Grillat - nyttigt eller ohälsosamt

Grillat – cancerogent eller hälsosamt? Så säger vetenskapen!

SNABBA GRILLTIPS för mindre "fulämnen" i maten

- Grilla över glöd, inte över öppen eld! Genom att grilla över glöd får du en jämnare grillyta och mindre PAH i maten. De skadliga ämnena blidas framför allt av lågorna.

- Undvik att det droppar ner fett eller marinad i elden. Låt överflödig marinad rinna av innan du lägger maten på grillen.

- Ju kortare grilltid desto mindre PAH. Grilla maten gyllenbrun hellre än mörkbrun eller svart.

- Skär bort det som blivit bränt!

- Förmicra kött i någon minut för att korta grilltiden.

- Marinera gärna i örter, vinäger, olja och öl(!)

- Glöm inte att rengöra grillgallret! De där brända resterna från förra grillningen är varken nyttiga eller goda.

Cancerogent eller hälsosamt? Kostexperternas åsikter om grillat går isär.
Matälskarna på Bon Appetit har sammanställt forskningen och rett ut begreppen.

Sommartider hej hej och grilldimman ligger tät över villakvarteren. Tallrikarna fylls med köttbitar och grönsaker på spett. Ett riktigt bra och hälsosamt matalternativ, säger vissa. Men hur var det med de cancerogena ämnena som bildas på grillen? Hur farliga är dem – egentligen?

Bevisat cancerogent – för råttor
De omdebatterade ämnena i grillkäket heter polycykliska aromatiska kolväten (PAH) och hetrocykliska aminer (HCA). PAH uppstår när fett droppar ner på glöden och bildar giftig rök som stiger upp över maten. Partiklarna från röken fastnar på maten och står du nära grillen är det troligt att du dessutom andas in dem.
HCA, som också bildas vid hård stekning, uppstår när mat tillagas i höga temperaturer. Både PAH och HCA har bevisats öka risken för hud-, lever- och magcancer. I alla fall hos labbråttor.

 

Är det farligt?
Om ämnena kan orsaka cancer hos människor vet forskarna inte ännu. I de djurförsök som visat att PAH och HCA orsakar cancer var djurens intag av ämnena extremt höga. Omräknat i doser för människor skulle de motsvara flera tusen gånger högre doser än vad en genomsnittlig person får i sig genom att äta grillad mat då och då.
Man vet alltså inte om eller hur farligt det är med grillad mat. Men för den som vill vidta försiktighetsåtgärder finns faktiskt en del trick som minskar mängden PAH och HCA i maten. För nyttiga, det är de inte.

Så minskar du PAH och HCA i grillmaten
För det första: Det är när maten blir svart och förkolnad som de cancerogena ämnena bildas. Så håll koll på maten. Vänd den ofta och grilla inte för länge. Är maten för bränd tar det dessutom över smaken från råvaran – och det vill du ju inte.

Eftersom PAH orsakas av fett som droppar ner på glöden kan du faktiskt minska detta på olika sätt. Att grilla grönsaker och magrare kött och fisk är en lösning. Ett annat tips är att marinera maten (men se upp med överflödig marinad som gärna droppar!). En marinad förhöjer smaken genom att låta smaksättningen gå in i råvaran. En studie publicerad i the Journal of Agricultural and Food Chemistry visar till exempel att mängden PAH minskade med upp till 53 procent när kött hade marinerats i mörk ale-öl.
Andra studier har visat på att örtkryddor som rosmarin, salvia, kyndel och oregano minskar nivåerna av HCA. En studies som jämförde kryddblandningar med bland annat mynta visade att HCA minskade med 88 repektive 57 procent.

Slutligen: Längre tillagningstid på grillen ökar risken för att tveksamma kemikalier att bildas. Tillaga mindre bitar och ta hellre köttet blodigt än helt genomstekt (om det passar råvaran förstås). En del studier råder grillare att förlaga maten en minut eller två i mikrovågsugnen.

Vad är kontentan?
Det är inte bevisat om eller hur farligt det är med grillat. Och det går att grilla med vett som minskar de potentiellt farliga ämnena. Tur det. För vi lär ju inte sluta med sommarens mysigaste mataktivitet.

Av Redaktionen

SNABBA GRILLTIPS för mindre "fulämnen" i maten

- Grilla över glöd, inte över öppen eld! Genom att grilla över glöd får du en jämnare grillyta och mindre PAH i maten. De skadliga ämnena blidas framför allt av lågorna.

- Undvik att det droppar ner fett eller marinad i elden. Låt överflödig marinad rinna av innan du lägger maten på grillen.

- Ju kortare grilltid desto mindre PAH. Grilla maten gyllenbrun hellre än mörkbrun eller svart.

- Skär bort det som blivit bränt!

- Förmicra kött i någon minut för att korta grilltiden.

- Marinera gärna i örter, vinäger, olja och öl(!)

- Glöm inte att rengöra grillgallret! De där brända resterna från förra grillningen är varken nyttiga eller goda.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.