Sakta men säkert verkar svenskarna få upp ögonen för ekologisk mat.
För sjätte året i rad ökar nu i alla fall försäljningen.
Försäljningen av ekomat fortsätter att öka, om än något långsammare än tidigare. Ökningen var förra året tre procent jämfört med elva procent 2011.
Fyra procent av livsmedelsförsäljningen
Totalt såldes under förra året ekologiska livsmedel för 9,5 miljarder kronor. Fortfarande står ekologisk och KRAV-märkt mat för en blygsam andel på omkring fyra procent av den totala livsmedelsförsäljningen, jämfört med 3,5 procent året före.
– Det är ändå glädjande att värdet ökar trots lågkonjunktur, finanskris och en mycket större prispress. Det beror på att såldes fler ekologiska varor under 2012, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV till TT.
Kött, nötter och kryddor ökar mest
Inom dagligvaruhandeln stod Axfood för den allra största uppgången med 12 procent mot 0,3 procent hos ICA och minus en procent hos Coop. Axfoods ekomatsandel – på 2 procent – är på uppgång men har fortfarande en bit kvar till ICA – på fyra procent – och Coop – på fem procent.
De ekologiska produktgrupper som ökade mest var konsumentförpackat kött (58 procent), nötter (24 procent) och kryddor (14 procent).
Läs KRAVs färska marknadsrapport här.
Av Isabelle Hedander