Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Underproduktion av sköldkörtelhormon, eller hypotyreos, är den vanligaste av sköldkörtelns sjukdomar.
Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om vad du ska göra – och inte göra – för att må bättre, och om hur du kan förebygga sjukdomen.

Sköldkörtelsjukdomar är vanliga och drabbar omkring fem procent av befolkningen, främst  kvinnor.
Den vanligaste formen är underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, och drabbar cirka 2-3 procent av alla kvinnor. Just kvinnor insjuknar 5-10 gånger oftare än män.

► Läs också: Allt fler får sköldkörtel- och binjureutmattning

porträttbild på Zarah Öberg

Näringsterapeuten Zarah Öberg.


Varför får man problem med sköldkörteln?

Kureras näringsexpert Zarah Öberg svarar:
– Sköldkörtelproblem uppstår ofta på grund av näringsbrister, antingen på grund av bristfälligt näringsintag eller dålig matsmältning. Långvarig stress kan vara en annan anledning.

– För att sköldkörtelhormoner ska bildas krävs jod och aminosyran tyrosin. Utan dessa näringsämnen kan inte hormonerna bildas, och då finns inte heller tillräckligt med hormon för kroppens celler.

 

– Brist på hormoner kan även bero på mineralbrist, och då framförallt selen som är en nödvändigt för att konvertera det mindre aktiva T4-hormonet till det aktiva T3. Utan tillräckligt med hormon eller för liten mängd av det hormon som är aktivt, minskar cellernas energiproduktion (ATP-produktion), med sämre ork och försämrad ämnesomsättning som följd.

 

Öka näringstillförseln

Vanligtvis behandlas underfunktion i sköldkörteln med sköldkörtelhormoner via läkemedel som Levaxin, Thyroid och Armour Thyroid men det finns mycket man kan göra även på egen hand.
– Några av de saker man kan göra för att förbättra sitt tillstånd är att öka näringstillförseln, förbättra sin matsmältning och minska sin stress, säger Zarah Öberg – och delar med sig av fler tips till hjälp på naturlig väg.

 

11 tips för naturlig lindring vid hypotyreos:

1. Minimera stress
– Stress ökar risken att bli drabbad och försämrar chanserna att tillfriskna. Det stör inte bara sköldkörtel utan även binjurarna. Vid långvarig stress och hög frisättning av stresshormonet kortisol tänjer vi nämligen på deras funktion. Till slut orkar de inte längre frisätta de mängder med kortisol som krävs.
Binjurarna ligger ”före” sköldkörteln i det kroppsliga systemet och påverkas först av stress, berättar Zarah.
– Vid obehandlade binjurar kan därför problemet gå vidare till sköldkörteln, vilket alltså gör läkning av binjurarna det primära.

2. Stärk dina binjurar
– Uttröttade binjurar är ofta det första problemet vid sköldkörtelstörningar. Stärk dem så kickar sköldkörteln ofta igång automatiskt och återställer sin produktion av hormoner – förutsatt att inte symtomen kommer från en tumör eller inflammation i sköldkörteln.

 

Så stärker du dina binjurar

Hur stärker man sina binjurar? 
– En kombination av stöd för binjurarna – fråga efter ett binjureextrakt på din hälsokost – och tillförsel av viktiga näringsämnen kan förbättra symtomen avsevärt och/eller justera obalansen. Att komplettera näringsterapi med stresshantering ger bäst resultat. En kombination av  meditation, avslappning, mental träning och liknande avstressande övningar tillsammans med ett medvetet arbete för att eliminera stressrelaterade situationer ger ofta gott resultat. Vid större problematik är det en god idé att uppsöka en duktig näringsterapeut som kan hjälpa till med rekommendationer och doseringar.

3. Ta tillskott – för att få bukt på eventuella näringsbrister
– Eftersom en vanlig anledning till hypotyreos är näringsbrist är det viktigt att få bukt med den.
Många näringsämnen påverkar sköldkörteln. Jod är den mest kända och en viktig del i sköldkörtelns hormonproduktion. Vid brist får sköldkörteln problem att arbeta korrekt. Välj därför ett salt med tillsatt jod.

► Läs också: Så vet du om du har jodbrist

Undvik brist på selen och zink

Zarah poängterar vikten av att undvika brist på selen och zink, som kan utlösa problemet i första hand.
Selen sänker nivån av antikroppar mot sköldkörteln och brist kan bidra till hypotyreos genom sin roll i omvandlingen från T4 till aktivt T3. Selen är även viktigt i enzymet IDI som ansvarar för omvandlingen av T4 till T3 i lever och njurar. Enzymet minskar märkbart vid selenbrist.
– Zinkbrist är vanligt vid underproduktion. Zink påverkar utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormonet TSH. Därför kan zinkbrist eller lågt zink i förhållande till koppar vara en bidragande orsak till låg sköldkörtelfunktion. Koppar och zink är nämligen så kallade antagonister och drar ner varandra.

