Blivande fäder – undvik alkohol före befruktningen!

Blivande föräldrar bör undvika att dricka alkohol före befruktningen för att skydda mot medfött hjärtfel, enligt ny forskning. Nyheten är att det gäller både fäder och mödrar. Även annat kan inverka på mannens spermiekvalitet.

Det är inte bara kvinnans kropp och hälsotillstånd som påverkar hur barnet mår, att olika faktorer hos mannen kan påverka som exepelvis ålder är känt sedan tidigare. Spermiekvalieten påverkas också av sådant som inflammation, exponering för miljögifter och trauma. Vilket kan ha negativ inverkan på möjligheten att bli gravid.

Alkohol ökar risken för fosterskador
Att dricka alkohol tre månder innan och fram till graviditeten medför en ökad risk för att barnet ska drabbas av medfött hjärtfel – det gäller båda föräldrarna enligt en ny studie.

 

Att dricka större mängder – motsvarande mer än fem glas vin vid samma tillfälle gjorde att risken ökade ännu mer. Dessutom kan den sortens drickande även påverka förälderns egen hälsa negativt menar Dr. Qin, forskare som lett arbetet med studien. Enligt Dr. Qin tyder resultaten på att män helst ska undvika alkohol i minst sex månader innan befruktningen medan kvinnor bör sluta alkohol ett helt år innan, utöver att de förstås ska undvika alkohol under graviditeten.

LÄS OCKSÅ; Ämne i teflonpannor ger mindre kön och sämre spermiekvalitet

Moderns alkoholkonsumtion påverkar fostret
Medfött hjärtfel är ett stort problem och drabbar många. Det medför en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom senare i livet, även om kirurgiskt ingrepp görs för att korrigera det. Det är också den främsta orsaken till missfall. Konsumtion av alkohol under graviditeten kan leda till olika fetala alkoholspektrumstörningar, FASD som kan ge hjärnstörningar men även problem med andra organ som tarmar, lever och njurar hos fostret.

Tidigare studier som undersöker kopplingen mellan alkohol och medfödd hjärtsjukdom har fokuserat på blivande mödrar, med varierande reslultat. Nu har man alltså även undersökt hur faderns alkoholvanor påverkar. Enligt forskarna kunde man se en gradvis ökande risk för medfödda hjärtfel som gick hand i hand med nivån på föräldrarnas konsumtion av alkohol.

LÄS OCKSÅ: Fel hudlotion kan ge fosterskador

Går inte att bevisa direkt samband
Forskarna påpekar att det rör sig om en observationsstudie och det går därför inte att bevisa direkt samband, den säger heller ingenting om huruvida faderns drickande skulle vara mer skadlig för fostrets hjärta än moderns.

Enligt Dr. Qin krävs ytterligare forskning på området. Men även om analysen har sina begränsningar – till exempel jämfördes inte drycker med olika alkoholstyrkor – tyder resultatet på att både män och kvinnor som planerar en familj gör klokt i att hålla upp med alkohol.

 

LÄS OCKSÅ: Koffein skadar fostret mer än man tidigare trott

Annat du som man kan göra för att gynna spermiekvaliteten

Motion och sömn
Flera studier har visat att viktminskning och motion hos överviktiga män kan leda till ökad spermioproduktion.

Minska på stressen
All form av stress kan leda till att kroppen sparar på energi och nedprioriterar att föröka sig till förmån för ren överlevnad. Så att minska på stressen kan ihop med eh hälsosam diet och motion öka möjligheterna för graviditet

Sluta röka
Studier har visat att rökning minskar antalet spermier avsevärt.

Undvik alkohol
Utöver risken för fosterskador kan alkohol bidra till minskad spermieproduktion enligt vissa forskareuana, and cocaine to decreased sperm production.

Av Nina Törmark

Källa: MedicalXpress, Medical News Today och Babyhjälp

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.