färsk gurkmeja + pulver i skål

Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Inflammation är en del av kroppens försvar men när den blir kronisk kan den ge upphov till flertalet sjukdomar och hälsoproblem. Naturliga ämnen i vanlig mat har antiinflammatorisk verkan, däribland kurkumin som finns i gurkmeja. Forskare har nu funnit en metod som gör gurkmejaextrakt rikt på kurkumin ännu effektivare vid besvär som ledvärk och muskelvärk. Metoden kallas Phytosome.     

 

Vår livsstil påverkar graden av inflammatoriska ämnen som bildas i blodet och kärlväggarna. Stress, rökning, lite sömn, stillasittande, övervikt och dåliga kostvanor driver på inflammationer som ger ett ökat inre slitage. Om vi fortsätter leva så blir vi till slut sjuka, i värsta fall allvarligt sjuka.

Flera reumatiska sjukdomar är resultatet av inflammationer som blivit kroniska. Sjukdomarna drabbar i huvudsak kroppens leder, muskler och skelett men kan också drabba kärl och andra livsviktiga organ. Vanliga symptom är smärta, rodnad, värmeökning, stelhet, och svullnad. Bland de reumatiska sjukdomarna finner vi bland annat ledgångsreumatism, artros, artrit, psoriasisartrit och fibromyalgi. Andra sjukdomar där inflammation har en central roll i sjukdomsbilden är tarmsjukdomar som Ulcerös colit och Chrons sjukdom samt flertalet hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Gurkmeja motverkar inflammation
Det går att förhindra uppkomsten och dämpa redan befintliga inflammationer med näringsämnen som finns i vanliga livsmedel – däribland ämnen i gurkmeja. Kryddan består till några procent av det naturliga ämnet kurkumin som ger kryddan dess orange-gula färg och antiinflammatoriska verkan. Kurkumin, som är en kraftfull antioxidant, motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer i kroppen. Då kryddan i sin helhet bara innehåller några procent av antiinflammatoriskt kurkumin använder man ofta extrakt av kryddan för att lindra redan befintliga inflammationer.

Läs också: Sanna Ehdin om kost och inflammationer

 

Ökat upptag ger bättre effekt
Biotillgängligheten för det aktiva ämnet kurkumin är tyvärr lågt vilket innebär att kroppen har svårt att tillgodogöra sig det vid intag. Forskare har därför intresserat sig för att finna ett sätt att förbättra upptaget och på så vis kunna göra effektivare gurkmejaextrakt som har effekt på inflammatoriska besvär så som led- och muskelvärk, reumatiska sjukdomar och inflammatoriska tarmsjukdomar. Italienska forskare fann till slut ett sätt.

Gurkmejaextrakt med fosfolipider
Det forskarna kom fram till var att när man binder extrakt av gurkmeja till fosfolipider, som utgör byggstenar i cellernas membran, kan extraktet lättare nå cellerna. Fosfolipider är kroppsegna ämnen som absorberas snabbt och effektiv av kroppens celler och fungerar därför utmärkt som bärare av gurkmejaextrakt in i cellerna.

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

 

 

30 gånger bättre upptag
Upptaget då gurkmejaextraktet bundits till fosfolipider blev häpnadsväckande stort. Det visade sig att bindningen gjorde upptaget 30 gånger bättre jämfört med att inta rent gurkmejaextrakt. Framställningsmetoden där extrakt av gurkmeja binds till fosfolipider kallas Phytosome och det kurkuminrika gurkmejaaktrakt som bundits till fosfolipiderna har patenterats under namnet Meriva.

Effektivt vid led- och muskelvärk
Hittills har 22 kliniska studier med 1 400 deltagare gjorts på det patenterade extraktet, varav de flesta på personer med led- och muskelvärk. Resultaten av studierna är entydiga, man har sett att inflammationen minskar. I en av studierna visade de inflammatoriska markörerna i blodet på en 16-faldig minskning. Försökspersonerna har med den minskade inflammationen fått betydligt mindre värk och stelhet i lederna samt en allmänt förbättrad fysisk och emotionell hälsa.

Läs också: Maten som gör oss sjuka, deprimerade och gamla i förtid

Potent alternativ till värktabletter
Gurkmejaextraktet dämpar inte bara befintliga inflammationer, den aktiva substansen motverkar också att inflammationer uppstår. Vissa forskare hävdar att gurkmejans effekt är lika stark som konventionell antiinflammatorisk medicin, en del menar att den till och med är starkare. Därför kan gurkmeja vara ett potent alternativ till traditionell läkemedelsbehandling. En långtidsbehandling med exempelvis NSAID-preparat kan ge biverkningar som till exempel magsår, andningsbesvär, påverkan på lever och njurar, huvudvärk och yrsel. Biverkningar som man slipper med gurkmejaextrakt.

Gurkmeja är även bra vid…

Träningsvärk: En nya zeeländsk studie där 17 män deltog visade att männen fick mindre träningsvärk och ökade sin prestation när de åt 2,5 gram kurkumin två gånger per dag.

Alzheimers: Vid Alzheimers sjukdom bildas plack vid nervtrådarna. Den sjukliga förändringen gör att kontakten mellan nervcellerna blockeras och så småningom förtvinar. Då dör dessa nervceller. Gurkmeja stärker makrofagernas effekt i hjärnan vars uppgift är att rensa bort plack. Drygt 100 000 svenskar har i dag Alzheimers sjukdom.

Mag-tarmsjukdomar: Inflammatoriska sjukdomarna Ulcerös colit och Chrons kan dämpas av gurkmeja.

Sänker kolesterolet: Gurkmeja sänker det inflammationsrelaterade kolesterolet LDL och ökar det goda HDL kolesterolet.

Insulinkänslighet: Gurkmeja reglerar blodsockret och ökar insulinkänsligheten.

Matsmältningen: Gurkmeja stärker och förbättrar matsmältningen.

Av Inger Palm

 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".