negin aghili karta över lymfsystemet

Lär dig egenvårdsmassage för lymfsystemet

Här delar lymfmassören Negin Aghili med sig av sina bästa tips om hur du kan hjälpa lymfan på egen hand med hjälp av massage och rörelser.

1. Starta med fem änglavingar. Du lyfter upp armarna samtidigt som du tar ett djupt andetag genom näsan ända ner till magen. Känn hur magen växer med din inandning. Sträck på dig och håll andan i några sekunder och ta sedan ner armarna långsamt med din utandning. Djupandningen fungerar som en vakumpump som skapar aktivitet i lymfsystemet.

2. Gör några lätta cirklande rörelser på nyckelbensgropen. Stryk sedan snällt men bestämt från nackens hårfäste på vänster sida ner mot nyckelbensgropen – som är station 1. Gå sedan så långt ner på ryggen du når och stryk upp över axeln till station 1. Ta tag i nackskinnet och dra i sidled. Jobba lite med området och avsluta med strykningar mot nyckelbensgropen och några cirklande rörelser. Gör samma sak på höger sida.

 

3. Gör rörelser med pumpande tryck mot armhålan. Gör sedan strykningar åt samma håll. Kläm eller nyp tag i armhålan – tänk att du vill lossa på det som “sitter fast”. Detta kan du med fördel göra flera gånger under dagen.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

4. Stryk mot armhålan. Gå igenom bröstet och avsluta med strykningar mot armhålan mot station 2. Det är viktigt att lära känna sina bröst för att upptäcka avvikelser i tid.

5. Nu är det dags för armarna. Börja igen på vänster sida. När det gäller överarmen så stryker man från handryggen upp över axeln mot station 1. Underarmen däremot gör man strykningar från handflatan upp mot station 2 i armhålan. Tänk på att överarmarna kan behöva lite extra omtanke inte minst gäddhänget! Jobba gärna även på fingrarna! Massera från nageln mot handryggen och glöm inte “simhuden” mellan fingrarna! Avsluta sedan med strykningar av hela armen mot station 1.

6. Magen. Massera magen med cirklande rörelser medsols. Avsluta med strykningar mot armhålan.

7. Baksidan. Gör strykningar från sätets nedre del upp över ryggen mot armhålan. Här går det jättebra att ta båda sidorna samtidigt.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du detoxa – Sanna Ehdin berättar | Kurera.se

8. Lår och ljumske. Sitt långt fram på en stol, med fötterna i golvet. Återigen börjar man på vänster sida. Lägg vänster handflata på lårets ovansida ett par centimeter från ljumsken. Lägg höger handflata på vänster handrygg och tryck lätt i riktning mot ljumsken. Gör sedan några långsamma men kraftfulla strykningar från knät upp mot ljumsken med båda händerna. Fokusera på det som sitter fast.

9. Knäveck. Gör några snälla pumpande tryck i knävecket. Gör sedan strykningar från fotleden upp mot knäleden och jobba med underbenen. Du kan pumpa vadmuskeln nerifrån och upp med tummarna. Du kan också ta tag i hälsenan och dra den försiktigt i sidled. Gör sedan strykningar förbi ljumskarna ända upp till armhålan.

10. Fötterna. Lägg vänster fot på höger knä. Lägg nu vänster häl i höger hand och vänster handflata mot fotens ovansida. Pumpa tårna mot hälen så att det bildas skrynklor i hålfoten. Gör likadant på höger sida.

LÄS OCKSÅ: Naturligt facelift – så funkar det

11. Hela vägen upp. Gör strykningar från fötterna ända upp till armhålan. Gör sedan några pumpande rörelser in i armhålan. Gör nu strykningar från armhålan till nyckelbensgropen där du avslutar med några små tryck och cirklande rörelser där.

12.  Flaxa! Avsluta med ytterligare fem änglavingar. Gör gärna änglavingar flera gånger per dag.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?