"Behåll" hjärnan med träning | Kurera.se
Behåll hjärnan med träning

”Behåll” hjärnan med träning

Hjärnan krymper med åldern men allt mer forskning visar på att det går att bromsa minskningen av hjärnan och behålla dess plasticitet och kapacitet genom fysisk träning. Fysisk aktivitet och träning har visat sig öka blodflödet till hjärnan med 20 procent.

Forskning visar att det går att hålla hjärnan ung genom fysisk aktivitet. Största effekten går att se i kopplingarna mellan pann- och tinninglob. Det finns studier som visar på att barn blir bättre på matematik genom att vara fysisk aktiva.

Blodflödet till hjärnan ökar
Det som händer vid fysisk aktivitet som exempelvis när man är ute och springer, promenerar, styrketränar eller utövar annan fysisk aktivitet, är att blodflödet till hjärnan ökar. Man ser en ökning med ungefär 20 procent och på lång sikt bidrar det till en effektivare hjärna. Hjärnan blir mer formbar, flexibel och nervkopplingarna mellan de olika delarna i hjärnan, blir bättre.

 

LÄS OCKSÅ: Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Bättre på att hantera stress
Träning visar sig också öka kroppens förmåga att hantera stress och ökar koncentrationsförmågan. Hjärnan och kroppens förmåga att hantera stresshormon som kortisol, ökar vid träning. Även produktionen av belöningshormonet dopamin ökar. Det gör att vi mår bättre och får lättare att hantera vardagen och dess olika stressmoment.

LÄS OCKSÅ: Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

Minskar tillbakabildandet av hjärnan
I en amerikansk studie där 20.000 äldre kvinnor studerats under två årtionden, gick det att se att de kvinnor som var fysiskt aktiva hade bättre minne och koncentrationsförmåga. Ju mer aktiva kvinnorna var desto långsammare krympte strukturer i hjärnan som pann- och frontallob. Dessa områden i hjärnan ansvarar för många avancerade mentala egenskaper. Träning gör att vi mår bättre, blir bättre på att hantera stress, mer kreativa och kanske även smartare.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Påverkar även personligheten
I studien verkade det även som om träning påverkade personligheten. Personer som levde ett mer aktivt liv med fysisk träning, tenderade till att ha mindre ångest och var även lite mindre cyniska. Förklaringen anses vara att personligheten delvis kan kopplas samman med olika ämnen i hjärnan, som exempelvis dopamin, serotonin och noradrenalin, vilka påverkas av fysisk träning.

Av Miriam Granat

Källa: Forskare: ”Träning gör dig smart” av Pierre Martin & Linus Brohult, SVT Vetenskap, 2016.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Naturlig hälsa

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson  ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.