluor sköldkörtelns funktion eftersom det tar över platsen från jod i sköldkörtelhormonerna. I vanliga fall består sköldkörtelhormonerna av jod och aminosyran tyrosin, i kombination av till exempel 3 jod och 1 tyrosin (T3) och 1 jod och 2 tyrosin (T2). Men när du får i dig flour går det in och kopplar ihop sig med tyrosin så att det blir ett sköldkörtelhormon med flour och tyrosin, istället för med jod och tyrosin. Effekten blir att sköldkörtelhormonet inte fungerar som det ska i cellen.

► Läs också – Ny studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

10. Ät kokosfett
– Ett bra kallpressat, oraffinerat, ekologiskt kokosfett är stärkande för en låg sköldkörtel eftersom det hjälper kroppen att producera värme och energin går direkt till levern. Kokosfett bryts dessutom lätt bryts ner av kroppen.

► Läs också: Fakta om kokosfett

11. Undvik vissa läkemedel
– Som till exempel betablockerare och dopaminrelaterade läkemedel. Även SSRI-preparat/antidepressiva (eftersom de sänker kortisolnivåerna), värktabletter med acetylsalicylsyra och lugnande medel sägs kunna påverka metabolismen negativt.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.