Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras valguide Gudrun schyman Feministiskt initiativ

Foto: Elisabeth Ohlson

“Kropp, hälsa och själ hänger ihop”

VALGUIDE 2014: Feministiskt Initiativ vill se ekologisk mat till förskolor, skolor och äldreboenden. Sveriges hälsoklyftor ska minskas med bra skolmat lagad på plats och mer rörelse på schemat, till exempel i form av dans.

Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt Initiativ, är först ut i Kureras valguide inför riksdagsdalet 2014.

Så här tycker F! i fyra hälsopolitiska frågor.

1. EKOLOGISKA LIVSMEDEL
Försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige ökade med 13 procent under 2013, enligt statistik från Ekoweb. Vid årsskiftet var strax över 4 procent av alla sålda livsmedel var ekologiska, medan resterande 95 procent var icke-ekologiska.

Hur tänker Feministiskt initiativ kring ekologisk produktion av livsmedel? Bör det skapas fler incitament som gynnar miljövänliga alternativ?
– Marknaden kan inte ta ansvar för att vi ska förändra våra konsumtionsvanor i en riktning som inte äventyrar kommande generationers möjligheter, säger Gudrun Schyman. Hållbarhet är ett samhällspolitiskt mål och vi måste använda styrmedel för att uppnå det. Särskilt kommunerna är i sin upphandling viktiga aktörer i detta, eftersom besluten om mathållningen i hela välfärdssektorn tas på kommunal nivå.

 

– Det är bra att försäljningen och konsumtionen ökar. Det visar på att det finns ett stort intresse för att livsmedel ska vara av hög och hållbar kvalitet.

2. HÄLSOKLYFTORNA
Forskare från Göteborgs universitet pekade nyligen ut flera tecken på ojämlik hälsa mellan olika socioekonomiska grupper i Sverige. Människor i resurssvaga förorter har tre gånger så ofta diabetes som de som bor i rikare stadsdelar. De behandlas också mer än dubbelt så ofta för hjärtinfarkt och depressioner.

Vad bör ni politiker göra för att motverka hälsoskillnader mellan olika socioekonomiska grupper?
–  Det är avgörande med bra utbildning. Att det redan i förskolan och skolan finns kunskap om hur viktig maten är och hur riktig mat smakar. Vi vill ha förskolor med riktiga tillredningskök, äldreboenden med egen matlagning, dofter i korridorerna och synintryck som förstärker smaken. Allt detta är kunskaper och värden som måste förmedlas. Kropp och hälsa och själ hänger ihop.

– Det behövs en konsekvent upphandlingspolicy på alla landstings- och kommunalpolitiska nivåer, säger Schyman. Kunskaper om mat och produktion ska in i skolan, hälsovården och livsvården likaså. Ökade satsningar på skolhälsovården och både skolsköterska och kurator på plats.  Förebyggande folkbildningsarbete ska ske på alla nivåer. Gärna tillsammans med ideella föreningar inom träning och idrott.

– Att arbeta för minskade hälsoskillnader går hand i hand med att arbeta för minskade ekonomiska klyftor. Det är ett omfattande arbete som naturligtvis också kräver en aktiv och omfördelande bostadspolitik och arbetsmarknadspolitik.  Men utbildningen är central. 

3. FYSISK INAKTIVITET
Fysisk inaktivitet beräknas kosta sju miljarder kronor årligen i Sverige, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten. Det är också en av de främsta orsakerna till vi dör i förtid.  Trots att det i dag pågår en träningsboom med ökat träningsintresse i Sverige, blir det inte fler personer som rör på sig. Det är de som redan tränade som har börjat träna mer, medan de som inte rör på sig är fortsatt inaktiva.

 

Bör det vidtas politiska åtgärder för att få fler svenskar att röra på sig – och hur skulle sådana initiativ i så fall kunna ser ut?
– Också här är det nödvändigt att börja från början; i förskolan, upp i grundskolan och vidare på gymnasiet. Där grundläggs mönster och behov, säger Schyman. Rörelsebehovet finns naturligt hos de mindre barnen och ska uppmuntras att fortsätta. Mer rörelse på schemat och kroppen får en bättre balans och tanken får en större stimulans. Gemensamma aktiviteter kring idrott eller motionerande stärker motivationen. Förskolan och skolan kan göra mycket. Fler lektionstimmar bör avsättas till rörelse, också i andra former än idrott och motion. Dans är till exempel ett utmärkt rörelseuttryck.

4. KEMIKALIELAGSTIFTNINGEN
I dag finns 4 000 gånger mer kemikalier i omlopp än för femtio år sedan. Enligt Svenska Naturskyddsföreningen saknas det forskningsunderlag kring vilka effekter som majoriteten av de nya kemikalierna har för hälsa och miljö. De har också slagit larm om ”cocktaileffekten” – den hittills okända effekt som blandingen av kemikalier vi utsätt för kan få för vår hälsa på sikt.

Tycker Feministiskt Initiativ att kemikalielagstiftingen är tillräcklig som den ser ut idag?
– Nej, den behöver skärpas om vi ska ta försiktighetsprincipen på allvar. Och det ska vi.

 

Av: Maja Sönnerbo

 

 



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.