Annons

Köp inte grisen i säcken

Det saknas gemensamma riktlinjer för ekologisk hudvård. Idag kan företag enkelt skapa en illusion av att produkten är ekologisk och naturlig utan att den har mer än ett uns naturligt innehåll. Genom att dekorera förpackningarna med blommor och blad samt kalla dem för organic, clean, pure, natural och eco så luras konsumenterna att tro att de gör ett aktivt och bra val i butiken.

Redaktionen

20 augusti, 2013
Köp inte grisen i säcken
Dela inlägget

Det saknas gemensamma riktlinjer för ekologisk hudvård. Idag kan företag enkelt skapa en illusion av att produkten är ekologisk och naturlig utan att den har mer än ett uns naturligt innehåll. Genom att dekorera förpackningarna med blommor och blad samt kalla dem för organic, clean, pure, natural och eco så luras konsumenterna att tro att de gör ett aktivt och bra val i butiken.

Många människor har bestämt sig för att använda naturlig och ekologisk hudvård och kosmetika. De lägger sina pengar på produkter som signalerar just detta genom olika egna märkningar, en framtoning som gör att de upplevs som naturliga eller ett namn som gör att konsumenten tror sig göra ett ekologiskt val. Men många produkter är inte alls så naturliga som de vill utges att vara. Idag ligger försäljningen av certifierad, äkta, naturkosmetik ligger ungefär på två procent av den totala kosmetikförsäljningen.

Anmälan till Konsumentverket
Testfakta uppmärksammade häromdagen en anmälan till Konsumentverket av produkten Oliva Eco från CCS som säljs på Apotek.
– Vi har noterat att det kommit fler och fler hår-och hudvårdsprodukter som marknadsför sig med olika miljöpåståenden. Produkterna från CCS är några av dem och vi har nu uppmanat bolaget att redogöra för innebörden av deras egna miljömärkningar av ekologiskt certifierade och lätt nedbrytbara ingredienser, berättar Emy Gustavsson, jurist på Konsumentverket, för Testfakta.
Det Konsumentverket ska utreda är om marknadsföring är vilseledande eftersom utgångspunkten är hur kunden uppfattar budskapet.

Vilka märkningar kan du lita på
De certifieringar som har de högsta kraven på ekologiskt och naturligt är
* Soil Association Organic Standard, 95% ekologiskt innehåll samt 100 % naturligt.
* NaTrue, med minst 75% ekologiskt innehåll och 100% naturligt.

Därefter kommer märkningarna
* BDIH med 100% naturliga ingredienser men inga krav på ekologiskt.
* EcoCert som ska ha 95% naturligt innehåll och 5-10% ekologiskt.

Annons

Vill du tänka ur miljöperspektiv så finns märkningen
* Svanen som fokuserar mer på att råvarorna är biologiskt nedbrytbara, har miljöanpassade förpackningar och är tillverkade enligt vissa miljökrav samt med hänsyn till allergier.

 

Av Malin Duvstedt

 

Annons
Fakta

Fakta

Totalt spenderade svenskarna år 2008 153,7 euro per person och år på kosmetik och av det spenderas endast 1,5 procent på naturkosmetik (2,3 euro). Marknaden för naturkosmetik i Norden växer med ungefär 20 procent per år.
(Fakta från Konsumentföreningen Stockholm)

Annons