Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Helena leker med barnen

Foto: Eva Finder

Ännu en förkylning?

Innan Helena blev gravid för andra gången brukade hon bli sjuk flera gånger per år, vilket påverkade både hennes jobb och privatliv. Hon bestämde sig för att försöka förstärka sitt immunförsvar och få stopp på de ständiga förkylningarna – och lyckades.

En vanlig dag börjar redan klockan sex med frukost till hela familjen. Som mamma till fyra barn i olika åldrar blir det inte mycket sömn, de senaste tre åren har Helena varit gravid två gånger, fött tvillingar och arbetar nu heltid som försäkringsmäklare. För Helena är det extremt viktigt att vara alert och på benen, då hela familjen är beroende av henne.
För ett par år sedan var Helena sjuk några gånger varje år, vilket påverkade både hennes arbete och privatliv. När Helena blev gravid för andra gången med Alexander som idag är tre år fattade hon ett par livsavgörande val - att må bra och stärka sitt immunförsvar för att få stopp på ständiga förkylningar.
Förutom ett aktivare liv med regelbunden träning började Helena med Immolina för att stärka immunförsvaret och minska risken för att bli sjuk.
– Två kapslar om dagen har gjort mitt immunförsvar starkare, med dagisbaciller och annat som ständigt oroar är det skönt att veta att jag har gjort allt jag kan för att hålla mig frisk, säger Helena.

Hur undviker man att drabbas?
Hösten och vintern är här med nya influensor och förkylningar. Finns det ingenting man kan göra för att undvika att drabbas? Vi växlar mellan fuktig kyla utomhus och instängdhet i torra varma inomhusmiljöer. Vi hostar och nyser på varandra och får hem snoriga barn från dagis och skolor, det är ingen bra utgångspunkt för att hålla sig frisk.
Traditionellt försöker vi mildra symptomen då vi drabbats, men mer kunskap finns nu för att vi ska våga satsa på riktig förebyggande egenvård. Mikroalger, eller rättare cyanobakterier, probiotikaprodukter med ”de goda bakterierna” och produkter innehållande olika jästsvampar är populära och etablerade som bra verktyg för att skapa ett extra skydd och förebygga infektioner. Gemensamt för alla dessa produkter är att de mikroorganismer de innehåller (bakterier och svampar) alla ger upphov till en svarsreaktion i vår tarmslemhinna då vi äter av dem.

 

Tarmbakterier utgör en viktig del av vår "normalflora"
Tarmen är ett mycket komplext organ där inte bara upptag av näringsämnen och energi från födan tas upp. Tarmen innehåller också en mycket stor mängd bakterier som vi lever i symbios med och som i normalfallet inte ger upphov till sjukdomar utan i stället är en del av försvaret mot sjukdom. Dessa tarmbakterier utgör en del av vår ”normalflora” som vi av flera anledningar är beroende av. En normalflora som får mycket stryk av upprepade antibiotikakurer är till exempel inte alls lika effektiv när det gäller att skydda oss mot bakterier som ger sjukdomar, men normalflorans tarmbakterier utgör också en del av själva matsmältningen och även den blir lidande om sammansättningen eller antalet bakterier i normalfloran allvarligt rubbas.
Om nu normalfloran är mycket talrik, vad spelar då tillskott av andra mikroorganismer för roll? Jo, i tarmväggen finns det en mycket stark närvaro av celler och vävnader som tillhör vårt immunsystem. Tarminnehållet ”övervakas” kontinuerligt av specialiserade immunförsvarsceller. Man kan likna det vid övervakningskameror i tunnelbanan. Om övervakningskamerorna registrerar att ett tåg fullt av huliganer släpper av dem vid en viss station och att de där ställer till bråk och förstör så är det viktigt att säkerhetssystemet kan vidta åtgärder. Om vi fortsätter jämförelsen kan säkerhetssystemet se till att andra stationer larmas, att tågtrafiken ställs in eller att man sätter saneringspatruller i beredskap om fler huliganer upptäcks. Enligt denna liknelse ger probiotika, mikroalger och jästsvampar alla upphov till signalering i ”övervaknings och säkerhetssystemet” utan att för dens skull starta några alarmreaktioner. Det har dock visats i ett flertal vetenskapliga studier att om man låter kroppens naturliga ”övervakningssystem” reagera på vissa bestämda arter av jästsvampar, bakterier eller mikroalger så kan man få mycket gynnsamma effekter.

Positiva effekter på immunförsvaret
Ett exempel på sådan gynnsam signalering får man av ett extrakt från Spirulina-algen. Detta extrakt är framtaget av forskare på National Center for Natural Products Reserach vid Mississippiuniversitetet i USA. Där har man dels etablerat testsystem med vilka man kan avgöra vilka naturprodukter eller extrakt som är effektivast och dels jämfört ett stort antal naturprodukter med avseende på positiva effekter för immunsystemet. Deras studier av hur signaleringen går till och vilka effekter man kan spåra i har publicerats i ett flertal artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Det mest effektiva naturproduktextraktet finns nu på marknaden och heter Immolina.
Immolina har på senare tid även närmare beskrivits i ett par välkontrollerade produktspecifika studier och man har funnit belägg för att de resultat man funnit i modellsystem med celler i odling respektive djurförsök även gäller för människor. Två kapslar Immolina per dag ger betydligt fler försvarsceller ute i blodbanan och ett förstärkt skydd mot hotande infektioner.
Att på ett naturligt sätt använda kroppens egna signalsystem för att höja beredskapen och förmågan att skydda sig mot höstens och vinterns alla förkylningar och influensor är en attraktiv möjlighet som fler och fler använder sig av. Det finns många nöjda användare som beskriver hur de med hjälp av Immolina kunnat förbli friska och fortsätta med alla göromål trots att de tidigare ofta varit förkylda eller åkt på smitta från småbarn.

Av Margaretha Nilsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

 

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?