Solnedgang i svenskt vintrigt landskap

Få soltimmar – extra viktigt boosta med D-vitamin

Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

November månad innebar rekordfå soltimmar på flera håll i landet. Nu är det läge att preppa med D-vitamin inför de ytterligare månader av mörker vi har framför oss, menar näringsexperten Zarah Öberg.
–  Jag rekommenderar tillskott med minst 2000 IE per dag – och många av oss behöver högre doser än så. Låga nivåer kan ge problematik, säger hon. 

Bottenrekordet gäller vissa delar av Sverige, Stockholm till exempel.
— Där har det varit fem timmars sol till och med i lördags, säger Sandra Andersson, meteorolog vid SMHI, till TT.
Det gamla rekordet på åtta timmar är från 2000.
Men på vissa ställen i norr har det tvärtom slagits solrekord.
— I Kiruna har man kommit upp i cirka 42 soltimmar för månaden. Det gamla novemberrekordet från 2008 ligger på 40 timmar.

Autoimmuna sjukdomar vanligare i länder med få soltimmar
Det faktum att Sverige under vinterhalvåret är väldigt mörkt innebär att det är extra viktigt för oss att se till att vi håller uppe våra D-vitaminnivåer och inte råkar ut för brist, menar näringsexperten Zarah Öberg.
—  Många symtom, framförallt relaterade till psykisk ohälsa och autoimmuna sjukdomar, är mer framträdande i länder med få antal soltimmar. Man ser till exempel att mängden insjuknade per land ökar desto längre ifrån ekvatorn som området ligger, säger hon till Kurera.
Till dem som också löper ökad risk för brist hör även sjuka och personer i storstäder där solen många gånger skyms bland alla höga hus.

 
Zarah Öberg

Näringsexperten Zarah Öberg.

Ett utbrett problem
Brist på D-vitamin är ett utbrett problem som skapar ohälsa i Sverige. Hösten och vintern 2012 kom rapport efter rapport som  kopplade samman D-vitaminbrist med en rad vanligt förekommande sjukdomar, däribland benskörhet, lågt immunförsvar, trötthet, depression samt en rad olika autoimmuna sjukdomar, bland annat MS och Reumatoid artrit.
— Bristerna blir mer och mer påtagliga desto längre in i vintern vi kommer, vilket innebär allt från långvariga influensaperioder, vinter- och vårdepression och ökad risk för autoimmuna sjukdomar, berättar Zarah Öberg.

Behöver fylla på våra depåer
D-vitamin finns lagrat i kroppen under endast cirka tre månader, vilket innebär att vi ofta behöver fylla på våra depåer.
— Detta gör att vi oftast har brister redan från hösten. De som dessutom varit mycket inomhus under sommaren eller som använt solskyddskrämer när de vistats utomhus har sannolikt brister redan innan dess.

Källor till D-vitamin
Solen är vår främst källa för D-vitamin, men det finns även i fet fisk, ägg och mejeriprodukter. Men det är inte fullt så enkelt, berättar Zarah Öberg.
—  Men det förutsätter att djuren har vistats utomhus så att de fått tillräckligt med sol. Ägg, fisk och mejeriprodukter från djur som vistats inomhus innehåller inte D-vitamin. När solens UVB-strålar träffar huden omvandlas hudens kolesterollager och bildar D-vitamin. D2 är den form av D-vitamin som inte ännu är omvandlad och den finns i kantareller och alger, medan D3 är den aktiva form som finns i kött, fisk och ägg, säger hon.

“Låga nivåer kan ge problematik”
Zarah Öberg rekommenderar D-vitamintillskott med minst 2000 IE per dag under vinterhalvåret.
— Och många av oss behöver till och med högre doser än så. Låga nivåer D-vitamin kan ge problematik med försämrat immunförsvar, depression och autoimmuna sjukdomar, säger hon.

Expertens bästa knep
— Min bästa medicin för att hålla sig frisk över vintern är D-vitamintillskott eller att åka utomlands. En god idé för att hålla sig pigg och frisk är givetvis också att träna och röra sig mycket, att vara mycket utomhus trots mörkret, att köpa sig en ljusterapilampa och att äta sunt, varierat och med mycket gröna drinkar.
Hon poängterar dock att även om i princip alla behöver extra D-vitamin på vintern kan det vara bra att testa sina D-vitaminnivåer så att man tar en mängd som är anpassad till just en själv.
— Kontakta bara din vårdcentral och be dem att ta ett test på D-vitamin eller uppsök en privat läkare eller sjuksköterska så utför de testet, säger hon.

Av Isabelle Hedander


Fakta D-vitamin

Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar så pass lågt att vi inte omvandlar D-vitamin i vår hud.
Solen måste nämligen stå i minst 45 graders vinkel för att vitaminet ska kunna bildas i huden. Solens UVB-strålar filtreras annars bort i atmosfären innan de når huden. Inte bara är solen ofta för svag i Sverige, vi spenderar även mycket tid inomhus och när vi vistas i solen använder vi ofta blockerande solkrämer som förutom att blockera UVA och UVB även hindrar upptaget av D-vitamin.

Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist.
Vid redan utvecklad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.
Livsmedel rika på D-vitamin är fet fisk (lax, makrill, sill), ägg och mjölk.

Under högsommaren är solexponering det mest effektiva sättet att tillgodogöra sig D-vitamin, 15-30 minuter när solen står som högst anses ge tillräckliga mängder (cirka 10 000 IE).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.

Ny metod underlättar upptäckten av KOL

Forskning

En ny studie har resulterat i en förbättrad diagnosmetod för kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Förhoppningen är att metoden, som har både praktiska och ekonomiska fördelar jämfört med spirometri, snabbt ska komma ut på marknaden.

Knapriga mandelvåfflor till vardag och fest

Recept

Våfflor kan ätas både med söta och salta tillbehör. Denna glutenfria variant är baserad på mandelmjöl och glutenfritt havre och kan ätas till såväl frukost och lunch som till dessert. Njut med hallonsylt, äppelmos eller varför inte en matig hummus.