Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

Vem som drabbas av bröstcancer styrs av fler faktorer än bara av gener, och man behöver inte ta till lika drastiska metoder som Angelina Jolie för at förebygga. Det finns mycket man kan göra inifrån för att öka sina chanser att förbli frisk.

Rosmarin
Rosmarin är en kraftfull antioxidant, använd gärna både torkad och färsk när du lagar så hjälper du kroppen att bryta ned överflödigt östrogen. Du kan också brygga te på rosmarin.

 

LÄS OCKSÅ: Omtvistad nytta med mammografi

Broccoli
Broccoli kan hjälpa kroppen att balansera östrogennivåerna, då det krävs att man äter ganska mycket för att uppnå effekt kan man istället ta extrakt men var försiktig då det kan påverka sköldkörteln.

Linfrön
lnnehåller linganer som omvandlas till en östrogenliknande substans i kroppen och hjälper kroppen att rensa ut skadligt östrogen. Kvinnor med östrogendominans och problem med humörsvängningar, rikliga menstruationer, mensvärk och spänningar i brösten kan bli hjälpta av att äta mer linfrön. Färskmal dem och strössla över gröten på morgonen.

LÄS OCKSÅ: Obalans i bakteriefloran kan ligga bakom bröstcancer

Salvia
Denna ört innehåller ett ämne som gör att den har liknande effekt som rosmarin och anses till och med kunna bromsa utvecklingen av vissa typer av cancer. Använd som krydda eller i form av extrakt.

Gurkmeja
Ämnet kurkumin i gurkmejan har inflammationshämmande egenskaper vilket gynnar god brösthälsa.

Jod
Jodbrist är vanligt hos kvinnor som utvecklar bröstcancer, forskning har visat att jodbrist har en påverkan på bröstvävnaden.

D-vitamin
D3 har visat sig kunna minska risken för bland annat bröstcancer. På våra breddgrader är det vanligt med D-vitaminbrist under årets mörka månader och det kan då vara lämpligt att ta tillskott. Om du vill vara på den säkra sidan kan du be om att få dina nivåer mätta nästa gång du är på vårdcentralen.

Mat som har gynnsamma effekter för balanserade östrogennivåer
• Frukt och grönsaker – särskilt bladgrönsaker
• Rödbetor
• Ångad brysselkål, blomkål, broccoli och grönkål
• Kryddgrönt som rosmarin, salvia och basilika
• Pumpafrön och chiafrön
• Fisk

Mat som är klokt att dra ned på
• 
Charkprodukter
• Processade oljor
• Socker och godis
• Skräpmat i allmänhet
• Sötningsmedel
• Smakförstärkare

Samtliga råd anses gynna både bröst- och prostatahälsa enligt Suzy Cohen.

Massage för friska bröst
Utöver dessa kan man även prova att massera sina bröst. Inom ayurvedan finns en metod som kallas Spurgeon-Shulte metoden och som bland annat syftar till att minska smärta i brösten och få fart på lymfcirkulationen.

Av redaktionen

Källa: Suzy Cohen Americas pharmacist

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.