God sömn hjälper oss att handskas med stress

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du kan beställa boken här.

Sömnen är grundläggande för att vi ska återhämta oss från vardagens påfrestningar både fysiskt och mentalt. Kiropraktor Martin Fransson delar med sig av sina bästa tips för att motverka stress och ge oss styrka att bättre kunna möta vardagens utmaningar.

Stress i sig är inget farligt. Faktum är menar Martin att stress i lagom stora doser är något bra som hjälper oss att utvecklas.
– Det som hindrar oss från att utvecklas och må bra är oftast inte stressen i sig utan hur vi anpassar oss till den.
För att illustrera vad han menar nämner Martin träning.
­– Om vi belastar en muskel för lätt i förhållande till dess toleransnivå kommer den inte att reagera med tillväxt, vilket ju är det vi vill. Belastar vi den över dess toleransnivå kommer den att gå sönder. Men om muskeln belastas inom sin övre toleransnivå kommer den att svara med att bli starkare för att sedan bättre klara av nästa belastning, förutsatt att den ges tid för återhämtning, säger Martin.

Hur uppstår stress?
Vårt nervsystem ansvarar för att koordinera och kontrollera vårt system och kroppens anpassning till miljön förklarar Martin.
– I varje ögonblick tolkar hjärnan vår omvärld, som vi upplever via våra sinnesintryck och ställer frågan, är jag trygg?
Om hjärnan bedömer att du inte är trygg larmar den resten kroppen som aktiverar vår instinkt att kämpa eller fly.
– Detta sker oberoende av om du jagas av en tiger, eller om du oroar dig över en ”pappers- tiger”. Det sker varje gång hjärnan tolkar situationen som farlig eller hotfull. Det är detta som utgör din stressfysiologi förklarar Martin.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Stressen är livsnödvändig
Stress är en livsnödvändig korttidstrategi för att vi ska kunna anpassa oss och lösa en eventuell konflikt, medan långsiktig stress kan vara förödande. Enligt stressforskare ligger ihållande stress bakom så mycket som 95 procent av all ohälsa – direkt eller indirekt.
– Därför är tid för återhämtning och verksam sådan A och O säger Martin och berättar vidare att det inom munkordnar är vanligt att dygnet är uppdelat mellan åtta timmars sömn, åtta timmars arbete och åtta timmar­ –”vitea contemplativa”  – till att bara vara. Det stämmer även rätt väl med hur de flesta däggdjur spenderar sin tid, menar han.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Kroppen städar när vi sover

Martin Fransson

God sömn är en nyckel till återhämtning för hela vårt system.
– God sömnkvalitet skapar en buffert som motverkar stress, vilket i sin tur minskar dåliga vanor som rökning, för mycket kaffe och alkohol med mera.
Enligt Martin tenderar vi dessutom att både äta bättre och mer lagom mycket när vi sover bra.
Det är under djupsömnen som tillväxt och städning sker i kroppen.
– Forskning har visat att utrymmet mellan hjärnans celler ökar och att det därför blir lättare för kroppen att ”skölja bort ” restprodukter. De flesta med stressbesvär lider brist på djupsömn.

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn

Fem tips för en bättre sömn
Det finns olika knep för att få bästa möjliga återhämtning och underlätta för det läkningsarbete som sker när vi sover. Här följer Martins fem tips som påverkar våra sinnen på olika sätt och kan hjälpa oss hantera ackumulerad stress och återhämta oss effektivare.

1. Tryck med vikttäcke. Genom att sova med ett täcke som väger cirka 10 procent av kroppsvikten uppnås en djupare och mer effektiv sömn. Stresshormonet kortisol har visat sig minska och lugn och ro-hormon som serotonin och melatonin ökar. Martin berättar att han märkt att klienter med smärt- och stressproblematik svarar snabbt på behandlingar som inbegriper tryck.

2. Doft och luft. Lugnande eteriska oljor i sovrummet som lavendel, mandarin och frankincense, kan användas var för sig eller kombineras. Växter renar sovrumsluften. Martins favoriter är fredslilja, styvmorsviol, murgröna och jasmine.

3. Tillskott. Det finns många sorter. Martin rekommenderar att man tar magnesiumkapslar med 350 milligram vid åttasnåret på kvällen, något som enligt honom ger en bättre sömn för de flesta, han rekommenderar även L-theanine.

4. Sövande ljud. Så kallade isochrona toner och biaurnal-ljud har visat sig förbättra sömnkvaliteteten.  Finns till exempel i form av appar med bland annat  ”pink sound”.

5. Skärmljus och temperatur. Vad behövs för att ge din hjärna och övriga kropp bättre förutsättningar för god sömn? Många sover bättre om de inte tittar på skärmar två timmar innan det är dags att sova. Det är också en fördel att ha det svalt, helst 18 grader och mörkt i sovrummet.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du kan beställa boken här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen.