God sömn hjälper oss att handskas med stress

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du kan beställa boken här.

Sömnen är grundläggande för att vi ska återhämta oss från vardagens påfrestningar både fysiskt och mentalt. Kiropraktor Martin Fransson delar med sig av sina bästa tips för att motverka stress och ge oss styrka att bättre kunna möta vardagens utmaningar.

Stress i sig är inget farligt. Faktum är menar Martin att stress i lagom stora doser är något bra som hjälper oss att utvecklas.
– Det som hindrar oss från att utvecklas och må bra är oftast inte stressen i sig utan hur vi anpassar oss till den.
För att illustrera vad han menar nämner Martin träning.
­– Om vi belastar en muskel för lätt i förhållande till dess toleransnivå kommer den inte att reagera med tillväxt, vilket ju är det vi vill. Belastar vi den över dess toleransnivå kommer den att gå sönder. Men om muskeln belastas inom sin övre toleransnivå kommer den att svara med att bli starkare för att sedan bättre klara av nästa belastning, förutsatt att den ges tid för återhämtning, säger Martin.

Hur uppstår stress?
Vårt nervsystem ansvarar för att koordinera och kontrollera vårt system och kroppens anpassning till miljön förklarar Martin.
– I varje ögonblick tolkar hjärnan vår omvärld, som vi upplever via våra sinnesintryck och ställer frågan, är jag trygg?
Om hjärnan bedömer att du inte är trygg larmar den resten kroppen som aktiverar vår instinkt att kämpa eller fly.
– Detta sker oberoende av om du jagas av en tiger, eller om du oroar dig över en ”pappers- tiger”. Det sker varje gång hjärnan tolkar situationen som farlig eller hotfull. Det är detta som utgör din stressfysiologi förklarar Martin.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Stressen är livsnödvändig
Stress är en livsnödvändig korttidstrategi för att vi ska kunna anpassa oss och lösa en eventuell konflikt, medan långsiktig stress kan vara förödande. Enligt stressforskare ligger ihållande stress bakom så mycket som 95 procent av all ohälsa – direkt eller indirekt.
– Därför är tid för återhämtning och verksam sådan A och O säger Martin och berättar vidare att det inom munkordnar är vanligt att dygnet är uppdelat mellan åtta timmars sömn, åtta timmars arbete och åtta timmar­ –”vitea contemplativa”  – till att bara vara. Det stämmer även rätt väl med hur de flesta däggdjur spenderar sin tid, menar han.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Kroppen städar när vi sover

Martin Fransson

God sömn är en nyckel till återhämtning för hela vårt system.
– God sömnkvalitet skapar en buffert som motverkar stress, vilket i sin tur minskar dåliga vanor som rökning, för mycket kaffe och alkohol med mera.
Enligt Martin tenderar vi dessutom att både äta bättre och mer lagom mycket när vi sover bra.
Det är under djupsömnen som tillväxt och städning sker i kroppen.
– Forskning har visat att utrymmet mellan hjärnans celler ökar och att det därför blir lättare för kroppen att ”skölja bort ” restprodukter. De flesta med stressbesvär lider brist på djupsömn.

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn

Fem tips för en bättre sömn
Det finns olika knep för att få bästa möjliga återhämtning och underlätta för det läkningsarbete som sker när vi sover. Här följer Martins fem tips som påverkar våra sinnen på olika sätt och kan hjälpa oss hantera ackumulerad stress och återhämta oss effektivare.

1. Tryck med vikttäcke. Genom att sova med ett täcke som väger cirka 10 procent av kroppsvikten uppnås en djupare och mer effektiv sömn. Stresshormonet kortisol har visat sig minska och lugn och ro-hormon som serotonin och melatonin ökar. Martin berättar att han märkt att klienter med smärt- och stressproblematik svarar snabbt på behandlingar som inbegriper tryck.

2. Doft och luft. Lugnande eteriska oljor i sovrummet som lavendel, mandarin och frankincense, kan användas var för sig eller kombineras. Växter renar sovrumsluften. Martins favoriter är fredslilja, styvmorsviol, murgröna och jasmine.

 

3. Tillskott. Det finns många sorter. Martin rekommenderar att man tar magnesiumkapslar med 350 milligram vid åttasnåret på kvällen, något som enligt honom ger en bättre sömn för de flesta, han rekommenderar även L-theanine.

4. Sövande ljud. Så kallade isochrona toner och biaurnal-ljud har visat sig förbättra sömnkvaliteteten.  Finns till exempel i form av appar med bland annat  ”pink sound”.

5. Skärmljus och temperatur. Vad behövs för att ge din hjärna och övriga kropp bättre förutsättningar för god sömn? Många sover bättre om de inte tittar på skärmar två timmar innan det är dags att sova. Det är också en fördel att ha det svalt, helst 18 grader och mörkt i sovrummet.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du kan beställa boken här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sjukvårdspersonal tar feber på patient i örat

Du kan ha feber innan 38 grader

Hälsa

Känner du till vilken din normala temperatur är? Visste du att äldre personer kan ha en så låg normaltemperatur som 35 grader? Det betyder att du kan ha feber långt innan 38 grader, som i dag är gränsen för vad som anses som feber. Ewa Grodzinsky är biomedicinska analytiker och har skrivit en lärobok om feber. Hon tycker att vi behöver omvärdera begreppet feber.

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

 

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

 

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

 

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.