Annons

Covid-19 banar väg för framtidens syntetiska flygbränsle

Pandemin har inneburit karantän och radikalt minskat resande – men inget ont som inte för något gott med sig… Pandemin innebär en plötslig möjlighet för flyget att ställa om, från fossila bränslen till syntetiska. Det visar positiv forskning från Linnéuniversitetet.

Carolina Eriksson

Webbredaktör
12 maj, 2021
Covid-19 banar väg för framtidens syntetiska flygbränsle

Pandemin har inneburit karantän och radikalt minskat resande – men inget ont som inte för något gott med sig… Resepausen innebär en oväntad möjlighet för flyget att ställa om, från fossila bränslen till syntetiska. Det visar positiv forskning från Linnéuniversitetet.

Covid 19-pandemin har medfört att vi har minskat våra flygresor kraftigt, och därmed har flygets koldioxidutsläpp också minskat. Många av oss har nog saknat möjligheten att resa och upptäcka nya platser under den pågående pandemin, men samtidigt har vi gjort klimatet och planeten en tjänst i att stanna hemma. Och den insikten har kanske gjort vår karantän mer meningsfull.

LÄS OCKSÅ: Näringsbrist hotar trädens förmåga att binda koldioxid

Flygresorna minskade 75 procent

I april 2020 beräknades flygtrafiken ha minskat med makalösa 75 procent, jämfört med året innan. Vilket innebar att flygsektorn stod för den största minskningen av koldioxidutsläpp av alla sektorer. Dock återhämtade sig flygtrafiken något redan i juni 2020, även om flygbranschen inte beräknas återhämta sig helt förrän år 2022-2024.

Och den minskade efterfrågan på flygresor innebär en unik chans för flygtrafiken att ställa om, det menar forskare från Linnéuniversitet.

Annons

– Att ställa om flygtrafiken skulle bli en stor vinst för klimatet. En omställning är nödvändig för att minska utsläppen och sakta in klimatförändringarna. Det är också vad som krävs för att nå de mål som flera av världens länder satt till framtiden – att vara koldioxidneutrala. Det som behövs är en massiv politisk insats för att göra det möjligt, säger Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet, i en artikel på universitetets hemsida.

LÄS OCKSÅ: Vanligt att överskatta sitt miljöengagemang

Syntetiskt bränsle är modellen

Forskarna har modellerat fram en omställning av flygtrafiken som innebär att successivt byta ut det nu rådande fossila bränslet mot syntetiska bränslen, som inte utvinns ur råolja. De har tittat på vad det skulle innebära för flygtrafiken i framtiden, både vad den förväntade efterfrågan är de kommande trettio åren – och hur stora utsläppen blir beroende på hur snabbt det går att byta till koldioxidfritt flygbränsle.

LÄS OCKSÅ: Förändringar i klimatet påverkar barns hälsa

Solcellsenergi krävs

Resultatet visar att en omställning och utfasning av de fossila bränslena till år 2050 är möjlig, glädjande nog. Trots att efterfrågan beräknas fortsätta öka, om än i långsammare takt, eftersom priset på flygbiljetter kommer öka med cirka 35 procent under samma tidsperiod.

Annons

Det som krävs är stora markområden för att kunna producera det syntetiska flygbränslet av solcellsenergi.

Av Carolina Eriksson

Källor: Linnéuniversitet och den vetenskapliga artikeln: COVID-19 and pathways to low-carbon air transport until 2050

Annons