Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Par ligger och kramas vid öppna spisen

Ligg mer – Därför är sex bra för hälsan

Lilla Hormonguiden

Dopamin
Belöningshormonet som styr vår motivation. Gör dig glad, lugn och höjer koncentrationsförmågan.

Adrenalin
Stresshormon som aktiverar kroppen och höjer pulsen. Höjer prestationsförmågan tillfälligt.

Noradrenalin
Noradrenalinet gör oss vakna, skapar entusiasm, optimism samt höjer koncentrationsförmågan.

Serotonin
Får oss att känna oss lugna, trygga och tillfreds. Känslan a gemenskap höjer serotoninnivåerna.

Endorfiner
Belöningshormon kopplat till fysiskt välbehag, lust- och lyckokänslor. Stärker immunförsvaret och motverkar stress och smärta.

Oxytocin
Kärlekshormonet som gör oss avslappnade och trygga. Minskar stress, ångest och får oss att knyta an till andra människor.

Källa: www.halsosidorna.se.

Dagens hälsoboost börjar med en sängkammarblick. Sex är inte bara härligt  - det är också riktigt bra för hälsan.  Här är 9 anledningar att ligga lite mer.

1. Sex sänker blodtrycket och får dig att varva ner
Sex gör dig lugn och sänker ditt blodtryck. Studier visar att personer som nyligen haft sex fick lägre blodtryckshöjning vid stressiga situationer än de som inte haft sex.

 

2. Sex skyddar hjärtat
Att ha sex skyddar dig från hjärtsjukdomar. En långtidsstudie visade att män som hade sex minst två gånger i veckan löpte hälften så stor risk att dö i hjärtattack än de som hade sex mindre än en gång i månaden.

3. Sex stärker immunförsvaret
Att ha sex regelbundet kan öka immunförsvarets viktiga ämne lgA med upp till 30 procent. Det skyddar även mot infektioner på lång sikt.

4. Sex ökar välbefinnandet och självförtroendet
Forskning visar att sex stärker vårt självförtroende. Dessutom gör det oss friskare och gladare överlag.

5. Sex gör dig snyggare
Det är sant. Den ökade blodcirkulationen minskar hudproblem och ökar produktionen av kollagen (ämnet gör huden elastisk). Dessutom ökar kroppens förmåga att tillgodogöra sig näring, vilket stärker hår och naglar.

6. Sex minskar risken för cancer

Regelbunden utlösning minskar risken för prostatacancer. För kvinnor minskar regelbundet sex risken för bröstcancer.

7. Sex fördjupar din relation
Fysisk närhet ökar närhetshormonet oxytocin. Det får oss att känna ökad  trygghet och tillit till vår partner.

 

8. Sex lindrar smärta
Närhetshormonet oxytocin ökar även nivåerna av kroppens må-bra-hormoner endorfinerna. Det gör att sex kan minska allt från huvudvärk till PMS.

9. Sex förbättrar din sömn
Vid orgasm frigörs en stor mängd oxytocin som gör det lättare för oss att somna. En god sömn är i sin tur bra för både immunförsvaret, vikten och blodtrycket.

Av Maja Sönnerbo

 


Lilla Hormonguiden

Dopamin
Belöningshormonet som styr vår motivation. Gör dig glad, lugn och höjer koncentrationsförmågan.

Adrenalin
Stresshormon som aktiverar kroppen och höjer pulsen. Höjer prestationsförmågan tillfälligt.

Noradrenalin
Noradrenalinet gör oss vakna, skapar entusiasm, optimism samt höjer koncentrationsförmågan.

Serotonin
Får oss att känna oss lugna, trygga och tillfreds. Känslan a gemenskap höjer serotoninnivåerna.

Endorfiner
Belöningshormon kopplat till fysiskt välbehag, lust- och lyckokänslor. Stärker immunförsvaret och motverkar stress och smärta.

Oxytocin
Kärlekshormonet som gör oss avslappnade och trygga. Minskar stress, ångest och får oss att knyta an till andra människor.

Källa: www.halsosidorna.se.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.