chips

Jästextrakt ökar inte glutamatintaget enligt ny analys

Förra året gjorde EUs livsmedelssäkerhetsmyndighet Efsa en ny riskvärdering som resulterade i nya rekommendationer om vad som är ett acceptabelt dagligt intag av glutamat och landade på 30 milligram per kilo kroppsvikt och dag. Men finns det andra tillsatser som kan dölja ämnet?

Hälsoriskerna med smakförstärkaren glutamat har debatterats under många år. En oro har varit att ämnet döljs i ingredienser som jästextrakt. Men enligt nygjorda analyser bidrar det inte i någon större utsträckning.

Kan påverka hjärna och nervsystem
Studier på djur visar att ämnet i höga doser kan påverka hjärnans och nervsystemets utveckling, de nya rekommendationerna är satta utifrån dessa studier. Och enligt Agneta Oskarsson, professor emerita i livsmedelstoxikologi vid SLU och en av deltagarna i expertpanelen är rekommendationerna satta med stor säkerhetsmarginal. I studier på människor har även andra effekter observerats som till exempel huvudvärk och ökat blodtryck.

LÄS OCKSÅ: Det här med glutamat i dagis- och skolmat! Ska våra barn äta det?

Vanligt med jästextrakt
Glutamat är saltformen av ämnet glutaminsyra, som är en aminosyra. Den finns naturligt i många livsmedel och kan uppträda i flera former, både bunden i matens proteiner och fri. Det är den fria glutaminsyran som kan vara skadlig i för höga doser eftersom den tas upp i blodet mycket snabbare. Glutamat måste skrivas ut i ingrediensförteckningen. För att boosta smaken är det vanligt att livsmedelstillverkare använder sig av jästextrakt istället för glutamat som många konsumenter är misstänksamma mot eller andra ingredienser som naturligt har ett högt glutaminsyrainnehåll.

 

LÄS OCKSÅ: Nu utreds eventuell maxgräns för socker på nytt – efter nordisk begäran

Konsumentsajt testade
Livsmedelsverket har påpekat att till exempel jästextrakt innehåller glutaminsyra, vilket gör det svårt för konsumenten att veta hur mycket det egentligen finns i maten. Konsumentsajten Testfakta har låtit analysera ett antal produkter bland annat chips, färdiglagade köttbullar och soppor, både med och utan tillsatt glutamat eller jästextrakt för att ta reda på hur det förhåller sig med den saken. Resultaten tyder på att det framför allt är tillsatt glutamat och inte jästextrakt som är problemet.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket: “Ingen otillåten GMO i kontrollerade livsmedel”

Stor skillnad på soppor
För ett barn på 25 kilo räcker det med drygt två portioner av Knorrs köttsoppa med tillsatt glutamat för att hamna över acceptabelt dagligt intag. Den andra köttsoppan från Findus utan glutamat, men med jästextrakt, kräver nästan 18 portioner för att komma upp i ADI.  Övriga livsmedel med jästextrakt bidrog inte heller med några högre nivåer och det skulle krävas väldigt stora mängder för att överstiga acceptabelt dagsintag.

Alla källor kan innebära ett problem
Livsmedelsverket vill ändå inte avfärda jästextrakt som problem utifrån analysen då det rör sig om ett så begränsat antal livsmedel. Nils-Gunnar Ilbäck på Livsmedelsverket menar att alla glutaminkällor kan innebära ett problem och öka risken för att intaget överskrider ADI. Efsas expertpanel har föreslagit att tillsatsen glutamat ska begränsas i vissa livsmedel, däribland soppor. Frågan diskuteras i EU-kommissionen. Livsmedelsverket  har idag inga råd om att undvika glutamat men detta kan enligt Nils-Gunnar Ilbäck komma att ändras beroende på utfallet av dessa diskussioner.

Av redaktionen

Källa: Testfakta

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.