Klimatfrågan tycks väcka allt mer intresse och engagemang. Världens största miljömanifestation – WWFs Earth Hour – slog nämligen i år nytt globalt rekord med deltagare från 7000 städer och 162 länder. Även i Sverige engagerade kampanjen fler än någonsin. En viktigt effekt är att många har börjat med mer klimatsmarta vanor i sin vardag, i samband med Earth Hour.
En färsk Sifo-undersökning visar att i Sverige släckte 45 procent av invånarna ljuset, och ytterligare 10 procent engagerade sig i en Earth hour-aktivitet på stan eller hos vänner.
– Det är hoppfullt att stora delar av världen involveras i Earth Hour och bidrar till att lyfta klimatfrågan. I år har WWF i Sverige satsat mer än någonsin på politisk påverkan. Genom att fokusera på klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen vill vi få beslutsfattarna att agera mer kraftfullt, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Vi blir mer klimatsmarta
Årets Earth Hour-kampanj engagerade fler än någonsin. 83 procent av Sveriges kommuner och 85 000 elever i landets förskolor och skolor deltog. Under hela Earth Hour-veckan i slutet av mars rådde stor aktivitet i klimatfrågan över hela Sverige. En annan viktig effekt är att många aktivt engagerats att börja med mer klimatsmarta vanor. Enligt Sifo-undersökningen uppger mer än 50 procent att de i samband med Earth Hour börjat leva mer klimatsmart i sin vardag. (20 procent svarade ja absolut och 32 procent ja kanske).
”Inte en energisparkampanj”
Kritik har från vissa håll riktats mot att släckningen inte sparar energi. WWF betonar att det är viktigt att jobba för ett energieffektivt samhälle, men Earth Hour är inte en energisparkampanj.
– Syftet är att skicka en tydlig signal till politiker och andra beslutsfattare att vi vill se handlingskraft i klimatfrågan. Ett bra bevis på det är att halva Sveriges befolkning deltar i Earth Hour, säger Mariann Eriksson, marknadschef på WWF och initiativtagare till Earth Hour i Sverige.
Av Emma V Larsson