Behåll hjärnan med träning

”Behåll” hjärnan med träning

Hjärnan krymper med åldern men allt mer forskning visar på att det går att bromsa minskningen av hjärnan och behålla dess plasticitet och kapacitet genom fysisk träning. Fysisk aktivitet och träning har visat sig öka blodflödet till hjärnan med 20 procent.

Forskning visar att det går att hålla hjärnan ung genom fysisk aktivitet. Största effekten går att se i kopplingarna mellan pann- och tinninglob. Det finns studier som visar på att barn blir bättre på matematik genom att vara fysisk aktiva.

Blodflödet till hjärnan ökar
Det som händer vid fysisk aktivitet som exempelvis när man är ute och springer, promenerar, styrketränar eller utövar annan fysisk aktivitet, är att blodflödet till hjärnan ökar. Man ser en ökning med ungefär 20 procent och på lång sikt bidrar det till en effektivare hjärna. Hjärnan blir mer formbar, flexibel och nervkopplingarna mellan de olika delarna i hjärnan, blir bättre.

 

LÄS OCKSÅ: Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Bättre på att hantera stress
Träning visar sig också öka kroppens förmåga att hantera stress och ökar koncentrationsförmågan. Hjärnan och kroppens förmåga att hantera stresshormon som kortisol, ökar vid träning. Även produktionen av belöningshormonet dopamin ökar. Det gör att vi mår bättre och får lättare att hantera vardagen och dess olika stressmoment.

LÄS OCKSÅ: Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

Minskar tillbakabildandet av hjärnan
I en amerikansk studie där 20.000 äldre kvinnor studerats under två årtionden, gick det att se att de kvinnor som var fysiskt aktiva hade bättre minne och koncentrationsförmåga. Ju mer aktiva kvinnorna var desto långsammare krympte strukturer i hjärnan som pann- och frontallob. Dessa områden i hjärnan ansvarar för många avancerade mentala egenskaper. Träning gör att vi mår bättre, blir bättre på att hantera stress, mer kreativa och kanske även smartare.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Påverkar även personligheten
I studien verkade det även som om träning påverkade personligheten. Personer som levde ett mer aktivt liv med fysisk träning, tenderade till att ha mindre ångest och var även lite mindre cyniska. Förklaringen anses vara att personligheten delvis kan kopplas samman med olika ämnen i hjärnan, som exempelvis dopamin, serotonin och noradrenalin, vilka påverkas av fysisk träning.

Av Miriam Granat

Källa: Forskare: ”Träning gör dig smart” av Pierre Martin & Linus Brohult, SVT Vetenskap, 2016.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.