Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

färsk gurkmeja + pulver i skål

Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Inflammation är en del av kroppens försvar men när den blir kronisk kan den ge upphov till flertalet sjukdomar och hälsoproblem. Naturliga ämnen i vanlig mat har antiinflammatorisk verkan, däribland kurkumin som finns i gurkmeja. Forskare har nu funnit en metod som gör gurkmejaextrakt rikt på kurkumin ännu effektivare vid besvär som ledvärk och muskelvärk. Metoden kallas Phytosome.     

Vår livsstil påverkar graden av inflammatoriska ämnen som bildas i blodet och kärlväggarna. Stress, rökning, lite sömn, stillasittande, övervikt och dåliga kostvanor driver på inflammationer som ger ett ökat inre slitage. Om vi fortsätter leva så blir vi till slut sjuka, i värsta fall allvarligt sjuka.

Flera reumatiska sjukdomar är resultatet av inflammationer som blivit kroniska. Sjukdomarna drabbar i huvudsak kroppens leder, muskler och skelett men kan också drabba kärl och andra livsviktiga organ. Vanliga symptom är smärta, rodnad, värmeökning, stelhet, och svullnad. Bland de reumatiska sjukdomarna finner vi bland annat ledgångsreumatism, artros, artrit, psoriasisartrit och fibromyalgi. Andra sjukdomar där inflammation har en central roll i sjukdomsbilden är tarmsjukdomar som Ulcerös colit och Chrons sjukdom samt flertalet hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Gurkmeja motverkar inflammation
Det går att förhindra uppkomsten och dämpa redan befintliga inflammationer med näringsämnen som finns i vanliga livsmedel – däribland ämnen i gurkmeja. Kryddan består till några procent av det naturliga ämnet kurkumin som ger kryddan dess orange-gula färg och antiinflammatoriska verkan. Kurkumin, som är en kraftfull antioxidant, motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer i kroppen. Då kryddan i sin helhet bara innehåller några procent av antiinflammatoriskt kurkumin använder man ofta extrakt av kryddan för att lindra redan befintliga inflammationer.

Läs också: Sanna Ehdin om kost och inflammationer

Ökat upptag ger bättre effekt
Biotillgängligheten för det aktiva ämnet kurkumin är tyvärr lågt vilket innebär att kroppen har svårt att tillgodogöra sig det vid intag. Forskare har därför intresserat sig för att finna ett sätt att förbättra upptaget och på så vis kunna göra effektivare gurkmejaextrakt som har effekt på inflammatoriska besvär så som led- och muskelvärk, reumatiska sjukdomar och inflammatoriska tarmsjukdomar. Italienska forskare fann till slut ett sätt.

Gurkmejaextrakt med fosfolipider
Det forskarna kom fram till var att när man binder extrakt av gurkmeja till fosfolipider, som utgör byggstenar i cellernas membran, kan extraktet lättare nå cellerna. Fosfolipider är kroppsegna ämnen som absorberas snabbt och effektiv av kroppens celler och fungerar därför utmärkt som bärare av gurkmejaextrakt in i cellerna.

 

Läs också: Inflammation - orsaken till många vanliga sjukdomar

30 gånger bättre upptag
Upptaget då gurkmejaextraktet bundits till fosfolipider blev häpnadsväckande stort. Det visade sig att bindningen gjorde upptaget 30 gånger bättre jämfört med att inta rent gurkmejaextrakt. Framställningsmetoden där extrakt av gurkmeja binds till fosfolipider kallas Phytosome och det kurkuminrika gurkmejaaktrakt som bundits till fosfolipiderna har patenterats under namnet Meriva.

Effektivt vid led- och muskelvärk
Hittills har 22 kliniska studier med 1 400 deltagare gjorts på det patenterade extraktet, varav de flesta på personer med led- och muskelvärk. Resultaten av studierna är entydiga, man har sett att inflammationen minskar. I en av studierna visade de inflammatoriska markörerna i blodet på en 16-faldig minskning. Försökspersonerna har med den minskade inflammationen fått betydligt mindre värk och stelhet i lederna samt en allmänt förbättrad fysisk och emotionell hälsa.

Läs också: Maten som gör oss sjuka, deprimerade och gamla i förtid

 

Potent alternativ till värktabletter
Gurkmejaextraktet dämpar inte bara befintliga inflammationer, den aktiva substansen motverkar också att inflammationer uppstår. Vissa forskare hävdar att gurkmejans effekt är lika stark som konventionell antiinflammatorisk medicin, en del menar att den till och med är starkare. Därför kan gurkmeja vara ett potent alternativ till traditionell läkemedelsbehandling. En långtidsbehandling med exempelvis NSAID-preparat kan ge biverkningar som till exempel magsår, andningsbesvär, påverkan på lever och njurar, huvudvärk och yrsel. Biverkningar som man slipper med gurkmejaextrakt.

Gurkmeja är även bra vid…

Träningsvärk: En nya zeeländsk studie där 17 män deltog visade att männen fick mindre träningsvärk och ökade sin prestation när de åt 2,5 gram kurkumin två gånger per dag.

Alzheimers: Vid Alzheimers sjukdom bildas plack vid nervtrådarna. Den sjukliga förändringen gör att kontakten mellan nervcellerna blockeras och så småningom förtvinar. Då dör dessa nervceller. Gurkmeja stärker makrofagernas effekt i hjärnan vars uppgift är att rensa bort plack. Drygt 100 000 svenskar har i dag Alzheimers sjukdom.

Mag-tarmsjukdomar: Inflammatoriska sjukdomarna Ulcerös colit och Chrons kan dämpas av gurkmeja.

Sänker kolesterolet: Gurkmeja sänker det inflammationsrelaterade kolesterolet LDL och ökar det goda HDL kolesterolet.

Insulinkänslighet: Gurkmeja reglerar blodsockret och ökar insulinkänsligheten.

Matsmältningen: Gurkmeja stärker och förbättrar matsmältningen.

Av Inger Palm

 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.