Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare | Kurera.se
färsk gurkmeja + pulver i skål

Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Inflammation är en del av kroppens försvar men när den blir kronisk kan den ge upphov till flertalet sjukdomar och hälsoproblem. Naturliga ämnen i vanlig mat har antiinflammatorisk verkan, däribland kurkumin som finns i gurkmeja. Forskare har nu funnit en metod som gör gurkmejaextrakt rikt på kurkumin ännu effektivare vid besvär som ledvärk och muskelvärk. Metoden kallas Phytosome.     

Vår livsstil påverkar graden av inflammatoriska ämnen som bildas i blodet och kärlväggarna. Stress, rökning, lite sömn, stillasittande, övervikt och dåliga kostvanor driver på inflammationer som ger ett ökat inre slitage. Om vi fortsätter leva så blir vi till slut sjuka, i värsta fall allvarligt sjuka.

Flera reumatiska sjukdomar är resultatet av inflammationer som blivit kroniska. Sjukdomarna drabbar i huvudsak kroppens leder, muskler och skelett men kan också drabba kärl och andra livsviktiga organ. Vanliga symptom är smärta, rodnad, värmeökning, stelhet, och svullnad. Bland de reumatiska sjukdomarna finner vi bland annat ledgångsreumatism, artros, artrit, psoriasisartrit och fibromyalgi. Andra sjukdomar där inflammation har en central roll i sjukdomsbilden är tarmsjukdomar som Ulcerös colit och Chrons sjukdom samt flertalet hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Gurkmeja motverkar inflammation
Det går att förhindra uppkomsten och dämpa redan befintliga inflammationer med näringsämnen som finns i vanliga livsmedel – däribland ämnen i gurkmeja. Kryddan består till några procent av det naturliga ämnet kurkumin som ger kryddan dess orange-gula färg och antiinflammatoriska verkan. Kurkumin, som är en kraftfull antioxidant, motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer i kroppen. Då kryddan i sin helhet bara innehåller några procent av antiinflammatoriskt kurkumin använder man ofta extrakt av kryddan för att lindra redan befintliga inflammationer.

Läs också: Sanna Ehdin om kost och inflammationer

Ökat upptag ger bättre effekt
Biotillgängligheten för det aktiva ämnet kurkumin är tyvärr lågt vilket innebär att kroppen har svårt att tillgodogöra sig det vid intag. Forskare har därför intresserat sig för att finna ett sätt att förbättra upptaget och på så vis kunna göra effektivare gurkmejaextrakt som har effekt på inflammatoriska besvär så som led- och muskelvärk, reumatiska sjukdomar och inflammatoriska tarmsjukdomar. Italienska forskare fann till slut ett sätt.

Gurkmejaextrakt med fosfolipider
Det forskarna kom fram till var att när man binder extrakt av gurkmeja till fosfolipider, som utgör byggstenar i cellernas membran, kan extraktet lättare nå cellerna. Fosfolipider är kroppsegna ämnen som absorberas snabbt och effektiv av kroppens celler och fungerar därför utmärkt som bärare av gurkmejaextrakt in i cellerna.

 

Läs också: Inflammation - orsaken till många vanliga sjukdomar

30 gånger bättre upptag
Upptaget då gurkmejaextraktet bundits till fosfolipider blev häpnadsväckande stort. Det visade sig att bindningen gjorde upptaget 30 gånger bättre jämfört med att inta rent gurkmejaextrakt. Framställningsmetoden där extrakt av gurkmeja binds till fosfolipider kallas Phytosome och det kurkuminrika gurkmejaaktrakt som bundits till fosfolipiderna har patenterats under namnet Meriva.

Effektivt vid led- och muskelvärk
Hittills har 22 kliniska studier med 1 400 deltagare gjorts på det patenterade extraktet, varav de flesta på personer med led- och muskelvärk. Resultaten av studierna är entydiga, man har sett att inflammationen minskar. I en av studierna visade de inflammatoriska markörerna i blodet på en 16-faldig minskning. Försökspersonerna har med den minskade inflammationen fått betydligt mindre värk och stelhet i lederna samt en allmänt förbättrad fysisk och emotionell hälsa.

Läs också: Maten som gör oss sjuka, deprimerade och gamla i förtid

 

Potent alternativ till värktabletter
Gurkmejaextraktet dämpar inte bara befintliga inflammationer, den aktiva substansen motverkar också att inflammationer uppstår. Vissa forskare hävdar att gurkmejans effekt är lika stark som konventionell antiinflammatorisk medicin, en del menar att den till och med är starkare. Därför kan gurkmeja vara ett potent alternativ till traditionell läkemedelsbehandling. En långtidsbehandling med exempelvis NSAID-preparat kan ge biverkningar som till exempel magsår, andningsbesvär, påverkan på lever och njurar, huvudvärk och yrsel. Biverkningar som man slipper med gurkmejaextrakt.

Gurkmeja är även bra vid…

Träningsvärk: En nya zeeländsk studie där 17 män deltog visade att männen fick mindre träningsvärk och ökade sin prestation när de åt 2,5 gram kurkumin två gånger per dag.

Alzheimers: Vid Alzheimers sjukdom bildas plack vid nervtrådarna. Den sjukliga förändringen gör att kontakten mellan nervcellerna blockeras och så småningom förtvinar. Då dör dessa nervceller. Gurkmeja stärker makrofagernas effekt i hjärnan vars uppgift är att rensa bort plack. Drygt 100 000 svenskar har i dag Alzheimers sjukdom.

Mag-tarmsjukdomar: Inflammatoriska sjukdomarna Ulcerös colit och Chrons kan dämpas av gurkmeja.

Sänker kolesterolet: Gurkmeja sänker det inflammationsrelaterade kolesterolet LDL och ökar det goda HDL kolesterolet.

Insulinkänslighet: Gurkmeja reglerar blodsockret och ökar insulinkänsligheten.

Matsmältningen: Gurkmeja stärker och förbättrar matsmältningen.

Av Inger Palm

 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.