Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Falafelsallad

Foto: Picadeli.

Fira Veganuary med en matig sallad!

Hemligheten bakom en perfekt sallad 

För dig som fortfarande tycker det är svårt att variera din sallad delar Ted Hallberg här med sig av sina knep för att lyckas.
  • Ha i mycket grönt. Det ger salladen en bra bas och fin färg.
  • Addera ett nytt typ av protein. Prova något veganskt, som bönor, hummus eller vegetariskt köttsubstitut.
  • Använd max sex ingredienser. Fler kan lätt innebära ”för mycket av det goda”.
  • Variera ingredienserna. Blanda både smakrika och mer neutrala ingredienser.
  • Variera texturerna. Blanda mjuka och krispiga ingredienser.
  • Dressing, är A och O, glöm den inte.
  • Pricken över i:et är att avsluta salladen med olika toppings som krutonger, nötter eller frön.
  • Bonus-tips: Prova att blanda i frukt, oväntat gott med något sött eller syrligt som bryter av.

  • Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

    Skälen att välja en växtbaserad kost är många: för den egna hälsans skull, för klimatet och förstås även för djurens skull.

    Veganuary drivs av en brittisk ideell organisation och under januari 2021 deltog mer än en halv miljon människor från över 200 länder i utmaningen att äta veganskt.  I år, 2022, räknar man med rekordmånga deltagare i Veganuary, såväl individer och företag som organisationer. Totalt runt 2 miljoner människor över hela världen. Du kan läsa mer om Veganuary här!

     

    Upptäck allt gott med växtbaserad kost

    För att underlätta för fler att testa på en växtbaserad kost och upptäcka hur gott och varierad en sådan kan vara, bjuder vi här på ett smakrikt, lättlagat och helt växtbaserat salladsrecept. Receptet kommer från salladsföretaget Picadelis Guide Michelin-meriterade chefskock Ted Hallberg. Under januari dyker fler liknande recept upp här på Kureras sajt.

    LÄS OCKSÅ: Vegansk crispy “kycklingtaco”med hoisinsås

    Krydd falafelsallad med hummus

    I det här receptet gifter sig kryddig spiskummin perfekt med persilja och dill. Dill är en populär ört i mellanösterns kök, som är väldigt god ihop med både hummus och falafel. Ett vinnande koncept helt enkelt!



    Ingredienser

    Körsbärstomater, 2 dl
    Isbergssallad, 4 dl
    Skivad gurka, 2 dl
    Skivad rödlök, 2 dl
    Falafel, 400 g
    Färsk persilja, dill och granatäppelkärnor

    Hummus:
    Kikärtor, 1 paket (400 g)
    Tahini, 3 msk
    Rapsolja, 2 msk
    Vitlök, 1 klyfta
    1/2 citron, saften
    Spiskummin, 1 tsk
    Salt

    Picklade morötter med dill:
    1 morot, tunt strimlad
    Äppelcidervinäger, 2 msk
    Socker, 2 msk
    Vatten, 3 msk
    Färsk dill

    LÄS OCKSÅ: Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

    Gör så här

    Förbered hummusen. Blanda alla ingredienser utom kikärtorna i en matberedare och mixa slätt. Addera kikärtor och mixa till önskad textur. Tillsätt vatten om den känns stabbig.
    För att göra de picklade morötterna så blandar du vinäger, socker och vatten i en kastrull och värmer upp tills det precis börjar koka. Ta bort kastrullen från plattan och vänd ner de strimlade morötterna och färsk dill. Låt svalna.
    Lägg isbergssalladen i botten av din skål. Fördela gurka, tomat och rödlök över salladen.
    Lägg till hummus och falafel.
    Toppa salladen med picklad morot med dill. Om möjligt, lägg till färsk persilja, dill och granatäppelkärnor.

    LÄS OCKSÅ: Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

    Av Carolina Eriksson

    Hemligheten bakom en perfekt sallad 

    För dig som fortfarande tycker det är svårt att variera din sallad delar Ted Hallberg här med sig av sina knep för att lyckas.
  • Ha i mycket grönt. Det ger salladen en bra bas och fin färg.
  • Addera ett nytt typ av protein. Prova något veganskt, som bönor, hummus eller vegetariskt köttsubstitut.
  • Använd max sex ingredienser. Fler kan lätt innebära ”för mycket av det goda”.
  • Variera ingredienserna. Blanda både smakrika och mer neutrala ingredienser.
  • Variera texturerna. Blanda mjuka och krispiga ingredienser.
  • Dressing, är A och O, glöm den inte.
  • Pricken över i:et är att avsluta salladen med olika toppings som krutonger, nötter eller frön.
  • Bonus-tips: Prova att blanda i frukt, oväntat gott med något sött eller syrligt som bryter av.

  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    kvinna som håller sig för magen

    Låt bitterörter lugna orolig mage

    Mage

    Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

    Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

    Hälsa

    Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

    Slipp klåda och eksem under armarna

    Hud

    Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

    Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

    Hälsa

    K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

    kvinna knyter sko

    Så blir din konditionsträning effektivare

    TRÄNING

    Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

     

    Fyra hundar på rad i skogen

    Hur smart är din hund?

    Husdjur

    Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

    kvinna som får skönhetsbehandling

    IPL – behandlingen som ger piggare hud

    Hud

    Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

     

    ostbricka

    Därför kan du inte sluta äta ost

    Kost

    Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

    Kvinna sover

    Problem att sova? Så här kan du göra

    Hälsa

    En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

    Paranötter i en skål

    Därför är paranötter så nyttiga

    Kost

    Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

     

    Välj rätt olja för just din hud

    Hud

    Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

    kvinna äter fisk

    Fiskolja lindrar inflammerad tarm

    Mage

    Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

    man och kvinna skrattar

    Örten som höjer mannens aptit på livet

    Naturlig hälsa

    Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

     

    kvinna ligger på rygg med benen i luften

    Mineralet som stöttar svullna ben

    Hälsa

    Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

    Ung kvinna tar en selfie med sin hund

    Så blir din hund den bästa vän du drömt om

    Husdjur

    Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

    Sval melonrulltårta

    Desserter/sötsaker

    En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

     

    Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

    Naturlig hälsa

    Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

    två barn och mat

    Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

    Barn

    Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.