Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gjutjärnsstekpanna, färsk lax, bönor, ägg och havredryck

Livsmedelsverket: “Unga kvinnor får i sig för lite D-vitamin”

Fakta


  • D-vitamin är nödvändigt för att bygga ett starkt skelett och friska tänder.
  • Järn bidrar med att minska trötthet. Måltidens sammansättning spelar stor roll för upptaget av järn. C-vitamin hjälper till exempel till att öka kroppens järnupptag medan kalcium hämmar det.
  • Folater, som kallas folsyra i artificiell form, är viktigt för kvinnor som kan tänkas bli gravida då det minskar risken för ryggmärgsbråck hos foster. Folater hjälper också kroppens bildande av röda blodkroppar.

Unga kvinnor får inte i sig tillräckligt mycket D-vitamin, järn och folat. Det visar Livsmedelsverkets undersökning om svenskarnas matvanor. 

Svenskarna har dåliga matvanor. Vi äter för mycket socker, fel sorts fett och för lite frukt och grönt. Nio av tio äter för lite fibrer och unga kvinnor får inte i sig tillräckligt mycket D-vitamin, järn och folat. Det visar Livsmedelsverkets undersökning om svenskarnas matvanor. Och allra sämst matvanor har de unga vuxna.

Unga kvinnor äter sämst
Undersökningen visar att unga personer i åldern 18-30 år äter betydligt sämre än äldre. De äter mindre fisk, frukt, grönsaker och fullkornsprodukter men mer pizza och mer läsk. Många unga dricker över fyra liter läsk per vecka. Sämst matvanor har unga kvinnor.
– Vi ser att unga kvinnor faktiskt inte får i sig tillräckligt av D-vitamin, järn och folat med den mat de äter. Det är inte bra eftersom många av de här unga kvinnorna ska bli mammor och då behöver bra näringsstatus, säger Anna Karin Lindroos chef för livsmedelsdataenheten i ett pressmeddelande.

 

Åtta av tio äter för lite frukt och grönt
Under de senaste tjugo åren har svenskarna matvanor dock blivit bättre på vissa områden. Men även om konsumtionen av frukt och grönt har ökat äter fortfarande åtta av tio svenskar för lite frukt och grönt. Samma sak med fisk- och skaldjurskonsumtionen, som ökat, men där fortfarande sju av tio äter för lite av det.
Resultatet visar även att intaget av mättat fett har minskat, men att åtta av tio äter för mycket mättat fett.

Smörkonsumtionen ökar
Allt fler väljer flytande margarin och olja i matlagningen, men även smörkonsumtionen ökar nu. Sju av tio äter för mycket salt, fyra av tio äter för mycket socker och nio av tio äter för lite fullkorn.

Tre tips på hur man enkelt förbättrar sina kostvanor

  1. Ät mer fet fisk som lax, sill och makrill, som innehåller mycket D-vitamin.
  2. Ät kött från nöt, lamm och gris men även äggula, fågel och skaldjur, som ger oss järn. Ett knep för att få i sig mer järn är också att tillaga maten i en gjutjärnsgryta/panna.
  3. Ät mer baljväxter som bönor, kikärter, gröna ärter och linser, livsmedel som är rika på folater.
  4. Ät tillskott med D-vitamin, järn (för kvinnor) och folsyra (den artificiella formen av folater).

Av Isabelle Hedander


Fakta


  • D-vitamin är nödvändigt för att bygga ett starkt skelett och friska tänder.
  • Järn bidrar med att minska trötthet. Måltidens sammansättning spelar stor roll för upptaget av järn. C-vitamin hjälper till exempel till att öka kroppens järnupptag medan kalcium hämmar det.
  • Folater, som kallas folsyra i artificiell form, är viktigt för kvinnor som kan tänkas bli gravida då det minskar risken för ryggmärgsbråck hos foster. Folater hjälper också kroppens bildande av röda blodkroppar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.