Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Underproduktion av sköldkörtelhormon, eller hypotyreos, är den vanligaste av sköldkörtelns sjukdomar.
Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om vad du ska göra – och inte göra – för att må bättre, och om hur du kan förebygga sjukdomen.

Sköldkörtelsjukdomar är vanliga och drabbar omkring fem procent av befolkningen, främst  kvinnor.
Den vanligaste formen är underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, och drabbar cirka 2-3 procent av alla kvinnor. Just kvinnor insjuknar 5-10 gånger oftare än män.

► Läs också: Allt fler får sköldkörtel- och binjureutmattning

porträttbild på Zarah Öberg

Näringsterapeuten Zarah Öberg.

Varför får man problem med sköldkörteln?

Kureras näringsexpert Zarah Öberg svarar:
– Sköldkörtelproblem uppstår ofta på grund av näringsbrister, antingen på grund av bristfälligt näringsintag eller dålig matsmältning. Långvarig stress kan vara en annan anledning.

– För att sköldkörtelhormoner ska bildas krävs jod och aminosyran tyrosin. Utan dessa näringsämnen kan inte hormonerna bildas, och då finns inte heller tillräckligt med hormon för kroppens celler.

 

– Brist på hormoner kan även bero på mineralbrist, och då framförallt selen som är en nödvändigt för att konvertera det mindre aktiva T4-hormonet till det aktiva T3. Utan tillräckligt med hormon eller för liten mängd av det hormon som är aktivt, minskar cellernas energiproduktion (ATP-produktion), med sämre ork och försämrad ämnesomsättning som följd.

 

Öka näringstillförseln

Vanligtvis behandlas underfunktion i sköldkörteln med sköldkörtelhormoner via läkemedel som Levaxin, Thyroid och Armour Thyroid men det finns mycket man kan göra även på egen hand.
– Några av de saker man kan göra för att förbättra sitt tillstånd är att öka näringstillförseln, förbättra sin matsmältning och minska sin stress, säger Zarah Öberg – och delar med sig av fler tips till hjälp på naturlig väg.

 

11 tips för naturlig lindring vid hypotyreos:

1. Minimera stress
– Stress ökar risken att bli drabbad och försämrar chanserna att tillfriskna. Det stör inte bara sköldkörtel utan även binjurarna. Vid långvarig stress och hög frisättning av stresshormonet kortisol tänjer vi nämligen på deras funktion. Till slut orkar de inte längre frisätta de mängder med kortisol som krävs.
Binjurarna ligger ”före” sköldkörteln i det kroppsliga systemet och påverkas först av stress, berättar Zarah.
– Vid obehandlade binjurar kan därför problemet gå vidare till sköldkörteln, vilket alltså gör läkning av binjurarna det primära.

2. Stärk dina binjurar
– Uttröttade binjurar är ofta det första problemet vid sköldkörtelstörningar. Stärk dem så kickar sköldkörteln ofta igång automatiskt och återställer sin produktion av hormoner – förutsatt att inte symtomen kommer från en tumör eller inflammation i sköldkörteln.

 

Så stärker du dina binjurar

Hur stärker man sina binjurar? 
– En kombination av stöd för binjurarna – fråga efter ett binjureextrakt på din hälsokost – och tillförsel av viktiga näringsämnen kan förbättra symtomen avsevärt och/eller justera obalansen. Att komplettera näringsterapi med stresshantering ger bäst resultat. En kombination av  meditation, avslappning, mental träning och liknande avstressande övningar tillsammans med ett medvetet arbete för att eliminera stressrelaterade situationer ger ofta gott resultat. Vid större problematik är det en god idé att uppsöka en duktig näringsterapeut som kan hjälpa till med rekommendationer och doseringar.

3. Ta tillskott – för att få bukt på eventuella näringsbrister
– Eftersom en vanlig anledning till hypotyreos är näringsbrist är det viktigt att få bukt med den.
Många näringsämnen påverkar sköldkörteln. Jod är den mest kända och en viktig del i sköldkörtelns hormonproduktion. Vid brist får sköldkörteln problem att arbeta korrekt. Välj därför ett salt med tillsatt jod.

► Läs också: Så vet du om du har jodbrist

Undvik brist på selen och zink

Zarah poängterar vikten av att undvika brist på selen och zink, som kan utlösa problemet i första hand.
Selen sänker nivån av antikroppar mot sköldkörteln och brist kan bidra till hypotyreos genom sin roll i omvandlingen från T4 till aktivt T3. Selen är även viktigt i enzymet IDI som ansvarar för omvandlingen av T4 till T3 i lever och njurar. Enzymet minskar märkbart vid selenbrist.
– Zinkbrist är vanligt vid underproduktion. Zink påverkar utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormonet TSH. Därför kan zinkbrist eller lågt zink i förhållande till koppar vara en bidragande orsak till låg sköldkörtelfunktion. Koppar och zink är nämligen så kallade antagonister och drar ner varandra.

