Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lika effektivt som lyckopiller

Utmattningssyndrom och depression är båda stora folkhälsoproblem. Enligt Socialstyrelsen lider mellan 10-15 procent av alla svenskar av psykisk ohälsa och att vart fjärde besök hos distriktsläkaren bottnar i trötthet (1). Hårdast drabbade är kvinnor och äldre.

En unik studie visar att rosenrotextraktet SHR-5 (2) fungerar lika bra vid nedstämdhet och oro som lyckopiller. Studien publicerades i Skandinaviens ledande vetenskapliga tidskrift inom psykiatri; Nordic Journal of Psychiatry.
– Studien visar att den humörshöjande effekten av rosenrotextraktet SHR-5 ligger väl i nivå med effekten hos lyckopiller. Skillnaden är att effekten kommer snabbare med rosenrot. Dessutom blev de som fick SHR-5 mer aktiva och fokuserade samtidigt som energinivån och initiativförmågan ökade, säger läkaren och stressforskaren Clas Malmström, en av medförfattarna till studien.

Minskar tröttheten vid utmattningssyndrom
Nyligen publicerades ytterligare en studie på SHR-5 inom samma indikation, nedstämdhet och trötthet. Studien är gjord av psykolog Erik Olsson vid Uppsala universitet. Studien visar att rosenrot-extraktet SHR-5 minskar tröttheten, ökar den mentala prestationsförmågan samt sänker stress-nivån hos personer med utmattningssyndrom.
Studien genomfördes på 60 män och kvinnor i åldern 20-55 år som alla diagnostiserats med utmattningssyndrom. Studien är publicerad i en av Europas mest ansedda vetenskapliga tidskrifter för växtbaserade läkemedel, Planta Medica.
– Det är imponerande att vi i en så här pass begränsad population och under strikt kontrollerade former, kan hitta signifikanta effekter redan efter 28 dagar. SHR-5 visade effekt både på subjektiva mätparametrar såväl som på fullständigt objektiva och mätbara parametrar som sänkt kortisolrespons, säger Erik Olsson, ansvarig för studien.

 

Aldrig tidigare visat
Detta är första gången som en dubbelblind, placebokontrollerad och randomiserad studie på ett växtbaserat läkemedel (3) visar effekt på personer med utbrändhetssyndrom. Det är också första gången som man kunnat visa att SHR-5 fungerar genom att modulera en av de viktigaste stressmarkörerna, kortisol.
– Eftersom tidigare studier på SHR-5 visar på stressbalanserade egenskaper är det logiskt att SHR-5 ger lindring vid depression och utmattningssyndrom som båda är stressrelaterade tillstånd (4). En stor fördel är dessutom att risken för biverkningar i det närmaste är obefintliga, säger dr Clas Malmström.

Sänkt stress, ökad vakenhet och skärpa
Detta är den femte dubbelblinda, placebokontrollerade studien som görs på SHR-5. Tidigare studier har visat på sänkt stress, ökad vakenhet och skärpa, bättre problemlösningsförmåga samt bättre studieresultat. Totalt har drygt 500 personer ingått i de kliniska studierna. I vår startar en studie på 200 sjuksköterskor vid Rikshospitalet i Köpenhamn. I denna studie kommer man även att studera sexuell lust och njutning, något som det finns många fallbeskrivningar på vid användning av SHR-5.

Av Margareta Nilsson

Referenser:
1) Christina Halford, specialistläkare, CEOS, Akademiska Sjukhuset, Uppsala.
2) SHR-5 är det enda rosenrotextraktet som i studier visat effekt på mentalprestationsförmåga och ökad livskvalitet. SHR-5 är det enda rosenrotextraktet som säljs i fackhandeln (Arctic Root).
3) Arctic Root är den enda rosenrotprodukten i Sverige som är registrerat som traditionellt växtbaserat läkemedel.
4) Professor Nancy Pedersen, Karolinska Institutet.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.