Christine Hägglund

Foto: Inger Palm

Christine håller igång träningen med adaptogener

Christine Hägglund är en aktiv och sportintresserad kvinna i Östersund. Hon har tävlat i orientering, längdskidor och skidorientering när hon var yngre. I höstas blev hon ofta sjuk när hon tränade och humöret sjönk i takt med de inställda träningspassen. Men när hon började ta ett tillskott med adaptogener vände det och hennes immunförsvar förbättrades. Sedan dess har hon hållit sig frisk, hon återhämtar sig bättre och får bättre resultat.

Saknaden efter närheten till fjällen var stor därför bestämde sig Christine och hennes familj att flytta hem till Jämtland för sju år sedan. Och nu njuter hon av att varje vecka få vara ute på långpass i den kuperade fjällterrängen.
– Jag tycker inte om tävlingsmomentet och ställer i dag inte ens upp i motionslopp. Däremot tycker jag om att träna hårt och helst lugna långpass, men de senaste veckorna har jag lagt in långa intervaller och det har jag inte gjort på många år. Det känns kul, säger Christine.
Christine jobbar med ledarutbildningar på Arbetsförmedlingen och tar flyget varje vecka på tisdagar för att komma hem igen på torsdagar. Av naturliga skäl blir det inte lika mycket träning när hon är i Stockholm, men hon försöker ändå att motionera varje dag och styrketräning gör hon ofta på hotellrummet.

Vill äta mer antiinflamamtoriskt  
Christine, som är 45 år, har de senaste åren känt att hon inte orkar träna lika mycket som tidigare. Hon har alltid varit noga med att laga bra och näringsrik mat, men hon har tänkt mer på att undvika att äta mellanmål som inte är så nyttigt. När det behövs kompletterar hon kosten med vitamin- och mineraltillskott.
Christine äter gärna mycket bröd. Hennes man är väldigt intresserad av bakning och gör ofta fiberrika långjästa surdegsbröd. Och hon har märkt att hon mår bättre av mindre mjöl och mjölkprodukter och det har fört hennes tankar i riktningen mot att lära sig äta ännu mer inflammationshämmande mat.

LÄS OCKSÅ: Livsglädjen åter med adaptogener

Blev hjälpt av tillskott
Hösten var en kämpig tid för Christine som ofta gick omkring och var hängig och förkyld. Hon blev trött efter träningen på ett sätt som inte blivit förut. En bidragande faktor till att hon inte blev riktigt frisk var flygresorna och mängden människor hon träffade, vilket medförde att hon exponerades extra mycket för förkylningsvirus.
– Jag kände mig sliten, och humöret sjönk när jag inte kunde träna. Det gjorde mig ännu mer fokuserad på att hitta något som stärkte immunförsvaret, och det var då jag fick höra talas om Adapt Sport. Jag läste på om forskningen och tyckte att den var spännande. En vän till mig hade fått bra resultat av kosttillskottet så jag tänkte att det här måste jag bara prova. Första gången jag tog Adapt Sport gick jag stavgång i en slalombacke flera timmar och jag blev förvånad över att jag orkade så mycket, berättar Christine.

 

LÄS OCKSÅ: "Jag presterar bättre med adaptogener"

Sportstudie med övertygande resultat
Medicine doktor, Magnus Nylander, som är en av Sveriges ledande näringsexperter var en av forskarna i den dubbelblinda placebokontrollerade sportstudien som gjordes på Adapt Sport och sedan presenterades på ett internationellt symposium i Stockholm och därefter publicerades 2015.
– Syftet med den studien var att studera vad en månads dagligt intag av kosttillskottet fick för effekt på återhämtning och prestationsförmåga i samband med hård träning och tävling. Vad visade då resultaten? Jo, att de idrottsmän som fick Adapt Sport tolererade träningen bättre och både presterade bättre samt fick en snabbare återhämtning än de som gavs placebo. Bland annat kunde vi se att mjölksyra-nivåerna efter ett hårt fyspass var lägre hos de som fick tillskottet än de i placebogruppen. Idrottsmännen som fick Adapt Sport presterade därefter också bättre under tävling. I linje med detta visade studien även att den hormonella balansen mellan det nedbrytande kortisolet och det uppbyggande testosteronet var bättre hos de som tog Adapt Sport. Skillnaden mot placebo var betydande och statistiskt säkerställda, säger Magnus Nylander.

LÄS OCKSÅ: "Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka"

Håller sig frisk
För Christine innebar sporttillskottet en positiv vändning. Hon har inte varit sjuk sedan hon började ta det och kan nu vara ute på sina tvåtimmarspass utan att bli hängig och småförkyld
– Jag har ett alltid haft ett stort behov av att röra på mig. Jag gillar utmaningar och värdesätter naturupplevelsen. Det är en härlig känsla att vara pigg och fräsch i kroppen även efter att jag tagit i mycket under passen, säger Christine.
För att nämna ett exempel på utmaningar så sprang Christine mellan Treriksröset och Grövelsjön för några år sedan, en imponerande sträcka på 130 mil som tog henne endast 39 dagar att genomföra.

Mindre träningsvärk
I höstas var hon på en träningsresa till Kanarieöarna och där tränade hon tre-fyra timmar varje dag och trots att det var 30 grader varmt så gick det ovanligt bra att träna. Då hade hon med sig Adapt Sport i kapselform som hon två gånger per dag.
– När jag tar tillskottet upplever jag mindre träningsvärk. Jag kommer att fortsätta eftersom det fungerar så bra. Jag är säker på att det bidragit till att jag kan prestera bättre!  Tror man på något så brukar ju också det hjälpa, skrattar Christine.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.