Salt

Så vet du om du har jodbrist

Trött, nedstämd, frusen och svårt att hålla vikten? Då skulle du kunna ha brist på jod. Kureras kostrådgivare och personliga tränare Carolin Helt berättar mer.

Funktion
Spårämnet jod krävs för att kroppen ska kunna fungera optimalt. Jod ansvarar för produktionen av kroppens alla hormoner. Det mesta av kroppens jod finns i sköldkörteln och i sköldkörtelhormonerna T3 och T4. Jod är även viktig för tillväxten av hår, naglar och tänder.

Risk för brist
Det är främst kvinnor, gravida, ammande och personer som äter mycket färdigmat eller äter saltfattig kost som riskerar att drabbas av brist.
Sedan 1920-talet jodberikas bordssalt i Sverige men storkök och livsmedelsindustrin använder ofta oberikat salt av kostnadsskäl. Flingsalt och havssalt har blivit mycket populärt, och här ska man känna till att dessa oftast inte är jodberikade.

 

Nedsatt sköldkörtelfunktion
Brist på spårämnet jod kan leda till struma och hormonsjukdomen hypotyreos och det är också den vanligaste orsaken till dessa sjukdomar. Omkring 170 000 svenskar är drabbade, majoriteten av de drabbade är kvinnor.
Hypotyreos innebär att sköldkörteln producerar för lite av hormonet tyroxin (T4), struma innebär att sköldkörteln förstoras. Ämnesomsättningen sänks och gör att hela kroppen går på sparlåga.

Symptom vid brist
Trött, frusen, nedstämd, viktuppgång, torr hud och håravfall är några symptom. Dessa symptom kan framträda utan att sjukdom är konstaterad. Jodbrist och nedsatt sköldkörtelfunktion ger sig till känna på samma sätt. Infektionskänslighet, dålig cirkulation, kalla händer och fötter, PMS, förstoppning, muskel kramper och muskelsvaghet kan vara ytterligare symptom på brist. Hos barn kan jodbrist leda till hämmad tillväxt och mental utveckling.

Bra att veta
Jod ökar kroppens avgiftning av giftiga metaller som aluminium, kadmium, bly och kvicksilver. Det används även förebyggande mot radioaktivt avfall.

Livsmedel rika på jod
De jodrikaste källorna är alger, fisk och skaldjur. För de allra flesta är jodberikat salt det säkraste sättet att få i sig tillräckligt med jod. 70 procent av allt jod förstörs vid tillagning. Kombu, Arame, Nori, och Dulse är  alger som är näringsrika livsmedel som förutom jod innehåller många andra spåämnen. Kelp är en tångsort med liknande innehåll.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid

tyngdlyftare och joggare

Benträning avgörande för hjärnans hälsa enligt ny forskning

Forskning

Att träna benen är inte är inte bara för tyngdlyftare eller något vi ska göra för att hålla dem snygga. Ny forskning visar att vi är beroende av signaler från våra benmuskler för att ha god nerv- och hjärnhälsa. Studien sprider nytt ljus över flera viktiga hälsofrågor och visar att starka ben är en god investering för framtiden.