Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Högintensiv träning – så funkar det

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.

Genom att träna HIIT – högintensiv träning – kan du få stora hälsofördelar på kort tid. HIIT är en träningsform som utförs i intervaller och innebär att du tränar på en nivå som motsvarar cirka 85-100 procent av din maxpuls. Träningen består av olika styrke- och konditionsövningar.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Triggar produktionen av tillväxthormon
Med HIIT tränar du flera av kroppens olika muskelfiber. Av de långsamma, snabba och supersnabba fiber som kroppens muskler är uppbyggda av är det framförallt de supersnabba muskelfibrerna som aktiveras med HIIT. De är explosiva och står för styrka och balans. Det är dessa som aktiverar kroppens produktion av tillväxthormon (HgH). Höga nivåer av tillväxthormon är kopplat till god hälsa, styrka och ett långt liv.
De snabba intervaller som är vanliga inom HIIT kan till exempel bestå av så kallade tabatas. Tabata är en typ av intervallträning där du varvar intensiv träning i 20 sekunder med 10 sekunders vila upprepade gånger.

 

LÄS OCKSÅ: Näring för dig som tränar

Ökar ämnesomsättningen
Övningarna kan bland annat bestå av sprint, skivstångsövningar, burpees, cykling eller trappträning. Det som händer i kroppen vid den här typen av träning är att det förbränns mycket energi. Förrådet av glykogen i musklerna bryts då ner vilket skickar signalen till kroppen att öka ämnesomsättningen och frigöra mer energi vilket i sin tur ökar förbränningen. Även efter träningen är kroppens energibehov förhöjt för att tillgodose den muskeltillväxt som träningen medfört, förbränningen fortsätter därför trots att musklerna är i vila.

Fördelar med att träna HIIT
• Tidseffektiv träning med goda resultat på kort tid
• Ger ökad kondition och förbättrar kroppens syreupptag
• Ökar ämnesomsättningen och fettförbränningen
• Ger ökad energi
• Påverkar sexualdriften positivt
• Stärker skelettet
• Ger bättre muskeltonus och ökar muskeltillväxten
• Stabiliserar och förbättrar hormonbalansen
• Ökar nivån av dopamin (ett av kroppens må-bra-hormon)
• Ger bättre hud och minskar rynkor
• Ökad rörlighet och flexibilitet
• Insulinkänsligheten ökar

Av Miriam Granat

Källa: Boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition" av Peter Wilhelmsson.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.