Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Visste du att baljväxter innehåller så kallade antinutritionella faktorer (ANF), eller antinutrienter (”anti näring”). Dessa ämnen minskar näringsvärdet hos baljväxterna (och andra livsmedel), och  kan vara skadliga i hög dos.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie – baljväxter kan ge ett friskare hjärta

Halterna av antinutrienter varierar
ANF indelas vanligen i tre grupper: proteiner, glykosider och övriga substanser. Negativa hälsoeffekter när man får i sig mycket ANF är hämmad tillväxt, förstoring av matsmältningssorganen och hemolys (att röda blodgroppar spricker). Halterna av ANF varierar dock betydligt mellan olika bönor, linser och ärtor, vilket går att läsa mer om i en rapport från SLU här.

Groddning underlättar näringsupptag
Men: när vi blötlägger och groddar bildas höga mängder enzymer som bryter ner antinutrienterna och det blir lättare för tarmarna och kroppen att ta upp näringen. Dessutom har studier visat att groddar kan innehålla upp till 100 gånger så mycket enzymer och antioxidanter som den fullvuxna plantan. Groddar är gott på mackan, i sallader, röror och går även att använda i biffar och bröd.

LÄS OCKSÅ: Fem skäl att äta mer bönor

Minimal påverkan på klimatet
Ett företag som tagit vara på potentialen i groddar är skånska familjeföretaget Sproutly som tar fram ekologiska fröblandningar med olika sorters frön, linser och bönor.

– Jag vill att alla ska upptäcka hur enkelt och kul det är att grodda. Förutom att groddar är riktiga vitaminbomber så har de minimal påverkan på klimatet då frön för groddning transporteras i en bestämd vikt, och konsumeras när de har blivit groddar, i en tre till sex gånger högre vikt. Jag är speciellt stolt över vår nya Skånemix som innehåller linser, senap- och rapsfrön som odlas inte mer än 10-15 mil från vårt lager, säger Jonas Bendroth, VD på Sproutly och aktuell med boken ”Groddar och skott - framtidens mat”.

 

Missa inte! Just nu får du som läser Kurera 10 % på Sproutlys hela sortiment! Klicka här för att komma till erbjudandet.

Källor: Sproutly, Antinutritionella faktorer i baljväxter – SLU

Av Carolina Eriksson


Liten groddskola – så här gör du!

Du kan grodda året runt och det görs enkelt genom att blötlägga och sen skölja fröna i några dagar.

1. Dosera upp 2-3 matskedar frön.
2. Rengör fröna i sil under kran eller i en bunke med vatten.
3. Blötlägg fröna i skål med vatten i 12 timmar.
4. Skölj fröna noggrant efter blötläggning och förflytta till odlingsburk.
5. Skölj fröna så fort de sugit åt sig allt vatten från föregående bevattning. Det kan vara allt från 2 gånger per dag till 1 gång varannan dag beroende på frösort och odlingsburk.
6. Skörda groddarna efter 3-7 dagar beroende på frösort.

(Källa: Sproutly)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.