Foto: Fihn foto

En välbehövlig energiboost

Efter att Jenny Tidqvist gått in i väggen blev livet en kamp mot den förlamnade tröttheten. Multiboost gav henne energin tillbaka, både fysiskt och mentalt.

Jenny Tidqvist hade kämpat i många år. Hon led av diffusa smärtor i kroppen, utan att veta om att de berodde på fibromyalgi. Dessutom levde hon i ett förhållande som var mentalt nedbrytande. Så en dag i januari kom väggen. Pang! Kroppen och själen orkade inte längre.
– Jag klappade ihop fullständigt, minns Jenny. De fick hjälpa mig hem. Sen sov jag större delen av de kommande sex månaderna.

 

En kamp att orka
Jenny fick diagnosen utmattningsdepression och blev till en början sjukskriven en månad. Därefter började hon jobba halvtid med enklare administrativa sysslor. Hon kunde inte träffa patienter eller utföra sina vanliga arbetsuppgifter på vårdcentralen.
– Det var fruktansvärt, minns Jenny. Jag har alltid varit en kämpe, men varje morgon tänkte jag att det här går inte – jag klarar det inte! Jag släpade mig till jobbet och stirrade på en datorskärm i fyra timmar. När jag kom hem var jag så utmattade att jag direkt la mig och sov fyra timmar.

Enorm trötthet
Den enorma tröttheten följde Jenny överallt och påverkade allt hon tog sig för. Att köra bil i 40 minuter gick inte utan att stanna längs vägen för att sova, minns Jenny.
– Det är svårt att förklarar för någon som inte har gått in i väggen hur den tröttheten känns, säger Jenny. Det är ingen vanlig sömnighet. Det är en förlamande trötthet som omöjligen går att undvika.

Uteblivna träningsresultat
Tröttheten kändes också fysiskt. Jenny är spinninginstruktör och tränar en del funktionell styrketräning. Gymmet har alltid varit en plats där Jenny hämtar ny energi. Under våren och sommaren tränade Jenny en hel del, för att hantera ångesten som följde med utmattningsdepressionen. Men nu fick hon inte samma resultat av träningen längre.
– Jag tränade otroligt mycket, eftersom jag behövde det rent mentalt. Men kroppen återhämtade sig mycket långsammare än vanligt.

Hjälp från hälsokosten
Jenny åt antidepressiva tabletter i allt högre doser, men effekten uteblev och tröttheten och utmattningen höll i sig. Efter att ha kämpat med tröttheten hela våren bestämde hon sig i maj för att fråga om råd på hälsokostbutiken. Jenny fick med sig både D-vitamin och magnesium/kalium-tillskott hem. Och en flaska Multiboost.
– Både D-vitamin och magnesium-tillskottet hade jag ätit förut, så därför är jag ganska övertygad om att det var just Multiboost som hjälpte mot tröttheten.

Slutade sova middag
Till en början tog Jenny dubbel dos av Multiboost. Effekten lät inte vänta på sig. Redan efter någon vecka kände Jenny en tydlig skillnad.
– Jag märkte att jag inte längre behövde sova direkt när jag kom hem från jobbet. Nu orkade jag kanske ta en promenad i stället. Visst var jag fortfarande trött, men inte alls på samma förlamande sätt.

 

Markant skillnad
Under sommaren har Jenny känt av ännu fler effekter. Kroppen svarar bättre på träningen. Hon är gladare och orkar umgås med sin dotter och sina kollegor. Och flytten i somras, som hon bävat för, kändes inte så jobbig som hon hade trott. Hon har också kunnat sluta ta de antidepressiva medicinerna.
– Det är en sådan markant skillnad mot dvalan som jag levde i under årets första fem månader. Då var varje dag en kamp att ta sig igenom. Nu är jag förvånad vissa kvällar över att dagen gick så lätt.

Rekommenderar varmt
Nu mera träffar Jenny sina patienter på jobbet igen. Många av de hon möter i rollen som hälsocoachande undersköterska har problem med trötthet eller utmattning.
– I min yrkesroll har jag inga befogenheter att rekommendera tillskott, men ibland berättar jag min egen historia. Jag har också tipsat många av mina bekanta som är småbarnsföräldrar. För jag rekommenderar verkligen Multiboost. För mig har det gjort stor skillnad.

Av Maja Sönnerbo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.