Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så förbättrar du dina träningsresultat

I dagens stressade samhälle blir vi alltmer medvetna om värdet av bra kost och motion för att må bra. Mindre motion och sämre mat är ett av våra stora hot mot folkhälsan.
Vi får inte glömma bort att sköta om oss själva. Kureras träningsexpert Carolin Helt ger tips på hur man får ut mer av sin träning. 

All form av motion är bra
Man måste tycka att träningsformen är rolig och passar dig, det är då den blir av. Det kan ju räcka med ett par riktiga långpromenader några gånger i veckan som även är mentalt avslappnande. Prova olika typer av träning: simning, gruppaktiviteter, badminton, ridning etc. Listan kan göras hur lång som helst. Variera träningen så tröttnar du inte lika lätt.

Ät rätt när du tränar
När du tränar är det extra viktigt att se till att du får i dig näringsrik mat med jämna mellanrum, låt det inte gå mer än 3-4 timmar mellan målen. Kroppen förbrukar energi och det är viktigt att den ”tankas med rätt bränsle” och rätt mängd. En sund varierad kost innehåller kolhydrater, proteiner och fett. Fullkornsprodukter som till exempel råris, dinkel och bulgur ger bra energi under lång tid Det är så kallade långsamma kolhydrater, just den sorts energi som behövs till frukost och innan träning. Ät en till två timmar innan träning. Efter träningspasset bör du äta inom en halvtimme. Då behöver kroppen ny näring. Ett bra återhämtningsmål innehåller snabba kolhydrater som banan, vitt ris eller potatis och protein. Proteiner är kroppens byggstenar och bygger upp din muskelmassa. Musklerna kräver energi så ju mer muskler du har desto bättre förbränning får du.

Finns det något hjälpmedel för bättre träningsresultat?
Det finns en uppsjö produkter på marknaden. Nedan följer några enkla tips. Fråga personalen i din hälsobutik så hjälper de dig hitta det som passar just dig.

 

Ökad uthållighet

  • Kolhydratdrycker: Sportdrycker kan vara bra att ta under uthållighetsaktiviteter. Minskar muskelnedbrytningen och förbättrar uthålligheten samt den mentala skärpan. Bör användas om träningspasset varar längre än 2 timmar.
  • Antioxidanter: Skyddar musklerna under träning och ger mindre träningsvärk.


Ökad styrka/muskelmassa

  • Kreatin: Ökar prestationsförmågan och möjliggör hårdare och effektivare träning. Kreatin ökar även proteinsyntesen vilket ger ökad muskeltillväxt och styrka. Ett kroppseget ämne som bör användas periodvis då kroppen vänjer sig vid den ökade halten kreatin och effekten uteblir.
  • Glutamin: Är den enskilt högst representerade aminosyran i muskulaturen och omsätts i hög grad vid träning. Brist på glutamin får till följd att kroppen hamnar i en onödigt kraftigt katabol (nedbrytande) fas där muskeln bryts ner och återhämtning och tillväxt efter träning försämras. Glutamin fungerar också som bränsle för immunförsvaret. Studier visar att ett underskott av glutamin försämrar immunförsvaret och att ett tillskott förstärker det.
  • Proteintillskott: För muskelns återhämtning efter träning då protein är byggstenar för dina muskler. Kliniska studier visar att vassleprotein är det mest muskeluppbyggande proteinet då det snabbare än något annat förser muskulaturen med aminosyror och ger musklerna rätt förutsättning för att växa och ger på så sätt effektivare resultat av styrketräningen. Är även ett utmärkt tillskott vid viktminskning då det inte ger någon extra energi genom kolhydrater. Används med fördel som mellanmål och/eller som sista mål på dagen.
  • Viktökningstillskott/Gainer: Speciellt för dig som tränar hårt eller som har svårt för att gå upp i vikt eller svårt för att behålla vikten. Innehåller både proteiner, kolhydrater och i vissa fall fett. För att kroppen ska ha ”råd” att bygga muskelmassa måste den få tillräckligt med energi. Bör tas efter träning, kan även tas som mellanmål om behovet är extra stort.


Ökad fettförbränning

  • Termogena produkter: Innehåller bland annat örter, kryddor, grönt te och koffein som har en fettförbrännande effekt, ökar kroppens temperatur samt ökar energiomsättningen. Det finns en mängd olika produkter på detta område.
  • CLA: Eller konjungerad linolsyra är en viktig fettsyra som finns naturligt i kött och mjölkprodukter. Studier visar att CLA har förmågan att öka kroppens muskelmassa och samtidigt minska mängden kroppsfett. En speciell fettsyra som sparar muskelmassa och ger ökad fettförbränning.
  • L-Karnitin: Är en aminosyra som behövs vid kroppens fettförbränningsprocess. Kroppen kan själv producera vissa mängder L-Karnitin men vid fysisk aktivitet i kombination med dietkost är det stor risk att denna egenproduktion inte räcker till och då kan ett extra tillskott behövas för att hålla igång fettförbränningen. L-Karnitin finns i små mängder i animalisk kost men inte alls i vegetarisk kost.
  • Fiskolja: Kan minska omvandlingen av andra näringsämnen till fett i levern samt öka fettförbränningen. Ökar fettnedbrytningen och minskar fettinlagringen.
  • Pyruvat: Är ett ämne som naturligt ingår i kroppens energibildande citronsyracykel. Det som urskiljer pyruvat mot andra supplement är dess mångsidiga förmåga. Samtidigt som det sker en ökad fettförbränningen ökar även musklernas uthållighet. Detta gör pyruvat till ett mycket exklusivt tillskott för din kropp och kan användas under såväl diet som perioder av hård träning.

Kom ihåg att det inte finns några ”undermedel” för att nå toppformen, men det finns hjälpmedel. Det allra viktigaste är att se till att få en bra balans mellan träning, vila och kosthållning. Då får du allra bäst resultat och du och din kropp mår bra.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.