 

► Läs också: Därför behöver du zink

Brist på järn och A-vitamin är vanligt i områden där människor får sköldkörtelsjukdomen struma, även om intaget av jod är tillräckligt. Järn är nödvändigt för omvandlingen av fenylanalin till tyrosin vilken kan minska kraftigt vid järnbrist. Många personer med hypotyreos svarar bra på terapeutiska doser A-vitamin.

Samråd med läkare om tillskott

► Läs också: Har du järnbrist?

– Vissa tillskott är därför att rekommendera vid sköldkörtelproblem. Det bör dock ske i samråd med läkare.

Exempel på bra tillskott vid hypotyreos är:

Binjureextrakt
Selen
Zink
Multivitamin
Multimineral
Omega-3 (inflammtionshämmande)
C-vitamin (stöttar immunfösvaret och är viktigt för binjurarna)
Probiotika (stärker miljön i magen vilket är bra, då tarmen påverkar immunförsvaret till hela 75 procent)
Magnesium (sänker inflammationer och stressnivå, bidrar till bildandet av saltsyra som kroppen behöver för matsmältningen)
A-vitamin
Järn
D-vitamin (en mycket viktig vitamin för sköldkörteln och för kroppen över huvud taget)

► Läs också: 7 tecken på att du behöver vitaminer och mineraler

Bra mat och god sömn

4. Ät bra - och regelbundet
 Mycket grönsaker och frukt, helst ekologiskt och utan tillsatser som till exempel glutamat. Även kallpressad olivolja, nötter och frön är bra för din sköldkörtel. Satsa på antiinflammatorisk kost, undvik hårda dieter, ät ofta och försök hålla blodsockret på en jämn nivå. Lågt blodsocker är väldigt påfrestande för uttröttade binjurar.

► Läs också: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat

5. Undvik vissa livsmedel
– Vissa livsmedel förvärrar symtomen. Till exempel kål, raps, sojaprodukter och cassavarot, då dessa innehåller stora mängder strumogena, goitrogena ämnen. Undvik även för mycket socker, stärkelse och snabba kolhydrater, inte minst eftersom detta leder till ett ojämnt blodsocker. Även mjölkprodukter är något många är överkänsliga mot utan att det visar sig i tester. Många människor upplever stor skillnad i sin hälsa när de utesluter detta.

 

► Läs också: Mycket mjölk kan korta livet

6. Prioritera sömn
– Så att binjurarna får behövlig vila. Vila och återhämtning är oerhört viktigt.

7. Undvik för mycket koffein
– Det tär på binjurarna.

 

Undvik vissa läkemedel

8. Prioritera motion
– Men träna inte för hårt. Läs Zarah Öbergs svar på en läsarfråga om motion vid hypotyreos här

9. Undvik för mycket fluor
– Rent medicinskt hämmar fluor sköldkörtelns funktion eftersom det tar över platsen från jod i sköldkörtelhormonerna. I vanliga fall består sköldkörtelhormonerna av jod och aminosyran tyrosin, i kombination av till exempel 3 jod och 1 tyrosin (T3) och 1 jod och 2 tyrosin (T2). Men när du får i dig flour går det in och kopplar ihop sig med tyrosin så att det blir ett sköldkörtelhormon med flour och tyrosin, istället för med jod och tyrosin. Effekten blir att sköldkörtelhormonet inte fungerar som det ska i cellen.

► Läs också - Ny studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

10. Ät kokosfett
– Ett bra kallpressat, oraffinerat, ekologiskt kokosfett är stärkande för en låg sköldkörtel eftersom det hjälper kroppen att producera värme och energin går direkt till levern. Kroppen har dessutom lätt att bryta ner kokosfett.

► Läs också: Fakta om kokosfett

11. Undvik vissa läkemedel
– Som till exempel betablockerare och dopaminrelaterade läkemedel. Även SSRI-preparat/antidepressiva (eftersom de sänker kortisolnivåerna), värktabletter med acetylsalicylsyra och lugnande medel kan påverka metabolismen negativt.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Sköldkörteln är en hormonproducerande körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen. Sköldkörtelns hormoner, tyreoideahormoner, går direkt ut i blodet och påverkar cellernas ämnesomsättning.

Underproduktion av sköldkörtelhormon går under benämningen hypertyros och innebär låg ämnesomsättning. Det är vanligare än överproduktion av sköldkörtelhormon, vilket går under benämningen hyperthyreos och innebär förhöjd ämnesomsättning.

De vanligaste orsakerna till underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är globalt endemisk jodbrist samt ett autoimmunt tillstånd benämnt Hashimotos thyroidit vilket är vanligaste orsaken i I-länderna.
Källa: Wikipedia, Vårdguiden, Internetmedicin.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.