God sömn hjälper oss att handskas med stress

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du kan beställa boken här.

Sömnen är grundläggande för att vi ska återhämta oss från vardagens påfrestningar både fysiskt och mentalt. Kiropraktor Martin Fransson delar med sig av sina bästa tips för att motverka stress och ge oss styrka att bättre kunna möta vardagens utmaningar.

Stress i sig är inget farligt. Faktum är menar Martin att stress i lagom stora doser är något bra som hjälper oss att utvecklas.
– Det som hindrar oss från att utvecklas och må bra är oftast inte stressen i sig utan hur vi anpassar oss till den.
För att illustrera vad han menar nämner Martin träning.
­– Om vi belastar en muskel för lätt i förhållande till dess toleransnivå kommer den inte att reagera med tillväxt, vilket ju är det vi vill. Belastar vi den över dess toleransnivå kommer den att gå sönder. Men om muskeln belastas inom sin övre toleransnivå kommer den att svara med att bli starkare för att sedan bättre klara av nästa belastning, förutsatt att den ges tid för återhämtning, säger Martin.

Hur uppstår stress?
Vårt nervsystem ansvarar för att koordinera och kontrollera vårt system och kroppens anpassning till miljön förklarar Martin.
– I varje ögonblick tolkar hjärnan vår omvärld, som vi upplever via våra sinnesintryck och ställer frågan, är jag trygg?
Om hjärnan bedömer att du inte är trygg larmar den resten kroppen som aktiverar vår instinkt att kämpa eller fly.
– Detta sker oberoende av om du jagas av en tiger, eller om du oroar dig över en ”pappers- tiger”. Det sker varje gång hjärnan tolkar situationen som farlig eller hotfull. Det är detta som utgör din stressfysiologi förklarar Martin.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Stressen är livsnödvändig
Stress är en livsnödvändig korttidstrategi för att vi ska kunna anpassa oss och lösa en eventuell konflikt, medan långsiktig stress kan vara förödande. Enligt stressforskare ligger ihållande stress bakom så mycket som 95 procent av all ohälsa – direkt eller indirekt.
– Därför är tid för återhämtning och verksam sådan A och O säger Martin och berättar vidare att det inom munkordnar är vanligt att dygnet är uppdelat mellan åtta timmars sömn, åtta timmars arbete och åtta timmar­ –”vitea contemplativa”  – till att bara vara. Det stämmer även rätt väl med hur de flesta däggdjur spenderar sin tid, menar han.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Kroppen städar när vi sover

Martin Fransson

God sömn är en nyckel till återhämtning för hela vårt system.
– God sömnkvalitet skapar en buffert som motverkar stress, vilket i sin tur minskar dåliga vanor som rökning, för mycket kaffe och alkohol med mera.
Enligt Martin tenderar vi dessutom att både äta bättre och mer lagom mycket när vi sover bra.
Det är under djupsömnen som tillväxt och städning sker i kroppen.
– Forskning har visat att utrymmet mellan hjärnans celler ökar och att det därför blir lättare för kroppen att ”skölja bort ” restprodukter. De flesta med stressbesvär lider brist på djupsömn.

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn

Fem tips för en bättre sömn
Det finns olika knep för att få bästa möjliga återhämtning och underlätta för det läkningsarbete som sker när vi sover. Här följer Martins fem tips som påverkar våra sinnen på olika sätt och kan hjälpa oss hantera ackumulerad stress och återhämta oss effektivare.

1. Tryck med vikttäcke. Genom att sova med ett täcke som väger cirka 10 procent av kroppsvikten uppnås en djupare och mer effektiv sömn. Stresshormonet kortisol har visat sig minska och lugn och ro-hormon som serotonin och melatonin ökar. Martin berättar att han märkt att klienter med smärt- och stressproblematik svarar snabbt på behandlingar som inbegriper tryck.

2. Doft och luft. Lugnande eteriska oljor i sovrummet som lavendel, mandarin och frankincense, kan användas var för sig eller kombineras. Växter renar sovrumsluften. Martins favoriter är fredslilja, styvmorsviol, murgröna och jasmine.

3. Tillskott. Det finns många sorter. Martin rekommenderar att man tar magnesiumkapslar med 350 milligram vid åttasnåret på kvällen, något som enligt honom ger en bättre sömn för de flesta, han rekommenderar även L-theanine.

4. Sövande ljud. Så kallade isochrona toner och biaurnal-ljud har visat sig förbättra sömnkvaliteteten.  Finns till exempel i form av appar med bland annat  ”pink sound”.

5. Skärmljus och temperatur. Vad behövs för att ge din hjärna och övriga kropp bättre förutsättningar för god sömn? Många sover bättre om de inte tittar på skärmar två timmar innan det är dags att sova. Det är också en fördel att ha det svalt, helst 18 grader och mörkt i sovrummet.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du kan beställa boken här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.