Annons

Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019

Det blev margarinet Lätta som tog hem "vinsten" när antipriset Årets matbluff 2019 korades. Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Redaktionen

23 januari, 2019
Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019
Dela inlägget

Det blev margarinet Lätta som tog hem ”vinsten” när antipriset Årets matbluff 2019 korades.
Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Lättas palmoljebluff fick 17 606 av de drygt 30 000 avlagda rösterna, vilket innebar en förkrossande segermarginal, meddelar konsumentföreningen Äkta vara i ett pressmeddelande. På andra plats, med endast 5 000 röster, kommer dryckjätten Cocas Colas produkt ”Colas Glacéau Smartwater” (som inte anses smartare än vanligt vatten) och på tredje kommer plats ”Oatly Havregurt naturell” (som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt).

Missvisande marknadsföring
Själva förpackningen har tillverkaren valt att pryda med rapsblommor och i informationstexten lyfter man fram smakrik kärnmjölk och svensk rapsolja. Detta stämmer dock inte överens med det faktiska innehållet i produkten – som i verkligheten består av mer importerad palmolja än inhemsk raps.
Och kärnmjölken? Ja, den utgör endast fem procent av innehållet.
”Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan”, lyder en del av juryns motivering.

Lätta tillverkas av företaget Upfield, som nyligen köpte det klassiska margarinvarumärket från Unilever. Upfield skriver på Lättas hemsida att de valt att endast kommunicera ingredienserna vatten, kärnmjölk och rapsolja i sin pågående reklam, eftersom ”rapsolja och kärnmjölk bidrar till den goda smaken medan vatten gör Lättas konsistens lätt och bredbar”.

LÄS OCKSÅ: Skärpt lagstiftning kring matfusk – ska kunna ge fängelsestraff

Annons

Medveten bluff menar juryn
Björn Bernhardson är Äkta varas verksamhetsledare – och även medlem i juryn:
– Lätta är ett väldigt känt varumärke, som många har en relation till. Därför tror jag att det sticker desto mer i ögonen på folk att de bluffar på det här sättet, säger han i ett uttalande från konsumentföreningen.
I ett uttalande till Aftonbladet utvecklar han resonemanget och menar att tillverkaren gjort en medveten bluff:
– Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta.

LÄS OCKSÅ: Sverige bidrar till att stoppa internationellt matfusk

Stort intresse för antipriset
Intresset för antipriset Årets matbluff har varit mycket stort. Antalet röstande, 30 680, var nästan dubbelt så många som året innan (15 514). Även antalet nomineringar, 120 stycken, slog förra årets toppnotering på 65 stycken. Utmärkelsen har också uppmärksammats stort i ett antal olika medier.

Leder till förändring
Kurera har tidigare skrivit om att utmärkelsen bidragit till förändring. Bland annat pudlade en tillverkare nästan omedelbart efter att nomineringarna offentliggjorts och meddelade att de ämnar göra om och rätt och därför byter namn på sin produkt. Läs mer i nedan länk.

LÄS OCKSÅ: Finalister till antipriset “Årets matbluff 2019” presenterade – en pudlar redan

Annons

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Fakta

Fakta

Så fördelades rösterna:
Lätta Original, 17 606 röster
Glacéau (Coca Cola) Smartwater, 5 338 röster
Oatly Havregurt naturell, 4 266 röster
Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice, 1 769 röster
Festis Guanabana pineapple, 1 701 röster
Källa: Äkta vara

Årets matbluff delas ut av konsumentföreningen Äkta vara. Antipriset delades för första gången ut år 2015.

I juryn 2019 satt:
Björn Bernhardson, grundare och verksamhetsledare Äkta vara
Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter
Christina Möller, matprofil och ledamot i Äkta varas styrelse
Mats-Eric Nilsson, författare, journalist och grundare av Äkta vara
Anette Rosvall, kokbokskreatör och skribent

Annons