Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

färsk gurkmeja + pulver i skål

Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Inflammation är en del av kroppens försvar men när den blir kronisk kan den ge upphov till flertalet sjukdomar och hälsoproblem. Naturliga ämnen i vanlig mat har antiinflammatorisk verkan, däribland kurkumin som finns i gurkmeja. Forskare har nu funnit en metod som gör gurkmejaextrakt rikt på kurkumin ännu effektivare vid besvär som ledvärk och muskelvärk. Metoden kallas Phytosome.     

Vår livsstil påverkar graden av inflammatoriska ämnen som bildas i blodet och kärlväggarna. Stress, rökning, lite sömn, stillasittande, övervikt och dåliga kostvanor driver på inflammationer som ger ett ökat inre slitage. Om vi fortsätter leva så blir vi till slut sjuka, i värsta fall allvarligt sjuka.

Flera reumatiska sjukdomar är resultatet av inflammationer som blivit kroniska. Sjukdomarna drabbar i huvudsak kroppens leder, muskler och skelett men kan också drabba kärl och andra livsviktiga organ. Vanliga symptom är smärta, rodnad, värmeökning, stelhet, och svullnad. Bland de reumatiska sjukdomarna finner vi bland annat ledgångsreumatism, artros, artrit, psoriasisartrit och fibromyalgi. Andra sjukdomar där inflammation har en central roll i sjukdomsbilden är tarmsjukdomar som Ulcerös colit och Chrons sjukdom samt flertalet hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Gurkmeja motverkar inflammation
Det går att förhindra uppkomsten och dämpa redan befintliga inflammationer med näringsämnen som finns i vanliga livsmedel – däribland ämnen i gurkmeja. Kryddan består till några procent av det naturliga ämnet kurkumin som ger kryddan dess orange-gula färg och antiinflammatoriska verkan. Kurkumin, som är en kraftfull antioxidant, motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer i kroppen. Då kryddan i sin helhet bara innehåller några procent av antiinflammatoriskt kurkumin använder man ofta extrakt av kryddan för att lindra redan befintliga inflammationer.

Läs också: Sanna Ehdin om kost och inflammationer

Ökat upptag ger bättre effekt
Biotillgängligheten för det aktiva ämnet kurkumin är tyvärr lågt vilket innebär att kroppen har svårt att tillgodogöra sig det vid intag. Forskare har därför intresserat sig för att finna ett sätt att förbättra upptaget och på så vis kunna göra effektivare gurkmejaextrakt som har effekt på inflammatoriska besvär så som led- och muskelvärk, reumatiska sjukdomar och inflammatoriska tarmsjukdomar. Italienska forskare fann till slut ett sätt.

Gurkmejaextrakt med fosfolipider
Det forskarna kom fram till var att när man binder extrakt av gurkmeja till fosfolipider, som utgör byggstenar i cellernas membran, kan extraktet lättare nå cellerna. Fosfolipider är kroppsegna ämnen som absorberas snabbt och effektiv av kroppens celler och fungerar därför utmärkt som bärare av gurkmejaextrakt in i cellerna.

 

Läs också: Inflammation - orsaken till många vanliga sjukdomar

30 gånger bättre upptag
Upptaget då gurkmejaextraktet bundits till fosfolipider blev häpnadsväckande stort. Det visade sig att bindningen gjorde upptaget 30 gånger bättre jämfört med att inta rent gurkmejaextrakt. Framställningsmetoden där extrakt av gurkmeja binds till fosfolipider kallas Phytosome och det kurkuminrika gurkmejaaktrakt som bundits till fosfolipiderna har patenterats under namnet Meriva.

Effektivt vid led- och muskelvärk
Hittills har 22 kliniska studier med 1 400 deltagare gjorts på det patenterade extraktet, varav de flesta på personer med led- och muskelvärk. Resultaten av studierna är entydiga, man har sett att inflammationen minskar. I en av studierna visade de inflammatoriska markörerna i blodet på en 16-faldig minskning. Försökspersonerna har med den minskade inflammationen fått betydligt mindre värk och stelhet i lederna samt en allmänt förbättrad fysisk och emotionell hälsa.

Läs också: Maten som gör oss sjuka, deprimerade och gamla i förtid

 

Potent alternativ till värktabletter
Gurkmejaextraktet dämpar inte bara befintliga inflammationer, den aktiva substansen motverkar också att inflammationer uppstår. Vissa forskare hävdar att gurkmejans effekt är lika stark som konventionell antiinflammatorisk medicin, en del menar att den till och med är starkare. Därför kan gurkmeja vara ett potent alternativ till traditionell läkemedelsbehandling. En långtidsbehandling med exempelvis NSAID-preparat kan ge biverkningar som till exempel magsår, andningsbesvär, påverkan på lever och njurar, huvudvärk och yrsel. Biverkningar som man slipper med gurkmejaextrakt.

Gurkmeja är även bra vid…

Träningsvärk: En nya zeeländsk studie där 17 män deltog visade att männen fick mindre träningsvärk och ökade sin prestation när de åt 2,5 gram kurkumin två gånger per dag.

Alzheimers: Vid Alzheimers sjukdom bildas plack vid nervtrådarna. Den sjukliga förändringen gör att kontakten mellan nervcellerna blockeras och så småningom förtvinar. Då dör dessa nervceller. Gurkmeja stärker makrofagernas effekt i hjärnan vars uppgift är att rensa bort plack. Drygt 100 000 svenskar har i dag Alzheimers sjukdom.

Mag-tarmsjukdomar: Inflammatoriska sjukdomarna Ulcerös colit och Chrons kan dämpas av gurkmeja.

Sänker kolesterolet: Gurkmeja sänker det inflammationsrelaterade kolesterolet LDL och ökar det goda HDL kolesterolet.

Insulinkänslighet: Gurkmeja reglerar blodsockret och ökar insulinkänsligheten.

Matsmältningen: Gurkmeja stärker och förbättrar matsmältningen.

Av Inger Palm

 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Äta mat som är antiinflammatorisk. Krydda med gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Ät kött från gräsätande djur och ät rikligt med grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja. Undvik mat som ökar inflammatoriska processer i kroppen, exempelvis processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker.

Andra näringstillskott som kan hjälpa vid inflammatoriska besvär är till exempel krillolja vars naturliga sammansättning av fettsyror har antiinflammatorisk verkan. Även D-vitamin kan vara bra och vid artros kan också MSM, C-vitamin, kollagen, hyaluronsyra och nyponpulver vara till stor hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.