Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

debatt om kosttilskott

Debatt: Behöver man kosttillskott?

Det råder delade åsikter huruvida kosttillskott behövs eller inte. Nyhetsmorgon har tagit upp ämnet två veckor i rad. Vilken är din åsikt?

Åke Andrén Sandberg, professor i kirurgi och Riksidrottsförbundets dopningsexpert, gjorde förra veckan ett uttalande i nyhetsmorgon där han påstår att kosttillskott över lag är verkningslöst. Intervjun med Åke ägde rum med anledning av att en dansk forskare analyserat innehållet på 24 kosttillskott köpta över internet där 23 av dem visade sig innehålla anabola steroider.

 

Under intervjun påstår Åke att tillverkare av kosttillskott, utan att deklarera det, tillsätter anabola steroider i preparaten på grund av att det som faktiskt deklareras på burken är meningslöst. Han säger också att ingen bör äta kosttillskott för att om det hade varit effektiva så hade man använt sig av det inom sjukvården och det gör man inte. Där ger man istället patienter verksamma mediciner.

Se hela intervjun här:
23%20av%2024%20kosttillskott%20p%C3%A5%20n%C3%A4tet%20inneh%C3%A5ller%20anabola%20steroider

Uttalandet har väckt stor uppmärksamhet och debatterats frisk i sociala medier. Med anledning av det togs frågan upp på nytt i gårdagens sändning där också näringsfysiologen och svenska mästaren i bänkpress och styrkelyft Anki Sundin deltog.

Under debatten medger Åke att han varit lite väl kaxig i det tidigare inslaget och menar nu istället att näringsämnen som man lider brist på behöver tillföras men proteintillskott tycker han kan ersättas med ett glas mjölk. Anki däremot anser att det är fel att avfärda en hel produktkategori och ser även att proteintillskott kan vara ett bra komplement till en väl sammansatt och balanserad kost.

 

Se hela intervjun här:
Debatt:%20Har%20kosttillskott%20n%C3%A5gon%20effekt

Vad är din åsikt? Behövs kosttillskott? Äter du några kosttillskott eller får du i dig allt det du behöver genom maten?  

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.