Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Solnedgang i svenskt vintrigt landskap

Få soltimmar – extra viktigt boosta med D-vitamin

Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

November månad innebar rekordfå soltimmar på flera håll i landet. Nu är det läge att preppa med D-vitamin inför de ytterligare månader av mörker vi har framför oss, menar näringsexperten Zarah Öberg.
–  Jag rekommenderar tillskott med minst 2000 IE per dag - och många av oss behöver högre doser än så. Låga nivåer kan ge problematik, säger hon. 

Bottenrekordet gäller vissa delar av Sverige, Stockholm till exempel.
— Där har det varit fem timmars sol till och med i lördags, säger Sandra Andersson, meteorolog vid SMHI, till TT.
Det gamla rekordet på åtta timmar är från 2000.
Men på vissa ställen i norr har det tvärtom slagits solrekord.
— I Kiruna har man kommit upp i cirka 42 soltimmar för månaden. Det gamla novemberrekordet från 2008 ligger på 40 timmar.

 

Autoimmuna sjukdomar vanligare i länder med få soltimmar
Det faktum att Sverige under vinterhalvåret är väldigt mörkt innebär att det är extra viktigt för oss att se till att vi håller uppe våra D-vitaminnivåer och inte råkar ut för brist, menar näringsexperten Zarah Öberg.
—  Många symtom, framförallt relaterade till psykisk ohälsa och autoimmuna sjukdomar, är mer framträdande i länder med få antal soltimmar. Man ser till exempel att mängden insjuknade per land ökar desto längre ifrån ekvatorn som området ligger, säger hon till Kurera.
Till dem som också löper ökad risk för brist hör även sjuka och personer i storstäder där solen många gånger skyms bland alla höga hus.

Zarah Öberg

Näringsexperten Zarah Öberg.


Ett utbrett problem
Brist på D-vitamin är ett utbrett problem som skapar ohälsa i Sverige. Hösten och vintern 2012 kom rapport efter rapport som  kopplade samman D-vitaminbrist med en rad vanligt förekommande sjukdomar, däribland benskörhet, lågt immunförsvar, trötthet, depression samt en rad olika autoimmuna sjukdomar, bland annat MS och Reumatoid artrit.
— Bristerna blir mer och mer påtagliga desto längre in i vintern vi kommer, vilket innebär allt från långvariga influensaperioder, vinter- och vårdepression och ökad risk för autoimmuna sjukdomar, berättar Zarah Öberg.

Behöver fylla på våra depåer
D-vitamin finns lagrat i kroppen under endast cirka tre månader, vilket innebär att vi ofta behöver fylla på våra depåer.
— Detta gör att vi oftast har brister redan från hösten. De som dessutom varit mycket inomhus under sommaren eller som använt solskyddskrämer när de vistats utomhus har sannolikt brister redan innan dess.

Källor till D-vitamin
Solen är vår främst källa för D-vitamin, men det finns även i fet fisk, ägg och mejeriprodukter. Men det är inte fullt så enkelt, berättar Zarah Öberg.
—  Men det förutsätter att djuren har vistats utomhus så att de fått tillräckligt med sol. Ägg, fisk och mejeriprodukter från djur som vistats inomhus innehåller inte D-vitamin. När solens UVB-strålar träffar huden omvandlas hudens kolesterollager och bildar D-vitamin. D2 är den form av D-vitamin som inte ännu är omvandlad och den finns i kantareller och alger, medan D3 är den aktiva form som finns i kött, fisk och ägg, säger hon.

 

"Låga nivåer kan ge problematik"
Zarah Öberg rekommenderar D-vitamintillskott med minst 2000 IE per dag under vinterhalvåret.
— Och många av oss behöver till och med högre doser än så. Låga nivåer D-vitamin kan ge problematik med försämrat immunförsvar, depression och autoimmuna sjukdomar, säger hon.

Expertens bästa knep
— Min bästa medicin för att hålla sig frisk över vintern är D-vitamintillskott eller att åka utomlands. En god idé för att hålla sig pigg och frisk är givetvis också att träna och röra sig mycket, att vara mycket utomhus trots mörkret, att köpa sig en ljusterapilampa och att äta sunt, varierat och med mycket gröna drinkar.
Hon poängterar dock att även om i princip alla behöver extra D-vitamin på vintern kan det vara bra att testa sina D-vitaminnivåer så att man tar en mängd som är anpassad till just en själv.
— Kontakta bara din vårdcentral och be dem att ta ett test på D-vitamin eller uppsök en privat läkare eller sjuksköterska så utför de testet, säger hon.

Av Isabelle Hedander


Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.