negin aghili karta över lymfsystemet

Lär dig egenvårdsmassage för lymfsystemet

Här delar lymfmassören Negin Aghili med sig av sina bästa tips om hur du kan hjälpa lymfan på egen hand med hjälp av massage och rörelser.

1. Starta med fem änglavingar. Du lyfter upp armarna samtidigt som du tar ett djupt andetag genom näsan ända ner till magen. Känn hur magen växer med din inandning. Sträck på dig och håll andan i några sekunder och ta sedan ner armarna långsamt med din utandning. Djupandningen fungerar som en vakumpump som skapar aktivitet i lymfsystemet.

2. Gör några lätta cirklande rörelser på nyckelbensgropen. Stryk sedan snällt men bestämt från nackens hårfäste på vänster sida ner mot nyckelbensgropen – som är station 1. Gå sedan så långt ner på ryggen du når och stryk upp över axeln till station 1. Ta tag i nackskinnet och dra i sidled. Jobba lite med området och avsluta med strykningar mot nyckelbensgropen och några cirklande rörelser. Gör samma sak på höger sida.

 

3. Gör rörelser med pumpande tryck mot armhålan. Gör sedan strykningar åt samma håll. Kläm eller nyp tag i armhålan – tänk att du vill lossa på det som “sitter fast”. Detta kan du med fördel göra flera gånger under dagen.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

4. Stryk mot armhålan. Gå igenom bröstet och avsluta med strykningar mot armhålan mot station 2. Det är viktigt att lära känna sina bröst för att upptäcka avvikelser i tid.

5. Nu är det dags för armarna. Börja igen på vänster sida. När det gäller överarmen så stryker man från handryggen upp över axeln mot station 1. Underarmen däremot gör man strykningar från handflatan upp mot station 2 i armhålan. Tänk på att överarmarna kan behöva lite extra omtanke inte minst gäddhänget! Jobba gärna även på fingrarna! Massera från nageln mot handryggen och glöm inte “simhuden” mellan fingrarna! Avsluta sedan med strykningar av hela armen mot station 1.

6. Magen. Massera magen med cirklande rörelser medsols. Avsluta med strykningar mot armhålan.

7. Baksidan. Gör strykningar från sätets nedre del upp över ryggen mot armhålan. Här går det jättebra att ta båda sidorna samtidigt.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du detoxa – Sanna Ehdin berättar | Kurera.se

8. Lår och ljumske. Sitt långt fram på en stol, med fötterna i golvet. Återigen börjar man på vänster sida. Lägg vänster handflata på lårets ovansida ett par centimeter från ljumsken. Lägg höger handflata på vänster handrygg och tryck lätt i riktning mot ljumsken. Gör sedan några långsamma men kraftfulla strykningar från knät upp mot ljumsken med båda händerna. Fokusera på det som sitter fast.

9. Knäveck. Gör några snälla pumpande tryck i knävecket. Gör sedan strykningar från fotleden upp mot knäleden och jobba med underbenen. Du kan pumpa vadmuskeln nerifrån och upp med tummarna. Du kan också ta tag i hälsenan och dra den försiktigt i sidled. Gör sedan strykningar förbi ljumskarna ända upp till armhålan.

10. Fötterna. Lägg vänster fot på höger knä. Lägg nu vänster häl i höger hand och vänster handflata mot fotens ovansida. Pumpa tårna mot hälen så att det bildas skrynklor i hålfoten. Gör likadant på höger sida.

LÄS OCKSÅ: Naturligt facelift – så funkar det

11. Hela vägen upp. Gör strykningar från fötterna ända upp till armhålan. Gör sedan några pumpande rörelser in i armhålan. Gör nu strykningar från armhålan till nyckelbensgropen där du avslutar med några små tryck och cirklande rörelser där.

12.  Flaxa! Avsluta med ytterligare fem änglavingar. Gör gärna änglavingar flera gånger per dag.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.