Omslaget till boken "Stora löparboken för kvinnor". Foto: Linda Alfvegren

Spring dig stark i sommar!

Fakta

Namn: Lovisa ”Lofsan” Sandström.
Ålder: 31 år.
Bor: Södermalm.
Gör: Driver en av Sveriges största bloggar lofsan.se, har PT-verksamhet på tjejgymmet Rosaskrot samt är träningsexpert på TV4.
Familj: Sönerna Baxter och Sixten samt maken Hans.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

Namn: Jessica Almenäs.
Ålder: 39 år.
Bor: Kungsholmen.
Gör: Programledare och reporter verksam på TV4.
Familj: Sönerna Jack och Dylan.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

Låt sommaren bli startskottet för en ny god vana.
I Jessica Almenäs och Lovisa Sandströms nysläppta bok, ”Stora löparboken för kvinnor” får man handfasta råd för hur man kommer igång samt utvecklar sin löpning.
Kurera tog en djupdykning i ämnet.

I den ”Stora löparboken för kvinnor” vänder sig teve-profilen Jessica Almenäs och PT:n Lovisa Sandström till personer som aldrig tidigare sprungit, eller som vill ta löpningen till en ny nivå. Så hur gör man egentligen för att utveckla sin löpning?

 

Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

"Bestäm dig varför det är viktigt för just dig att träna"
Genom att ställa sig själv följande frågor kan man få en överblick över vad man har för inställning till träning: Är träningen något som gör mig glad, eller är det något som är nödvändigt? Är jag en person som gärna sätter mål, eller är jag rädd för att göra det? Får jag lätt ångest när jag planerar träning efter uppsatta mål, eller är jag en person som älskar att styra upp träningspass med vänner?
– Kärnan ligger i varför du gör någonting. Bestäm dig redan innan du tar på dig löparskorna varför det är viktigt för just dig att träna, säger Lovisa Sandström.

Läs också - Hälsobloggaren MarathonMia: "Alla kan springa!"

Skapa ett eget tempo
I alla sammanhang axlar man en roll. Det fina med löpningen är att du själv bestämmer vilken roll du ska ha. För det är du som har makten över dig själv och vad du vill åstadkomma. Släpp alla negativa minnen och upplevelser och befinn dig i nuet. Omvärdera dig själv och inse att du inte behöver vare sig tävla eller på något sätt låtsas att du gillar att träna, om du inte gör det. Jämför dig inte med andra utan fokusera bara på dig själv och dina framsteg. Håll ett eget tempo där det är du som avgör takten.

Läs också: Så springer du milen snabbare

Gå inte för hårt ut
Enligt Lovisa Sandström är det vanligt att man går ut för hårt när man väl startar.
– Gå inte ut för hårt är mitt råd, speciellt inte om du är otränad, uppmanar hon.
Hon rekommenderar att man skapar mindre delmål som man känner sig bekväm med.
– Varje gång du klarar av att genomföra målen så kommer känslan av att lyckas byggas upp inom dig. När du sen känner att du har fått in en rutin så kan du ta dig an nästa utmaning, säger Lovisa Sandström.

Läs också: Därför ska du träna löpning

Omvandla negativt till positivt
Erfarenheter är både bra och dåliga. Istället för att fokusera på de negativa erfarenheterna, tänk istället på vad du lärde dig och vänd den dåliga erfarenheten till något positivt. På så vis har du tagit lärdom av det du varit med om. Istället för ett dåligt minne så är du en erfarenhet rikare.
– Oavsett om erfarenheterna är bra eller dåliga så tycker jag att man ska utvärdera dem. Fråga dig själv varför det gick dåligt. Var det utom din kontroll? Hade du kunnat göra något annorlunda? Ett misslyckande är bara dåligt om du inte lärt dig något av det, poängterar hon.

 

Läs också - Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

"Små förändringar kan ge stor framgång"
Alla har bagage som vi bär runt på. Fundera över att hur de som lyckas med sina mål tänker och agerar. Föreställ dig att du är en denna person. Erfarenheter har en förmåga att ta oss framåt, de kan få oss att tro att vi klarar mirakel. Så länge vi tror det så spelar det ingen roll hur tung den ”emotionella ryggsäcken” är. Känner du att något är extra tungt i din ryggsäck, öppna den och se efter om det är något du kan plocka ur och lämna på vägen.
– Glöm inte bort att framgångsfaktorn ligger i de små förändringarna du gör. Små förändringar kan ge stor framgång, avslutar Lovisa Sandström.

Av Linda Sandberg


Fakta

Namn: Lovisa ”Lofsan” Sandström.
Ålder: 31 år.
Bor: Södermalm.
Gör: Driver en av Sveriges största bloggar lofsan.se, har PT-verksamhet på tjejgymmet Rosaskrot samt är träningsexpert på TV4.
Familj: Sönerna Baxter och Sixten samt maken Hans.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

Namn: Jessica Almenäs.
Ålder: 39 år.
Bor: Kungsholmen.
Gör: Programledare och reporter verksam på TV4.
Familj: Sönerna Jack och Dylan.
Aktuell med: Boken Stora löparboken för kvinnor.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.