lymfsystemet

Lymfan – det bortglömda systemet

Lymfsystemet löper genom nästan hela kroppen och består av ett slutet system av lymfatiska organ som halsmandlar, mjälte, thymus samt ett stort antal lymfnoder och kärl. Okunskapen om lymfans funktion är stor, därför kallas det ibland det bortglömda systemet.

I lymfkärlen transporteras en trögflytande vätska som kallas lymfvätska eller lymfa, den samlar upp slaggprodukter och andra  ämnen kroppen behöver bli av med. På flera ställen i kroppen finns lymfstationer dit lymfvätskan strävar efter att hamna och bakom nyckelbenen i halsgropen finns klaffar – eller portar – in i lymfsystemet.

Lymfsystemets funktioner
▪ Lymfsystemet bekämpar infektioner och är livsviktigt för immunsystemet.
▪ Lymfkörtlarna bildar vita blodkroppar och antikroppar som försvar mot bakterier, virus och mikroorganismer.
▪ Lymfsystemet transporterar näring till kroppens celler.
▪ Lymfsystemet transporterar bort överskottsvätska från vävnader (svullnad).
▪ Lymfsystemet avlägsnar och transporterar bort döda celler.

 

LÄS OCKSÅ: Lär dig egenvårdsmassage för lymfsystemet

Lymfan behöver hjälp
Det finns många faktorer som kan påverka lymfsystemet och dess cirkulation. Lymfsystemet skiljer sig från blodomloppet bland annat genom att hjärtat inte hjälper till  att pumpa runt vätskan. Lymfan behöver hjälp genom rörelse, massage och djupandning för att cirkulera. Lymfvätskan dräneras sedan genom att vi kissar eller svettas.

Varje dag bildas två till fyra liter vätska, därför är det inte svårt att föreställa sig att det kan bli problem i kroppen om det inte fungerar som det ska. Man kan märka av symtom som svullnad, värk, stelhet och en hel del annat.

LÄS OCKSÅ: Vad kan hjälpa vid stagnerat lymfsystem och svullnad?

Vad kan man göra?
Om du misstänker att lymfsystemet inte fungerar optimalt så finns det en hel del att göra. Man kan exempelvis gå till en professionell lymfmassör, torrborsta kroppen, massera sig själv, djupandas, ligga med benen högt om nätterna och använda stödstrumpor.

När det kommer till kosten finns det några saker som lymfsystemet föredrar, vilket är en basisk kost med mycket gröna grönsaker, färre snabba kolhydrater och att dricka vatten varje dag – minst 1-2 liter – så att lymfvätskan blir mer lättflytande.

LÄS OCKSÅ: Lär dig egenvårdsmassage för lymfsystemet

Motion stimulerar lymfan
Motion är bra framförallt lågintensiv motion som promenader och yoga. Att hoppa studsmatta anses vara extra bra för lymfsystemets cirkulation. Studsandet gör att lymfnoderna öppnas och stängs och ökar cirkulationen av lymfvätska markant.

 

Även om lymfsystemet inte har ett hjärta som pumpar runt lymfvätskan så finns det funktioner i kroppen som hjälper vätskan att cirkulera, en av dem är muskelrörelser. Den andra är andetagen och diafragmans rörelse.

Djupandning hjälper lymfan
För att få effekt av andningen behöver vi djupandas, hela vägen ner i magen så att magen får komma ut och slappna av, lämna plats åt lungorna och diafragman. När vi sedan andas ut, ska vi låt magen sjunka ihop först, de nedre revbenen och till sist låter du bröstkorgen sänkas. Diafragman hjälper då till att cirkulera lymfvätskan. Det finns flera andningsövningar som lämpar sig för lymfsystemet, varav många av dem kommer från yogan. Då kallas det pranayama vilket på ett ungefär betyder konsten att kontrollera sina andetag.

Av redaktionen

KällaHolistic blogg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.