Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Linda Alfvegren

Jessica Almenäs och Lofsans bästa tips för dig som vill börja löpträna

Fakta

Namn: Lovisa ”Lofsan” Sandström.
Ålder: 31 år.
Bor: Södermalm.
Gör: Driver en av Sveriges största bloggar lofsan.se, har PT-verksamhet på tjejgymmet Rosaskrot samt är träningsexpert på TV4.
Familj: Sönerna Baxter och Sixten samt maken Hans.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

Namn: Jessica Almenäs.
Ålder: 39 år.
Bor: Kungsholmen.
Gör: Programledare och reporter verksam på TV4.
Familj: Sönerna Jack och Dylan.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

I nysläppta ”Stora löparboken för kvinnor” ger Jessica Almenäs och Lovisa "Lofsan" Sandströms konkreta råd till löpintresserade personer - av alla de slag.
Här är deras sju bästa tips till den som inte börjat med löpning än - men som gärna vill komma igång.

1. Strategi
Försök se tidigare misslyckanden som viktiga erfarenheter. Hitta viljan till förändring och ställ dig frågan ”hur gärna vill jag det här?”

Läs också: "Spring dig stark i sommar"

2. Träna hellre lite istället för inget alls
Oavsett längden på ditt löpningspass kom ihåg att ”den bästa träningen är den som blir av!” Du kanske tycker att 15 minuter är för lite och meningslöst, men i längden gör det stor skillnad för kroppen och förbereder den för längre och intensivare pass.

 

3. Prioritering
Tycker du att det är viktigt att investera i dig själv? Se då till att skapa tid till träningen, även om tiden egentligen inte finns.

4. Träningsdagbok
Skriv vad du har tränat och i vilken fart, var du tränat och hur det fick dig att känna dig. På så sätt kan du se vilka framsteg du gör vecka för vecka.

Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

5. Bekväma träningskläder
Undvik skavsår genom att investera i en bra träningsbehå. Har du liten byst köp en som håller fast brösten på bröstkorgen, har du större byst välj en med byglar. Kolla innan du köper den så att den inte har lappar som skaver och att den tål att tvättas i hög temperatur. Glöm inte att kolla omkretsen kring bröstkorgen, den får inte vara för liten så den spänner när du andas.
Det är viktigt att du har en t-shirt eller linne som transporterar bort svett. Ha inte för tighta plagg som glider upp när du springer, ha inte heller för sladdriga plagg utan välj det som sitter bekvämt. Investera i dyrare tights som ofta bär ord som ”shape”, ”kompression”, och ”sculpture”. De sitter inte bara på plats, utan håller också rumpa och lår på plats när du tränar. När det gäller löparskor så ska de kännas sköna för fötterna, samt vara anpassade till nivån du befinner dig på.

Läs också: Därför förbättrar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice

6. Glöm inte att äta regelbundet!
Oavsett vad man utövar för träning så är det viktigt att man laddar med bra energi. Att skippa måltider eller dra ner på ett normalt kaloriintag för att gå ner i vikt är ingen bra idé. Utan energi kommer man inte orka prestera lika bra på löprundan. Kroppen kommer tro att man svälter sig och håller då hårt i kilona man vill bli av med. Lyckas man gå ner i vikt på det sättet så är det musklerna som ryker och inte fettet. Man har mycket att vinna genom bra kost vid träning. Man stärker kroppen och ökar samtidigt förbränningen vilket gör att man blir av med de envisa extra kilona.

 

Läs också - Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

7. Styrketräna!
Kombinera löpträning med några styrketräningspass varje vecka. Med starka muskler blir du en snabbare löpare och minskar risken för skador. Om din kropp inte orkar bära din kroppsvikt så belastas de svagare delarna av kroppen och du riskerar att skada dig.

Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Av Linda Sandberg


Fakta

Namn: Lovisa ”Lofsan” Sandström.
Ålder: 31 år.
Bor: Södermalm.
Gör: Driver en av Sveriges största bloggar lofsan.se, har PT-verksamhet på tjejgymmet Rosaskrot samt är träningsexpert på TV4.
Familj: Sönerna Baxter och Sixten samt maken Hans.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

Namn: Jessica Almenäs.
Ålder: 39 år.
Bor: Kungsholmen.
Gör: Programledare och reporter verksam på TV4.
Familj: Sönerna Jack och Dylan.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.