Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Solnedgang i svenskt vintrigt landskap

Få soltimmar – extra viktigt boosta med D-vitamin

Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

November månad innebar rekordfå soltimmar på flera håll i landet. Nu är det läge att preppa med D-vitamin inför de ytterligare månader av mörker vi har framför oss, menar näringsexperten Zarah Öberg.
–  Jag rekommenderar tillskott med minst 2000 IE per dag - och många av oss behöver högre doser än så. Låga nivåer kan ge problematik, säger hon. 

Bottenrekordet gäller vissa delar av Sverige, Stockholm till exempel.
— Där har det varit fem timmars sol till och med i lördags, säger Sandra Andersson, meteorolog vid SMHI, till TT.
Det gamla rekordet på åtta timmar är från 2000.
Men på vissa ställen i norr har det tvärtom slagits solrekord.
— I Kiruna har man kommit upp i cirka 42 soltimmar för månaden. Det gamla novemberrekordet från 2008 ligger på 40 timmar.

 

Autoimmuna sjukdomar vanligare i länder med få soltimmar
Det faktum att Sverige under vinterhalvåret är väldigt mörkt innebär att det är extra viktigt för oss att se till att vi håller uppe våra D-vitaminnivåer och inte råkar ut för brist, menar näringsexperten Zarah Öberg.
—  Många symtom, framförallt relaterade till psykisk ohälsa och autoimmuna sjukdomar, är mer framträdande i länder med få antal soltimmar. Man ser till exempel att mängden insjuknade per land ökar desto längre ifrån ekvatorn som området ligger, säger hon till Kurera.
Till dem som också löper ökad risk för brist hör även sjuka och personer i storstäder där solen många gånger skyms bland alla höga hus.

Zarah Öberg

Näringsexperten Zarah Öberg.

Ett utbrett problem
Brist på D-vitamin är ett utbrett problem som skapar ohälsa i Sverige. Hösten och vintern 2012 kom rapport efter rapport som  kopplade samman D-vitaminbrist med en rad vanligt förekommande sjukdomar, däribland benskörhet, lågt immunförsvar, trötthet, depression samt en rad olika autoimmuna sjukdomar, bland annat MS och Reumatoid artrit.
— Bristerna blir mer och mer påtagliga desto längre in i vintern vi kommer, vilket innebär allt från långvariga influensaperioder, vinter- och vårdepression och ökad risk för autoimmuna sjukdomar, berättar Zarah Öberg.

Behöver fylla på våra depåer
D-vitamin finns lagrat i kroppen under endast cirka tre månader, vilket innebär att vi ofta behöver fylla på våra depåer.
— Detta gör att vi oftast har brister redan från hösten. De som dessutom varit mycket inomhus under sommaren eller som använt solskyddskrämer när de vistats utomhus har sannolikt brister redan innan dess.

Källor till D-vitamin
Solen är vår främst källa för D-vitamin, men det finns även i fet fisk, ägg och mejeriprodukter. Men det är inte fullt så enkelt, berättar Zarah Öberg.
—  Men det förutsätter att djuren har vistats utomhus så att de fått tillräckligt med sol. Ägg, fisk och mejeriprodukter från djur som vistats inomhus innehåller inte D-vitamin. När solens UVB-strålar träffar huden omvandlas hudens kolesterollager och bildar D-vitamin. D2 är den form av D-vitamin som inte ännu är omvandlad och den finns i kantareller och alger, medan D3 är den aktiva form som finns i kött, fisk och ägg, säger hon.

 

"Låga nivåer kan ge problematik"
Zarah Öberg rekommenderar D-vitamintillskott med minst 2000 IE per dag under vinterhalvåret.
— Och många av oss behöver till och med högre doser än så. Låga nivåer D-vitamin kan ge problematik med försämrat immunförsvar, depression och autoimmuna sjukdomar, säger hon.

Expertens bästa knep
— Min bästa medicin för att hålla sig frisk över vintern är D-vitamintillskott eller att åka utomlands. En god idé för att hålla sig pigg och frisk är givetvis också att träna och röra sig mycket, att vara mycket utomhus trots mörkret, att köpa sig en ljusterapilampa och att äta sunt, varierat och med mycket gröna drinkar.
Hon poängterar dock att även om i princip alla behöver extra D-vitamin på vintern kan det vara bra att testa sina D-vitaminnivåer så att man tar en mängd som är anpassad till just en själv.
— Kontakta bara din vårdcentral och be dem att ta ett test på D-vitamin eller uppsök en privat läkare eller sjuksköterska så utför de testet, säger hon.

Av Isabelle Hedander


Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.