Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Falafelsallad

Foto: Picadeli.

Fira Veganuary med en matig sallad!

Hemligheten bakom en perfekt sallad 

För dig som fortfarande tycker det är svårt att variera din sallad delar Ted Hallberg här med sig av sina knep för att lyckas.
  • Ha i mycket grönt. Det ger salladen en bra bas och fin färg.
  • Addera ett nytt typ av protein. Prova något veganskt, som bönor, hummus eller vegetariskt köttsubstitut.
  • Använd max sex ingredienser. Fler kan lätt innebära ”för mycket av det goda”.
  • Variera ingredienserna. Blanda både smakrika och mer neutrala ingredienser.
  • Variera texturerna. Blanda mjuka och krispiga ingredienser.
  • Dressing, är A och O, glöm den inte.
  • Pricken över i:et är att avsluta salladen med olika toppings som krutonger, nötter eller frön.
  • Bonus-tips: Prova att blanda i frukt, oväntat gott med något sött eller syrligt som bryter av.

  • Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

    Skälen att välja en växtbaserad kost är många: för den egna hälsans skull, för klimatet och förstås även för djurens skull.

    Veganuary drivs av en brittisk ideell organisation och under januari 2021 deltog mer än en halv miljon människor från över 200 länder i utmaningen att äta veganskt.  I år, 2022, räknar man med rekordmånga deltagare i Veganuary, såväl individer och företag som organisationer. Totalt runt 2 miljoner människor över hela världen. Du kan läsa mer om Veganuary här!

     

    Upptäck allt gott med växtbaserad kost

    För att underlätta för fler att testa på en växtbaserad kost och upptäcka hur gott och varierad en sådan kan vara, bjuder vi här på ett smakrikt, lättlagat och helt växtbaserat salladsrecept. Receptet kommer från salladsföretaget Picadelis Guide Michelin-meriterade chefskock Ted Hallberg. Under januari dyker fler liknande recept upp här på Kureras sajt.

    LÄS OCKSÅ: Vegansk crispy “kycklingtaco”med hoisinsås

    Krydd falafelsallad med hummus

    I det här receptet gifter sig kryddig spiskummin perfekt med persilja och dill. Dill är en populär ört i mellanösterns kök, som är väldigt god ihop med både hummus och falafel. Ett vinnande koncept helt enkelt!


    Ingredienser

    Körsbärstomater, 2 dl
    Isbergssallad, 4 dl
    Skivad gurka, 2 dl
    Skivad rödlök, 2 dl
    Falafel, 400 g
    Färsk persilja, dill och granatäppelkärnor

    Hummus:
    Kikärtor, 1 paket (400 g)
    Tahini, 3 msk
    Rapsolja, 2 msk
    Vitlök, 1 klyfta
    1/2 citron, saften
    Spiskummin, 1 tsk
    Salt

    Picklade morötter med dill:
    1 morot, tunt strimlad
    Äppelcidervinäger, 2 msk
    Socker, 2 msk
    Vatten, 3 msk
    Färsk dill

    LÄS OCKSÅ: Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

    Gör så här

    Förbered hummusen. Blanda alla ingredienser utom kikärtorna i en matberedare och mixa slätt. Addera kikärtor och mixa till önskad textur. Tillsätt vatten om den känns stabbig.
    För att göra de picklade morötterna så blandar du vinäger, socker och vatten i en kastrull och värmer upp tills det precis börjar koka. Ta bort kastrullen från plattan och vänd ner de strimlade morötterna och färsk dill. Låt svalna.
    Lägg isbergssalladen i botten av din skål. Fördela gurka, tomat och rödlök över salladen.
    Lägg till hummus och falafel.
    Toppa salladen med picklad morot med dill. Om möjligt, lägg till färsk persilja, dill och granatäppelkärnor.

    LÄS OCKSÅ: Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

    Av Carolina Eriksson

    Hemligheten bakom en perfekt sallad 

    För dig som fortfarande tycker det är svårt att variera din sallad delar Ted Hallberg här med sig av sina knep för att lyckas.
  • Ha i mycket grönt. Det ger salladen en bra bas och fin färg.
  • Addera ett nytt typ av protein. Prova något veganskt, som bönor, hummus eller vegetariskt köttsubstitut.
  • Använd max sex ingredienser. Fler kan lätt innebära ”för mycket av det goda”.
  • Variera ingredienserna. Blanda både smakrika och mer neutrala ingredienser.
  • Variera texturerna. Blanda mjuka och krispiga ingredienser.
  • Dressing, är A och O, glöm den inte.
  • Pricken över i:et är att avsluta salladen med olika toppings som krutonger, nötter eller frön.
  • Bonus-tips: Prova att blanda i frukt, oväntat gott med något sött eller syrligt som bryter av.

  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    läkare håller i spruta

    Debatt: Det bortglömda folket – vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?

    Kurera debatt

    Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

    kvinna klipper

    Dags att sluta röka? Så lyckas du

    Hälsa

    Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

    Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

    Mera glow med gurkmeja!

    Hud

    Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

    Falafelsallad

    Fira Veganuary med en matig sallad!

    Eko/miljö

    Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

     

    kvinna äter katrinplommon

    Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

    Mage

    Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

    kvinna lyfter hantlar

    Så mycket vinner du på att börja styrketräna

    Träning

    Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

    Visste du det här om nyttiga propolis?

    Naturlig hälsa

    Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

    kvinna äter nyttig mat

    Så kommer du in i bättre matvanor

    Kost

    Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

     

    Bibimbap

    Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

    Recept

    Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

    Groddar i en låda

    Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

    Eko/miljö

    Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

     

    olika kålsorter

    Laga billig och nyttig mat med kål

    Kost

    Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

    kvinna i vinter

    Mutationen som gör att du tål kyla bättre

    Forskning

    Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

    Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

    Hälsa

    Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

    Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

    Mage

    Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

    Fötter bredvid hudkräm och örter

    Glöm inte fötterna i vinter!

    Hud

    Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

     

    Sifferballonger med år 2022 i guld

    Gott nytt år önskar vi på Kurera!

    Övrigt

    Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

    Doftspridare

    Må bra med hjälp av dofter

    Hälsa

    Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

     

    Örter med läkande effekt i kroppen

    Kryddor

    Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.