Christine Hägglund

Foto: Inger Palm

Christine håller igång träningen med adaptogener

Christine Hägglund är en aktiv och sportintresserad kvinna i Östersund. Hon har tävlat i orientering, längdskidor och skidorientering när hon var yngre. I höstas blev hon ofta sjuk när hon tränade och humöret sjönk i takt med de inställda träningspassen. Men när hon började ta ett tillskott med adaptogener vände det och hennes immunförsvar förbättrades. Sedan dess har hon hållit sig frisk, hon återhämtar sig bättre och får bättre resultat.

Saknaden efter närheten till fjällen var stor därför bestämde sig Christine och hennes familj att flytta hem till Jämtland för sju år sedan. Och nu njuter hon av att varje vecka få vara ute på långpass i den kuperade fjällterrängen.
– Jag tycker inte om tävlingsmomentet och ställer i dag inte ens upp i motionslopp. Däremot tycker jag om att träna hårt och helst lugna långpass, men de senaste veckorna har jag lagt in långa intervaller och det har jag inte gjort på många år. Det känns kul, säger Christine.
Christine jobbar med ledarutbildningar på Arbetsförmedlingen och tar flyget varje vecka på tisdagar för att komma hem igen på torsdagar. Av naturliga skäl blir det inte lika mycket träning när hon är i Stockholm, men hon försöker ändå att motionera varje dag och styrketräning gör hon ofta på hotellrummet.

Vill äta mer antiinflamamtoriskt  
Christine, som är 45 år, har de senaste åren känt att hon inte orkar träna lika mycket som tidigare. Hon har alltid varit noga med att laga bra och näringsrik mat, men hon har tänkt mer på att undvika att äta mellanmål som inte är så nyttigt. När det behövs kompletterar hon kosten med vitamin- och mineraltillskott.
Christine äter gärna mycket bröd. Hennes man är väldigt intresserad av bakning och gör ofta fiberrika långjästa surdegsbröd. Och hon har märkt att hon mår bättre av mindre mjöl och mjölkprodukter och det har fört hennes tankar i riktningen mot att lära sig äta ännu mer inflammationshämmande mat.

 

LÄS OCKSÅ: Livsglädjen åter med adaptogener

Blev hjälpt av tillskott
Hösten var en kämpig tid för Christine som ofta gick omkring och var hängig och förkyld. Hon blev trött efter träningen på ett sätt som inte blivit förut. En bidragande faktor till att hon inte blev riktigt frisk var flygresorna och mängden människor hon träffade, vilket medförde att hon exponerades extra mycket för förkylningsvirus.
– Jag kände mig sliten, och humöret sjönk när jag inte kunde träna. Det gjorde mig ännu mer fokuserad på att hitta något som stärkte immunförsvaret, och det var då jag fick höra talas om Adapt Sport. Jag läste på om forskningen och tyckte att den var spännande. En vän till mig hade fått bra resultat av kosttillskottet så jag tänkte att det här måste jag bara prova. Första gången jag tog Adapt Sport gick jag stavgång i en slalombacke flera timmar och jag blev förvånad över att jag orkade så mycket, berättar Christine.

LÄS OCKSÅ: “Jag presterar bättre med adaptogener”

Sportstudie med övertygande resultat
Medicine doktor, Magnus Nylander, som är en av Sveriges ledande näringsexperter var en av forskarna i den dubbelblinda placebokontrollerade sportstudien som gjordes på Adapt Sport och sedan presenterades på ett internationellt symposium i Stockholm och därefter publicerades 2015.
– Syftet med den studien var att studera vad en månads dagligt intag av kosttillskottet fick för effekt på återhämtning och prestationsförmåga i samband med hård träning och tävling. Vad visade då resultaten? Jo, att de idrottsmän som fick Adapt Sport tolererade träningen bättre och både presterade bättre samt fick en snabbare återhämtning än de som gavs placebo. Bland annat kunde vi se att mjölksyra-nivåerna efter ett hårt fyspass var lägre hos de som fick tillskottet än de i placebogruppen. Idrottsmännen som fick Adapt Sport presterade därefter också bättre under tävling. I linje med detta visade studien även att den hormonella balansen mellan det nedbrytande kortisolet och det uppbyggande testosteronet var bättre hos de som tog Adapt Sport. Skillnaden mot placebo var betydande och statistiskt säkerställda, säger Magnus Nylander.

LÄS OCKSÅ: “Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Håller sig frisk
För Christine innebar sporttillskottet en positiv vändning. Hon har inte varit sjuk sedan hon började ta det och kan nu vara ute på sina tvåtimmarspass utan att bli hängig och småförkyld
– Jag har ett alltid haft ett stort behov av att röra på mig. Jag gillar utmaningar och värdesätter naturupplevelsen. Det är en härlig känsla att vara pigg och fräsch i kroppen även efter att jag tagit i mycket under passen, säger Christine.
För att nämna ett exempel på utmaningar så sprang Christine mellan Treriksröset och Grövelsjön för några år sedan, en imponerande sträcka på 130 mil som tog henne endast 39 dagar att genomföra.

Mindre träningsvärk
I höstas var hon på en träningsresa till Kanarieöarna och där tränade hon tre-fyra timmar varje dag och trots att det var 30 grader varmt så gick det ovanligt bra att träna. Då hade hon med sig Adapt Sport i kapselform som hon två gånger per dag.
– När jag tar tillskottet upplever jag mindre träningsvärk. Jag kommer att fortsätta eftersom det fungerar så bra. Jag är säker på att det bidragit till att jag kan prestera bättre!  Tror man på något så brukar ju också det hjälpa, skrattar Christine.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.