Få soltimmar – extra viktigt boosta med D-vitamin | Kurera.se
Solnedgang i svenskt vintrigt landskap

Få soltimmar – extra viktigt boosta med D-vitamin

Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

November månad innebar rekordfå soltimmar på flera håll i landet. Nu är det läge att preppa med D-vitamin inför de ytterligare månader av mörker vi har framför oss, menar näringsexperten Zarah Öberg.
–  Jag rekommenderar tillskott med minst 2000 IE per dag - och många av oss behöver högre doser än så. Låga nivåer kan ge problematik, säger hon. 

Bottenrekordet gäller vissa delar av Sverige, Stockholm till exempel.
— Där har det varit fem timmars sol till och med i lördags, säger Sandra Andersson, meteorolog vid SMHI, till TT.
Det gamla rekordet på åtta timmar är från 2000.
Men på vissa ställen i norr har det tvärtom slagits solrekord.
— I Kiruna har man kommit upp i cirka 42 soltimmar för månaden. Det gamla novemberrekordet från 2008 ligger på 40 timmar.

 

Autoimmuna sjukdomar vanligare i länder med få soltimmar
Det faktum att Sverige under vinterhalvåret är väldigt mörkt innebär att det är extra viktigt för oss att se till att vi håller uppe våra D-vitaminnivåer och inte råkar ut för brist, menar näringsexperten Zarah Öberg.
—  Många symtom, framförallt relaterade till psykisk ohälsa och autoimmuna sjukdomar, är mer framträdande i länder med få antal soltimmar. Man ser till exempel att mängden insjuknade per land ökar desto längre ifrån ekvatorn som området ligger, säger hon till Kurera.
Till dem som också löper ökad risk för brist hör även sjuka och personer i storstäder där solen många gånger skyms bland alla höga hus.

Zarah Öberg

Näringsexperten Zarah Öberg.

Ett utbrett problem
Brist på D-vitamin är ett utbrett problem som skapar ohälsa i Sverige. Hösten och vintern 2012 kom rapport efter rapport som  kopplade samman D-vitaminbrist med en rad vanligt förekommande sjukdomar, däribland benskörhet, lågt immunförsvar, trötthet, depression samt en rad olika autoimmuna sjukdomar, bland annat MS och Reumatoid artrit.
— Bristerna blir mer och mer påtagliga desto längre in i vintern vi kommer, vilket innebär allt från långvariga influensaperioder, vinter- och vårdepression och ökad risk för autoimmuna sjukdomar, berättar Zarah Öberg.

Behöver fylla på våra depåer
D-vitamin finns lagrat i kroppen under endast cirka tre månader, vilket innebär att vi ofta behöver fylla på våra depåer.
— Detta gör att vi oftast har brister redan från hösten. De som dessutom varit mycket inomhus under sommaren eller som använt solskyddskrämer när de vistats utomhus har sannolikt brister redan innan dess.

Källor till D-vitamin
Solen är vår främst källa för D-vitamin, men det finns även i fet fisk, ägg och mejeriprodukter. Men det är inte fullt så enkelt, berättar Zarah Öberg.
—  Men det förutsätter att djuren har vistats utomhus så att de fått tillräckligt med sol. Ägg, fisk och mejeriprodukter från djur som vistats inomhus innehåller inte D-vitamin. När solens UVB-strålar träffar huden omvandlas hudens kolesterollager och bildar D-vitamin. D2 är den form av D-vitamin som inte ännu är omvandlad och den finns i kantareller och alger, medan D3 är den aktiva form som finns i kött, fisk och ägg, säger hon.

 

"Låga nivåer kan ge problematik"
Zarah Öberg rekommenderar D-vitamintillskott med minst 2000 IE per dag under vinterhalvåret.
— Och många av oss behöver till och med högre doser än så. Låga nivåer D-vitamin kan ge problematik med försämrat immunförsvar, depression och autoimmuna sjukdomar, säger hon.

Expertens bästa knep
— Min bästa medicin för att hålla sig frisk över vintern är D-vitamintillskott eller att åka utomlands. En god idé för att hålla sig pigg och frisk är givetvis också att träna och röra sig mycket, att vara mycket utomhus trots mörkret, att köpa sig en ljusterapilampa och att äta sunt, varierat och med mycket gröna drinkar.
Hon poängterar dock att även om i princip alla behöver extra D-vitamin på vintern kan det vara bra att testa sina D-vitaminnivåer så att man tar en mängd som är anpassad till just en själv.
— Kontakta bara din vårdcentral och be dem att ta ett test på D-vitamin eller uppsök en privat läkare eller sjuksköterska så utför de testet, säger hon.

Av Isabelle Hedander


Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.