Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Behåll hjärnan med träning

”Behåll” hjärnan med träning

Hjärnan krymper med åldern men allt mer forskning visar på att det går att bromsa minskningen av hjärnan och behålla dess plasticitet och kapacitet genom fysisk träning. Fysisk aktivitet och träning har visat sig öka blodflödet till hjärnan med 20 procent.

Forskning visar att det går att hålla hjärnan ung genom fysisk aktivitet. Största effekten går att se i kopplingarna mellan pann- och tinninglob. Det finns studier som visar på att barn blir bättre på matematik genom att vara fysisk aktiva.

Blodflödet till hjärnan ökar

Det som händer vid fysisk aktivitet som exempelvis när man är ute och springer, promenerar, styrketränar eller utövar annan fysisk aktivitet, är att blodflödet till hjärnan ökar. Man ser en ökning med ungefär 20 procent och på lång sikt bidrar det till en effektivare hjärna. Hjärnan blir mer formbar, flexibel och nervkopplingarna mellan de olika delarna i hjärnan, blir bättre.

 

LÄS OCKSÅ: Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Bättre på att hantera stress

Träning visar sig också öka kroppens förmåga att hantera stress och ökar koncentrationsförmågan. Hjärnan och kroppens förmåga att hantera stresshormon som kortisol, ökar vid träning. Även produktionen av belöningshormonet dopamin ökar. Det gör att vi mår bättre och får lättare att hantera vardagen och dess olika stressmoment.

LÄS OCKSÅ: Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

Minskar tillbakabildandet av hjärnan

I en amerikansk studie där 20.000 äldre kvinnor studerats under två årtionden, gick det att se att de kvinnor som var fysiskt aktiva hade bättre minne och koncentrationsförmåga. Ju mer aktiva kvinnorna var desto långsammare krympte strukturer i hjärnan som pann- och frontallob. Dessa områden i hjärnan ansvarar för många avancerade mentala egenskaper. Träning gör att vi mår bättre, blir bättre på att hantera stress, mer kreativa och kanske även smartare.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Påverkar även personligheten

I studien verkade det även som om träning påverkade personligheten. Personer som levde ett mer aktivt liv med fysisk träning, tenderade till att ha mindre ångest och var även lite mindre cyniska. Förklaringen anses vara att personligheten delvis kan kopplas samman med olika ämnen i hjärnan, som exempelvis dopamin, serotonin och noradrenalin, vilka påverkas av fysisk träning.

Av Miriam Granat

Källa: Forskare: ”Träning gör dig smart” av Pierre Martin & Linus Brohult, SVT Vetenskap, 2016.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

 

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.