negin aghili karta över lymfsystemet

Lär dig egenvårdsmassage för lymfsystemet

Här delar lymfmassören Negin Aghili med sig av sina bästa tips om hur du kan hjälpa lymfan på egen hand med hjälp av massage och rörelser.

1. Starta med fem änglavingar. Du lyfter upp armarna samtidigt som du tar ett djupt andetag genom näsan ända ner till magen. Känn hur magen växer med din inandning. Sträck på dig och håll andan i några sekunder och ta sedan ner armarna långsamt med din utandning. Djupandningen fungerar som en vakumpump som skapar aktivitet i lymfsystemet.

2. Gör några lätta cirklande rörelser på nyckelbensgropen. Stryk sedan snällt men bestämt från nackens hårfäste på vänster sida ner mot nyckelbensgropen – som är station 1. Gå sedan så långt ner på ryggen du når och stryk upp över axeln till station 1. Ta tag i nackskinnet och dra i sidled. Jobba lite med området och avsluta med strykningar mot nyckelbensgropen och några cirklande rörelser. Gör samma sak på höger sida.

 

3. Gör rörelser med pumpande tryck mot armhålan. Gör sedan strykningar åt samma håll. Kläm eller nyp tag i armhålan – tänk att du vill lossa på det som “sitter fast”. Detta kan du med fördel göra flera gånger under dagen.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

4. Stryk mot armhålan. Gå igenom bröstet och avsluta med strykningar mot armhålan mot station 2. Det är viktigt att lära känna sina bröst för att upptäcka avvikelser i tid.

5. Nu är det dags för armarna. Börja igen på vänster sida. När det gäller överarmen så stryker man från handryggen upp över axeln mot station 1. Underarmen däremot gör man strykningar från handflatan upp mot station 2 i armhålan. Tänk på att överarmarna kan behöva lite extra omtanke inte minst gäddhänget! Jobba gärna även på fingrarna! Massera från nageln mot handryggen och glöm inte “simhuden” mellan fingrarna! Avsluta sedan med strykningar av hela armen mot station 1.

6. Magen. Massera magen med cirklande rörelser medsols. Avsluta med strykningar mot armhålan.

7. Baksidan. Gör strykningar från sätets nedre del upp över ryggen mot armhålan. Här går det jättebra att ta båda sidorna samtidigt.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du detoxa – Sanna Ehdin berättar | Kurera.se

8. Lår och ljumske. Sitt långt fram på en stol, med fötterna i golvet. Återigen börjar man på vänster sida. Lägg vänster handflata på lårets ovansida ett par centimeter från ljumsken. Lägg höger handflata på vänster handrygg och tryck lätt i riktning mot ljumsken. Gör sedan några långsamma men kraftfulla strykningar från knät upp mot ljumsken med båda händerna. Fokusera på det som sitter fast.

9. Knäveck. Gör några snälla pumpande tryck i knävecket. Gör sedan strykningar från fotleden upp mot knäleden och jobba med underbenen. Du kan pumpa vadmuskeln nerifrån och upp med tummarna. Du kan också ta tag i hälsenan och dra den försiktigt i sidled. Gör sedan strykningar förbi ljumskarna ända upp till armhålan.

10. Fötterna. Lägg vänster fot på höger knä. Lägg nu vänster häl i höger hand och vänster handflata mot fotens ovansida. Pumpa tårna mot hälen så att det bildas skrynklor i hålfoten. Gör likadant på höger sida.

LÄS OCKSÅ: Naturligt facelift – så funkar det

11. Hela vägen upp. Gör strykningar från fötterna ända upp till armhålan. Gör sedan några pumpande rörelser in i armhålan. Gör nu strykningar från armhålan till nyckelbensgropen där du avslutar med några små tryck och cirklande rörelser där.

12.  Flaxa! Avsluta med ytterligare fem änglavingar. Gör gärna änglavingar flera gånger per dag.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.