 

► Läs också: Därför behöver du zink

Brist på järn och A-vitamin är vanligt i områden där människor får sköldkörtelsjukdomen struma, även om intaget av jod är tillräckligt. Järn är nödvändigt för omvandlingen av fenylanalin till tyrosin vilken kan minska kraftigt vid järnbrist. Många personer med hypotyreos svarar bra på terapeutiska doser A-vitamin.

Samråd med läkare om tillskott

► Läs också: Har du järnbrist?

– Vissa tillskott är därför att rekommendera vid sköldkörtelproblem. Det bör dock ske i samråd med läkare.

Exempel på bra tillskott vid hypotyreos är:

Binjureextrakt
Selen
Zink
Multivitamin
Multimineral
Omega-3 (inflammtionshämmande)
C-vitamin (stöttar immunfösvaret och är viktigt för binjurarna)
Probiotika (stärker miljön i magen vilket är bra, då tarmen påverkar immunförsvaret till hela 75 procent)
Magnesium (sänker inflammationer och stressnivå, bidrar till bildandet av saltsyra som kroppen behöver för matsmältningen)
A-vitamin
Järn
D-vitamin (en mycket viktig vitamin för sköldkörteln och för kroppen över huvud taget)

► Läs också: 7 tecken på att du behöver vitaminer och mineraler

Bra mat och god sömn

4. Ät bra - och regelbundet
 Mycket grönsaker och frukt, helst ekologiskt och utan tillsatser som till exempel glutamat. Även kallpressad olivolja, nötter och frön är bra för din sköldkörtel. Satsa på antiinflammatorisk kost, undvik hårda dieter, ät ofta och försök hålla blodsockret på en jämn nivå. Lågt blodsocker är väldigt påfrestande för uttröttade binjurar.

► Läs också: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat

5. Undvik vissa livsmedel
– Vissa livsmedel förvärrar symtomen. Till exempel kål, raps, sojaprodukter och cassavarot, då dessa innehåller stora mängder strumogena, goitrogena ämnen. Undvik även för mycket socker, stärkelse och snabba kolhydrater, inte minst eftersom detta leder till ett ojämnt blodsocker. Även mjölkprodukter är något många är överkänsliga mot utan att det visar sig i tester. Många människor upplever stor skillnad i sin hälsa när de utesluter detta.

 

► Läs också: Mycket mjölk kan korta livet

6. Prioritera sömn
– Så att binjurarna får behövlig vila. Vila och återhämtning är oerhört viktigt.

7. Undvik för mycket koffein
– Det tär på binjurarna.

 

Undvik vissa läkemedel

8. Prioritera motion
– Men träna inte för hårt. Läs Zarah Öbergs svar på en läsarfråga om motion vid hypotyreos här

9. Undvik för mycket fluor
– Rent medicinskt hämmar fluor sköldkörtelns funktion eftersom det tar över platsen från jod i sköldkörtelhormonerna. I vanliga fall består sköldkörtelhormonerna av jod och aminosyran tyrosin, i kombination av till exempel 3 jod och 1 tyrosin (T3) och 1 jod och 2 tyrosin (T2). Men när du får i dig flour går det in och kopplar ihop sig med tyrosin så att det blir ett sköldkörtelhormon med flour och tyrosin, istället för med jod och tyrosin. Effekten blir att sköldkörtelhormonet inte fungerar som det ska i cellen.

► Läs också - Ny studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

10. Ät kokosfett
– Ett bra kallpressat, oraffinerat, ekologiskt kokosfett är stärkande för en låg sköldkörtel eftersom det hjälper kroppen att producera värme och energin går direkt till levern. Kroppen har dessutom lätt att bryta ner kokosfett.

► Läs också: Fakta om kokosfett

11. Undvik vissa läkemedel
– Som till exempel betablockerare och dopaminrelaterade läkemedel. Även SSRI-preparat/antidepressiva (eftersom de sänker kortisolnivåerna), värktabletter med acetylsalicylsyra och lugnande medel kan påverka metabolismen negativt.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

 

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

 

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Kost

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

glad gravid kvinna

Vanliga värktabletter kan påverka fostret

Gravid/barn

Paracetamol är en smärtdämpande substans som finns i värktabletter som Alvedon. En studie vid Karlstad universitet visar att paracetamol kan påverka fostret negativt. – Vi säger inte att kvinnor helt ska sluta ta paracetamol, men man bör överväga om man behöver ta den varje gång, säger Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap.

 

Hund sträcker fram tassen till pojke

Så undersöker du din hund hemma 

Husdjur

Om du regelbundet känner igenom din hund och lär dig hur den ser ut och beter sig så upptäcker du snabbt när något avviker. Det säger veterinären Sara Klinga Myr som har skrivit en pedagogisk handbok för stora och små som vill lära sig att undersöka sin hund på egen hand.

Ung kvinna ligger på soffa och håller i temugg

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektiva blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka varmt te med örterna i utspädd form kan också hjälpa.